Güncelleme Tarihi:
Sinan Aygün yaptığı açıklamada, kuyruk bekleme çilesine son vermesi ve sağladığı kolaylıklar nedeniyle vatandaşın hayatının bir parçası haline gelen internet bankacıılığının, sanal dolandırıcılar yüzünden kabusa dönüştüğünü vurguladı. Aygün, Türkiye Bankalar birliği’nin Eylül 2006 verilerine göre15 milyon 510 bin bireysel müşteriden 2 milyon 605 bininin, 812 bin kurumsal müşteriden de 380 bininin internet bankacılığını kullandığını bildirdi.
Aygün, 2005 yılı sonu itibariyle internet bankacılğınını aktif olarak kullanan bireysel müşteri oranının yüzde 22 olduğuna vurgu yaparak, güvenlik sorunları nedeniyle bu oranın yüzde 17’ye gerilediğini bildirdi. Yine Eylül 2006 itibariyle internet bankacılığı yoluyla yapılan finansal işlem sayısının 37 milyon 722 bine, işlem tutarının ise 109.7 milyar YTL’ye ulaştığını, EFT, havale ve döviz transferi işlemlerini kapayan para transferi işlemlerinin, finansal işlem hacminin yüzde 91’ini oluşturduğunun altını çizen Aygün, şöyle dedi:
“İnternet bankaacılığının yaygın kullanımı saanal dolandırıcıların iştahını kabartıyor. Sanal dolandırıcılar, internet hesaplarının şifrelerini kırıyor, hesapların içini boşultıyor. İnternet bankacılığı üzerinden yapılan soygun vakalarındaki artış, canı yananlara, ‘sanalbankamağdurlari.com’ isimli bir site kurduracak boyutlara ulaştı. Mağdurlar, şimdi de haklarını aramak için dernek kurma yolunda.”
BANKALAR SORUMLULUK ALMALI
Sinan Aygün, bankaları da internet üzerinden gerçekleştirilen soygun olaylarında sorumluluk kabul etmedikleri için eleştirirken, bankaları sorumluluk almaya davet etti. Bankaların müşterilerine, “sizin hatanız” diyerek işin içinden sıyrılamayacaklarını belirten Aygün, “İnternet bankacılığını kullanmaları için reklamlarla müşterilerini teşvik eden bankalar, verdikleri hizmetin güvenliğini artırsınlar veya müşterinin zararını tazmin etsinler” dedi.
Aygün, internet bankacılığı mağdurlarından ikisinin İstanbul 4. Asliye Ticaret Mahkemesi’nde ve Kadıköy 4. Asliye Ticaret Mahkemesi’nde açtıkları davaları kazandıklarını da hatırlatarak, birincisi Yargıtay tarafından onanarak kesinleşen bu dava kararlarının emsal oluşturabileceğini belirtti.
Sinan Aygün, yurt dıışında internet bankacılığı sisteminin müşteriyi koruyacak önlemlerle donatıldığını belirtirken, yurt dışında pek çok bankanın müşterilerine “garanti hesabı” adı altında bir hesap daaha açtıklarını, bu hesabın sanal işlemlerde bullanılmadığı örneğini verdi. Aygün, ayrıca yurt dışında bankaların müşterine içinde 100 adet 8 haneli rakam bulunan bir liste verdiklerini, internet üzerinden herhangi bir işlem yapılırken rastgele birini sorarak işlemin güvenliğinin sağlandığını da aktardı.
GÜVENLİK İÇİN ÖNERİLER
Aygün, internet bankacılığında soygunların daha çok “kimliği belirsiz kişilerin banka hesaplarına girerek para transferi yapmaaları” şeklinde gerçekleştiğini kaydederek, kullanıcılara kişisel olarak alabilecekleri önlemleri şöyle sıraladı:
“.Şifre ve parolalarınızı kolay tahmin edilmeyecek, sözlüklerde bulunmayan sözcüklerden seçin, mümkünse harf, rakam ve büyük harf-küçük harf kombinasyonlarını kullanarak en az 6-8 haneli oluşturun, herhangi bir yere kesinlikle not etmeyin.
.Kullanıcı kodu, şifre ve parolalarınızı kesinlikle başkalarına söylemeyin.
.Banka ve ticari kurumlardan gelmiş gibi gösterilen ve sizden şifre, kullanıcı adı, müşteri numarası, kimlik numarası gibi bilgileri talep eden mesajlara itibar etmeyin.,
.Her hesap numaranız için farklı bir şifre belirleyin.
.İnternet şubesinde işiniz bittiğinden çıkmak için mutlaka, “çıkış” butonunu kullanarak oturumu kapatın.
.İnternet kafeler, bilgisayar odaları gibi topluma açık bilgisayarlar ile işyerinizde internet bankacılığını kullanmaktan kaçının. Zorunlu olarak kullanmanız gerekiyorsa, işiniz bittiktensonra bilgisayardaki geçici internet dosyaları(Temporary İnternet Files) ile çerezleri(cookie) silin ve bilgisayarı yeniden başlatın.
.İnternetten lisanssız ya da hack aamaçlı yazılımlar indirmeyin. Bu yazılımların kullanıcı adı ve şifrelerinizi bu yazılımları hazırlayanlara gönderecek tuzaklar bulunabilir.
.Şifre ve poralaları uzun süre kullanmayın. Bankanız talep etmese bile şifrenizi belirli aralıklarla değiştirin, şifre değiştirirken bir önceki şifreye dönmek yerine yeni bir şifre seçin.
.Bazı banka şubeleri sayfalarında ‘son giriş zamanı’ ifadesiyle en son işlem yaptığınız tarih ve saati gösterir. Bu bilgeliri kontrol ederek sizden sonra başka bir kişinin hesaplarınızı kullanıp kullanmadığını tespit edebilirsiniz.
.Düzenli olarak hesaplarınızı kontrol edin, aylık kontrollerle yetinmeyin.
.Bilgisayarınıza mutlaka bir antivirüs ve güvenlik duvarı(firewall) yazılımı yükleyin. Antivirüs yazılımları, sisteminizi bilinen virüslerden ve klavyede yazdıklarınızı kaydeden ‘truva atı’ programları gibi kötü niyetli yazılımlardan korur. Güvenlik duvarı ise dışarıdan bilgisaayırınıza sızmaya çalışanları durdurur.
.Web tarayıcıları ve işletim sistemlerinin zaman zaman çıkardıkları güvenlik yamalarını mutlaka yükleyin. Bunun için Windows sistemi kullanıyorsanız en az ayda bir kez Windows Update sitesini ziyaret ederek bu yamaları temin edin.
.Bankacılık işlemlerinde sık rastlanan aldatılma olaylarından biri de kullanıcının, bankasının sitesine giiittiğini zannetmesinee karşın bir hacker adı verilen şifre kırıcının hazırladığı taklit bir siteye yönlendirilmesi şeklinde oluyor. Kullanıcı, karşısında aynı web sitesini gördüğünden normal işlemlerini yaptığını zannediyor, fakat bütün bilgilerini bilmeden hackerın eline vermiş oluyor. Bu yüzden gerçekten güvenli bir siteye girdiğinizden emin olmak için İnternet Explorer veya Nestcape’te sağ alt köşedeki kilit simgesinin bulunup bulunmadığını kontrol edin. Kilit, doğru sitede olduğunuzun göstergesidir.”