Güncelleme Tarihi:
ALIŞVERİŞ cenneti Dubai, Türk markaların bölgede sıçrama yapması için yeni merkez olarak seçildi. Birleşmiş Markalar Derneği’nin (BDM) düzenlediği gezide 21 Türk markanın üst düzey temsilcisi, Dubai ve Abu Dhabi’de bölgeden 11 dev fon ve perakendecilerinin önüne çıktı. Türk markaların ziyaretini duyan başka grupların son dakika randevu talepleriyle 20 civarında dev grupla görüşülmüş oldu. Nüfusu 7.5 milyonu biraz geçen, 12 milyon civarı turist ağırlayan Birleşik Arap Emirlikleri’nin (BAE) perakende pazarı büyüklüğü 31 milyar dolar. Sadece Dubai’de 70 civarında AVM var ama ülkenin en büyük gayrimenkul yatırımcılarından Emaar’ın yaptığı Dubai Mall (dünyanın en büyük AVM’si) 2013 yılında 75 milyon kişi tarafından ziyaret edilmiş. Yeni bölümler eklenen AVM daha da büyüyecek 2014 yılında 100 milyon kişiyi ağırlayacak.
AVM DIŞINDA YAŞAM YOK
1971 yılında bağımsızlığını kazanan BAE’nin Dubai şehri için “40 yılda AVM’lerle örülmüş ana yurt dört baştan” diyebiliriz. AVM ve oteller dışında Dubai’de sokakta yaşam yok. Bunu iklimle açıklayanlar var ama şubat ortasında hava sıcaklığı 20 derece civarında seyrederken de durumun aynı olduğunu hatırlatmalı… BMD Başkanı Hüseyin Doğan da buraya gelme nedenlerini perakende pazarının sunduğu eşsiz fırsatlar ve bölgeye açılmak olduğunu açıklıyor, 100 milyon dolar perakende ihracatının çok az olduğuna dikkat çekerek. Dubai tanıtım filmi de bunu doğruluyor; alışveriş vurgusu tatil vurgusunun fazlasıyla önünde.
KUR’AN TEMALI AVM
Hem Dubai’de hem de Abu Dhabi’de mevcut AVM’leri gezip yeni yapılacaklara da bir göz atıyoruz. Türk markalara ilgi inanılmaz. Hatta bir AVM’de “Hürrem’in Takıları” isminde bir mağaza açılmış. Sahibi Muhteşem Yüzyıl dizisinin halkta yarattığı ilgi ve sevgiden faydalanmak isteyen bir Hintli. İçinde su parkları, dev akvaryumlar, hayvanat bahçeleri olan AVM’ler. Örneğin sadece Çin kültürüne dönük ürünler Dragon Mall’da satılıyor. Bir grup İstanbul’daki Kapalıçarşı’nın aynısını yapmaya niyetlenmiş, başka bir grup İpekyol temalı AVM açmaya hazırlanıyor. Abu Dhabi’deki Ferrari World de temalı AVM’lere başka bir örnek. Dubai’de de İstanbul’daki gibi bir ‘çılgın kanal’ projesi hayata geçirilecek. Ve duyup da en çok şaşıracağınız Kutsal Kuran Tema Park projesi. Temaparkta Kur’an’da geçen mucizeler sergilenecek.
Bu ülkede başına ‘en’ konmadan hiçbir şey yapılmıyor. Dünyanın en büyük binası (Burj Halife), en büyük AVM’si (Dubai Mall), en çok marka barındıran şehri (Dubai bu alanda Londra’yı tahtından etti), en lüks oteli (Burj al-Arab), en büyük insan yapımı adası (Palmiye)...
“Dubai’de bir avuç çöl kalmadı” diye tepki gösteren var mıdır diye espri bir dille sorduğum Lübnanlı bir mağaza müdürünün cevabı acı oluyor “Burada şehir çölde kuruldu ama siz İstanbul’u Dubai’ye benzetiyorsunuz!”
Penguen yetiştirip İstanbul’a gönderecekler
DUBAI Mall’un yine rekor büyüklükteki akvaryumunu ‘iyice’ gezmek için birkaç saat ayırmak gerekiyor. Gezinin en sonunda ise neşeli penguenler var. Çamlıca’da 2015’te açılacak Emaar Square AVM’ye penguenler gönderilecek buradan. Dubai’deki penguenlerin bebekleri İstanbul için yetiştiriliyor.
Türk dizisi izleyip Türk marka istiyorlar
BAE’ye yanlış ortakla gelip başarısız olan Türk markalar da var. Vakko, Mudo, Damat-Tween, IGS bunlardan bazıları. Ancak hem Abu Dhabi hem de Dubai’deki elçilik yetkilileri Türk markalara artan talebin, doğru ortaklarla çok iyi sonuçlar yaratabileceği, hatta kaderini değiştirebileceğini söylüyor.
Mavi, Koton, Hotiç, Collezione, Altınyıldız-Network, Mado, Selamlique, Sarar, Merinos, Atasay, Doğtaş, Step, Bellona, Alfemo, Kelebek Mutfak hali hazırda mağazası olan 12 Türk markaları. BMD’nin gezisinde en çok ilgi gören markalar ise Derimod, Faik Sönmez, Altınbaş, Desa, Ramsey, Paşabahçe ve Penti oldu. En zengin ailelerden Sultan Al Ghuraur’in eşi çok sevdiği ayakkabı markası İnci, kendi AVM’lerinde mağaza açsın diye aileye ricada bulunuyormuş. Ayrıca Paşabahçe BAE’ye gelsin diye ülkenin önde gelenleri kendi aralarında bir ‘lüks lobi’ başlatmış.
Abu Dhabili Al Sayegh grubu, BMD heyetinden gözüne kestirdiği Altınbaş ve Paşabahçe’yi havalimanından helikopterle aldırmayı teklif etti.
Şirketlerinde çok sayıda Türk çalıştırdığı için adı Türk mafyasına çıkan Al Fahim grubu da eş zamanlı pek çok Türk markayla temasa geçti.
50 Türk restoranı
TÜRK dizileri bir taraftan bölgeden çok sayıda turistin Türkiye’ye gelmesini teşvik ediyor. Bu vesileyle Türk mutfağına hayran kalan Araplar, ülkelerinde bu restoranları görmek istiyor. Dubai’de yeni yapılacak bir ada projesini ise İstanbul Trump AVM’deki Cadde ile beğeni kazanan İzzet Çapa’ya emanet etmek istiyorlar. Emirlikte, Big Chefs, Tike, Nusr-Et, Borsa ve hatta Doors’un pek çok markası geliyor diye heyecan var. Simit Sarayı, 30 şube açarak pazara giriyor. Türkiye’nin Abu Dhabi Büyükelçisi Şefik Vural Altay, şu anda 25 Türk restoranı olduğunu 2014’te bunun 50’ye çıkacağını söyledi.