Güncelleme Tarihi:
SON yıllarda Türk havacılık sektörünün nasıl geliştiği malum. Türk Hava Yolları (THY) artık dünyanın en önemli havacılık şirketlerinden biri. Pegasus’un sektöre iddialı bir biçimde girmesi, ardından yaptığı atılımlarla gelişmesi ve geldiği
ATLASGLOBAL VE ONUR AİR
Bana gelen bilginin peşine düştüğümde bu iki şirketin Atlasglobal ve Onur Air olduğunu öğrendim. Peki ama neden ikisine birden? Aslında bu iki şirketin durumu birbirinden biraz farklı. Onur Air, 20 yıllık sahibi Cankut Bagana tarafından 250 milyon dolara İran asıllı İngiliz işadamı Mehdi Shams ile Kudret Tuncel’e satılmıştı. Ancak bu satış sonrası pek çok iddia gündeme geldi. Dubai’de yaşayan Shams’in arkasında İranlı Babek Zencani’ye ait Qeshm Airlines’ın oluğu en önemli iddiaydı. Hatta İran asıllı Shams yüzünden Amerika Onur Air’e parça alımında ambargo uygulamış, 2014 yılında zamanın Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan ABD’de girişimde bulunarak ambargonun kaldırılmasını istemişti. Şartlardan biri olarak Shams’in yönetim kurulu başkanlığından ayrılması istenmişti. Öyle de olmuştu...
BAGANA HİSSELERİ GERİ ALDI
Sonrası daha da ilginçti. İran’da iktidar el değiştirince Zencani tutuklanmış eş zamanlı olarak Onur Air’de finansal olarak teklemeye başlamıştı. Mayıs ayında arkadaşım Ercan İnan Vatan gazetesinde bu konuyu hatırlatmış ardından da Onur Air’i satan Cankut Bagana’nın İranlı yetkililerle anlaşıp 105 milyon dolara eski şirketini geri aldığını belirtmişti. Bagana’nın şahsi kefaletleri olması, Onur Air’in sahip olduğu slot (bir noktadan diğerine uçuş) haklarını kaybetme tehlikesi olması Bagana’nın bu operasyonu yapmasının nedenleri arasındaydı. Ama en önemli neden 250 milyon dolara sattığı şirketini 105 milyon dolara alabildiği gerçeğiydi.
BAGANA BIRAKMAK İSTİYOR
Piyasada Cankut Bagana’nın bu işi artık yapmak istemediği ve Onur Air’i yeniden satmak istediği konuşuluyor. Tamamı Ali Murat Ersoy’a ait Atlasglobal’in finansal yapısıyla ilgili bir problemi yok. Ersoy’un şirketini satmak gibi bir niyeti olduğunu da tahmin etmiyorum. Ancak Onur Air’e talip olan fonun Atlasglobal’e de talip olmasının önemli nedenleri var. Bunlardan en önemlisi fon Onur Air’i tekrar ayağa kaldırmak yerine daha iyi durumda olan Atlasglobal’in rüzgarından faydalanmak istiyor olması. Hava yolu şirketlerinin sahip olduğu uçak sayısı önemli. Ancak sonuçta uçak sahibi olmaktan daha önemlisi bu şirketlerin elindeki slot sayısı. Çünkü şirketin elindeki slot sayısı bir şirketin büyüyebilmesi, kar edebilmesi açısından çok önemli. Havacılık uzmanları, Onur Air ve Atlasglobal’in birlikte yer aldığı bir operasyonla fonun yeni oluşacak hava yolu şirketini çok daha rahat büyütebileceği görüşünde.
HAMDİ TOPÇU DANIŞMAN
Peki ama bu iki şirkete hangi fon sahip, işin aracısı var mı? Yine piyasada konuşulanlara göre Cankut Bagana satış için Kıbrıslı iş adamı, İngiliz vatandaşı Bumen Şefik’le görüşmeler yapıyor. Bumen Şefik’in İsviçre’den bazı fonları hisse alımı için getirdiği belirtiliyor. AtlasGlobal’e de talip olan fonun bunlardan biri olabileceği ifade ediliyor. Ayrıca ortada bir isim daha var. Her iki şirkete de sahip olan fonun Türkiye’de sürpriz bir isimden danışmanlık aldığı konuşuluyor. Bu isim Hamdi Topçu. Bilindiği gibi Hamdi topçu nisan ayında 5 yıldır sürdürdüğü THY Yönetim Kurulu Başkanlığı görevinden sürpriz bir şekilde ayrılmıştı. Bu ayrılıkla ilgili yine çok şey konuşuluyor ama onu bir tarafa bırakıp konumuza dönersek Topçu’nun tecrübesiyle bu işe danışmanlık için en uygun isim olduğunu tahmin etmemiz güç değil. Bu arada hemen hatırlatalım. Haziran ayında Topçu bir danışmanlık şirketi kurdu. Topçu’nun Anadolu yakasında kurduğu şirketle yerli ve yabancı yatırımcılara alım satım işlerinde yardımcı olacağı açıklanmıştı. Özetlersek, Onur Air’i satmak isteyen Cankut Bagana, ona Atlasglobal ile birlikte talip olan bir İsviçreli fon var. Bu alışverişin kilit ismi ise Ali Murat Ersoy. Türkiye’de faaliyet gösterecek hava yolu şirketlerinin yüzde 51 hissesinin Türk kontrolünde olması gerekiyor. Bakalım aktörleri bakımından ilginç olan bu alışveriş nihayete erecek mi?