Güncelleme Tarihi:
AYD yaptığı yazılı açıklama ile Akademetre Research ile ortaklaşa oluşturulan AVM Endeksi'nin Eylül ayı sonuçlarını açıkladı. Her ay düzenli olarak yayınlanan verilere göre ciro endeksi 2016 Eylül döneminde bir önceki yılın aynı ayına göre nominal yüzde 7,6'lık artışla 199 puana ulaştı. AVM Endeksi verileri üçüncü çeyrek bazında da geçtiğimiz yılın üçüncü çeyreği ile karşılaştırıldığında yüzde 1,6 artış gösterirken, üçüncü çeyrek sonunda endeks 191 puan oldu.
Açıklamada yer alan bilgiye göre, AVM'lerdeki metrekare başına düşen kiralanabilir alan ciroları Eylül 2016 döneminde İstanbul'da 819 lira, Anadolu'da 720 lira olarak gerçekleşti. Türkiye geneli metrekare verimliliği Eylül 2016'da 760 liraya ulaştı. Çeyrek bazlı metrekare başına düşen cirolarda üçüncü çeyrekte bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 4'lük düşüş yaşanırken, 2016 yılı üçüncü çeyrek metre kare verimliliği 729 lira olarak açıklandı.
Geçtiğimiz yıla göre 2016 Eylül döneminde kategoriler bazında endeks yüzde 8'lik artış gösterirken, en yüksek ciro artışı AVM'lerdeki diğer alanlar kategorisinde yüzde 23 olarak gerçekleşti. Hipermarket kategorisi yüzde 16, giyim kategorisi yüzde 12, yiyecek kategorisi ciroları yüzde 2, ayakkabı-çanta kategorisi yüzde 0,5 artış kaydederken teknoloji kategorisinde cirolar yüzde 21 düştü.
Aynı dönemde ziyaret sayısı endeksinde yüzde 4,7'lik azalma görülürken, ziyaret sayısı endeksi üçüncü çeyrek bazında da geçtiğimiz yılın aynı dönemiyle karşılaştırıldığında yüzde 3,8 düşüş gösterdi.
Açıklamada görüşlerine yer verilen AYD Başkanı Hulusi Belgü, AVM endeksi'nin Eylül 2016 döneminde bir önceki yılın aynı ayı ile karşılaştırıldığında yüzde 7,6 oranında arttığını anımsatarak, şu değerlendirmelerde bulundu:
"Art arda yaşanan terör saldırıları ve darbe girişimi sonrası oldukça zor bir dönem geçirdiğimiz Temmuz ve Ağustos aylarında endekste yaşanan düşüşten sonra hızla normalleşmeye dönüldüğünü ve bu bağlamda Eylül ayı ile birlikte endekste yeniden artışın başladığını gözlemliyoruz. Eylül ayındaki artışın etkisiyle üçüncü çeyrek bazında da artış yaşandı. Perakendeci ve alışveriş merkezleri yaşanan olaylar ve turist sayısındaki düşüşlerden diğer tüm sektörler gibi olumsuz etkilendi.
Kış dönemine girdiğimiz Eylül ayı aynı zamanda okula dönüş ve perakendede yeni sezonun da başlangıcı. Sektörümüz açısından kış dönemi hem ziyaretçi sayısı hem de ciro açısından en verimli dönem. İlk gelen veriler de bu dönemi yaz sezonu ile karşılaştırdığımızda yükselen ciro, metre kare verimliği ve ziyaret sayısı ile olumlu geçireceğimize işaret ediyor. Kategori bazlı verilerde tüm kategorilerde yükselme olmasına rağmen teknoloji kategorisindeki gerilemenin devam etmesi düşündürücü, Eylül ayı sonunda yürürlüğe giren ve kredi kartlarındaki taksit sayısını yeniden düzenleyen yönetmeliğin sektörün beklentilerini karşılayıp karşılamadığını ise önümüzdeki dönemlerde görebileceğiz."