ATM kullanımı bankacılık sektörüne kazandırıyor

Güncelleme Tarihi:

ATM kullanımı bankacılık sektörüne kazandırıyor
Oluşturulma Tarihi: Ocak 07, 2007 11:28

ATM kullanımının, Türk bankacılık sektörüne son 5 yılda sadece para çekme konusunda 2,5 milyar dolar tasarruf sağladığı bildirildi.

Haberin Devamı

ATM ve yazar kasa üreticisi NCR'nin Türkiye Genel Müdürü Yalçın Orhon, yaptığı açıklamada, 2005 sonu itibariyle Türkiye'de 15 bin ATM bulunduğunu, 1 milyon nüfusa düşen ATM sayısının Türkiye'de 200-215 iken, Avrupa'da 600 olduğunu bildirdi.

Orhon, Türk insanında teknolojiye yatkınlık olduğunu, sadece banka kartından nakit çekme işleminin 2002'de 307 milyon adet, 2003'de yüzde 11,4'lük artışla 342 milyon adet, 2004'de yüzde 21,3'lük artışla 415 milyon adet, 2005'de 487 milyon adet ve 2006'nın ilk 9 ayında 434 milyon adet seviyesinde bulunduğunu kaydetti.

2006 sonunda bu rakamın tahmini olarak 578 milyon adet olacağını belirten Orhon, sadece banka kartından yapılan işlem sayısı bu kadarken, bunun dışında ATM'lerle, hisse senedi alım-satımı, yatırım hesabına para aktarma ve bakiye sorgulama gibi bir çok işlem yapılabildiğini anlattı.

Haberin Devamı

Para çekme maliyetinin bir banka şubesinden ortama 1,5 dolar, ATM'de ise 35 cent olduğunu belirten Orhon, “Para çekme işlemi şubeler yerine ATM'den yapıldığı için bankalara 2002'de 353 milyon dolar, 2003'de 393 milyon dolar, 2004'de 477 milyon dolar, 2005'de 560 milyon dolar ve 2006'da 665 milyon dolar tasarruf sağlandı. Yani ATM teknolojisinin, sadece para çekme konusunda son 5 yıllık dönemde Türk bankacılık sektörüne sağladığı tasarruf miktarı en az 2,5 milyar dolardır” diye konuştu.

ATM'den yapılan diğer işlemlerle birlikte bu rakamın daha fazla olduğunu belirten Orhon, İş Bankası ve Yapı Kredi önderliğinde 1987 yılında başlayan ATM teknolojisi kullanımının büyüdüğünü, bankaların şube ve ATM ağını genişlettiğini anlattı.

Orhon, “Türkiye'de yeni teknolojilerin ortaya çıkması, para yatırma ve bozuk parayı geri verme teknolojilerinin kullanılması ile ATM'de işlem adetlerinin patlayacağını düşünüyoruz. Bankaların sırtında çok büyük yük olan fatura ödemeleri var. ATM teknolojisinin fatura ödemelerinde büyük kolaylıklar sağlayacağını düşünüyoruz. Para yatırma ve para üzerini bozuk olarak verme teknolojisi de işlem adetlerini çok süratli bir şekilde artıracak” diye konuştu.

“BAĞIMSIZ ŞİRKETLER DE PAZARA GİRECEK”

Haberin Devamı

Yalçın Orhon, Türkiye'de ATM hizmetlerinin sadece bankalar tarafından değil, bankalarla anlaşmalı olarak bağımsız şirketler tarafından da verileceğini düşündüklerini ifade ederek, bu konuda bir çok şirket tarafından araştırma yapıldığını ve pazardaki hacmin değerlendirildiğini, bağımsız şirketlerin de bu işe gireceklerini düşündüklerini kaydetti.

Orhon, bağımsız operatörlerin eğlence merkezleri, restoranlar, alışveriş merkezleri, süper marketler ve benzin istasyonu noktalarında insanlara nakit para çekme imkanı vereceğini kaydederek, “Bağımsız operatörler ile bütün banka müşterilerinin ATM'lerden para çekme çekmesi sağlanacak. ABD'de bir çok dükkanın içerisinde ATM vardır” dedi.

Haberin Devamı

Getirilen teknoloji, ekonomiye katılan genç nüfus ve bankaların maliyet unsurlarını düşürme niyetlerinden dolayı ATM teknolojisinin Türkiye'de hızlı bir şekilde artacağını düşündüğünü ifade eden Orhon, yazılım aracılığıyla verilebilen her türlü hizmetin ATM üzerinden de sunulabileceğini söyledi.

Orhon, Türkiye'de ATM'den verilen hizmetlerin Avrupa'dan fazla olduğunu, Avrupa'da ATM'lerin bu kadar kullanılmadığını belirterek, “Türk bankalarının ATM'leri kullanmaktaki verimliliği Avrupa'daki bankalara göre daha fazla” dedi.

ATM'LERE REKLAM

ATM'lerin kişisel reklam mecrası olarak kullanılabileceğini de belirten Orhon, “ATM'lerin karşısına geçip kartınızı makineye yerleştirdiğiniz zaman işlemi kaçırmamak için direkt olarak ekrana bakıyorsunuz. Buradaki dikkat oranı yüzde 100'dür. İşlem gerçekleşirken beklenen o çok kısa zaman dilimi içerisinde reklamlar verilebilir. Alınan reklamlar ATM operasyonlarının maliyetini düşürecek. Bu konu her geçen daha çok ilgi uyandırıyor. Müşterilere özel, ihtiyacına göre reklamlar verilmesi imkanı var” diye konuştu.

Haberin Devamı

Bankacılık sektöründeki satın alma ve birleşmeler sürecine de değinen Orhon, Türkiye'ye gelen yabancı bankaların, Türk bankalarının içine baktığında teknoloji konusunda hayretler içinde kaldığını, Türk bankalarının ortak oldukları yabancı bankaların alt yapısını düzeltmek üzere görev aldığını, teknoloji işlerini üstlenmeye başladığını anlattı.

 

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!