Güncelleme Tarihi:
FRANSIZ Peugeot, Türkiye’nin otomotivdeki yüksek imaja sahip markalarından biri. Yani tüketiciler nezdinde ‘Aslan’ logosuyla sevilen bir marka. Ancak son yıllarda özellikle yurtdışındaki finansal sıkıntılara bağlı olarak markanın Türkiye’deki performansında gözle görülür bir düşüklük olduğu ortada. Sonuçta Peugeot’yu bünyesinde bulunduran Fransız PSA Grubu, 2014 yılında yaşanan finansal sıkıntılara çözümü ortaklıkta buldu. Çinli Dongfeng firması Fransız PSA Grubu’nun yüzde 14’ünü alarak markaları Peugeot ve Citroen’e adeta doping oldu. Hisse devrinden sonra 3 milyar Euro’luk sermaye artırımına Dongfeng ve Fransa devleti 800’er milyon Euro koyarak Fransız Grubu için can suyu oldu. İşte bu önemli sermaye girişinin ardından Peugeot, ‘Back In The Race’ sloganıyla yeniden yarışa dönerek önemli büyüme adımları atmaya başladı. Peugeot Türkiye Pazarlama Direktörü Mehmet Akın da, perfomansta bir dalgalanmanın yaşandığına katılarak sorularımızı şöyle yanıtladı;
Peugeot Türkiye’de son dönemde filoya ağırlık verdi. Bu durumun marka imajını bozacağını düşünmediniz mi?
- Filo tercihi aslında Peugeot markasından daha çok piyasanın talepleri ile şekilleniyor. B-Sedan araçların filo pazarında yüksek talep görmesi nedeniyle rakip markalarda da benzer oranları görüyoruz. Tabii, burada filo tanımının da net olarak ifade edilmesi gerekiyor. Türkiye’de filo satış rakamları maalesef net olarak takip edilemiyor. Peugeot Türkiye özelinde filo pazarında en çok sattığımız aracımız 301 modelimiz. 301 modelimiz de toplam satış içerisinde yüksek bir orana tekabül ettiğinden toplamda filo oranımızın yüksek çıktığını söyleyebiliriz. Sonuçta yeni modellerle birlikte perakende pazarında büyüyen bir marka olacağız.
DÖRT DÖRTLÜK BİR YIL
Geçmişte sizden çok gerilerde olan rakipleriniz 50 bin adetleri aşarken siz toplam satışlarda 30-35 bin adetlere sıkışmış görünüyorsunuz. Bu konuda hedefleriniz nedir?
- Aslında Peugeot markasının Türkiye’deki performans trendi global performans trendi ile de paralel. Peugeot’nun Türkiye gibi değişkenleri çok olan bir pazarda ilk amacı belirli bir satış ve pazar payını koruyabilmek oldu. 2014 yılında % 3.1 olan pazar payımız 2015 yılında % 3.6 olarak gerçekleşti. 2016 yılını ise toplamda % 4’e yakın bir pazar payı ile yani yüzde 10 büyüme ile kapatacağız. Bu da bize 2017 için ise pazar payı büyümemizde önemli bir sıçrama yapmayı planlıyoruz. Markanın çıkış yılının 2017 olacağını söyleyebiliriz. Özellikle Yeni SUV modellerimiz ile 3008 ve 5008 ile birlikte satış adedini 40 bin üzerine, pazar payını da yüzde 4’ün üzerine çıkarmayı planlıyoruz. 2017’nin ikinci çeyreğinde satışa sunulacak 5008 ile birlikte iki modelden 10 bin adet satmayı hedefledik. Bunun 8 bini 3008 olacak. Bizim için dört dörtlük bir yıl olacak diyebiliriz. Aslında biz 2017’de 50 bin adetlere yaklaşacağız ama yine de temkinli yaklaşarak 40 bin adetleri rahatlıkla aşacağımızı söylüyoruz. Orta vadeli planlarımızda ise yüzde 6’ları hedefliyoruz. (58 bin adet)
PSA Grubu, Paris fuarında öncelikli olarak Peugeot ile yeniden atağa kalktıklarını tüm dünyaya duyurdu. Bunun etkisi Türkiye’ye tam olarak 2017’de mi yansıyacak?
- 2017 yılında etkisinin başlayacağını ama ilerleyen yıllarda ise daha da fazla olacağını söyleyebiliriz. Yeni 3008, yeni 5008, yeni Expert ve yeni Traveller ile ‘Aslan 2017’de kükreyecek’ dersek tam yerinde olur.
PERNET TÜRKİYE’DE BİZE LİG ATLATACAK
Peugeot’nun Genel Müdürü Laurent Pernet, Türkiye’ye adapte olabildi mi, yoğun gündeme nasıl tepki veriyor? Türkiye’den daha önce PSA’nın futbol takımı Sochaux’un başındaydı. Bildiğim kadarıyla o takım küme düştü. Pernet’in Türkiye’de Peugeot’yu da küme düşürme korkusu var mı?
- Yeni Genel Müdürümüz Laurent Pernet, PSA grubunda uzun süreler görev almış ve farklı ülkelerde önemli görevlerde bulundu. Bu da Türkiye gibi bir pazara çok kısa sürede adapte olabilmesine yardımcı oldu diyebiliriz. Sanırım Türkiye’de yoğun gündemi anlamak Türkiye’de görev yapan yabancı yöneticiler için aynı derece de zordur. Fakat Laurent Pernet ile iyi bir işbirliği içinde olan yönetim kadrosu ile şimdilik üstesinden gelebildiğimizi söyleyebilirim. Yönetim kadrosu, yeni modeller ve yetkili satıcılarımız ile Peugeot Türkiye’yi satış sıralamasında lig atlatacağımıza inancımız tamdır. Laurent Pernet de Genel Müdürümüz olarak bu başarıda en önemli ekten olacaktır.
YENİ 3008 VE 5008 İLE HEDEF LİDERLİK
Yeni 3008 ve 5008 ile Peugeot bir SUV atağına kalkıyor. Bu Türkiye’deki satışlarınızı nasıl etkileyecek?
- Türkiye’de özellikle organik büyümeye çok önem veriyoruz. Yetkili Satıcılarımızla birlikte temelleri sağlam bir büyüme planımız var. SUV atağı ise bu büyüme stratejisinin en önemli ayağı. Ekim ayında lansmanını yaptığımız yeni SUV 3008, 2017’de satışa sunacağımız yeni SUV 5008 modellerimiz, araç tedariğinde sıkıntı yaşamazsak, segment liderliğini elde edebilecek özellikte otomobiller. Kısa süre önce satışa sunduğumuz yeni 3008 modelimiz için öngördüğümüz 2 bin adetlik yıl sonu satış hedefimize gelen yoğun talep ile şimdiden ulaştığımızı söyleyebilirim. Özellikle bazı modellerimizde 2017 model yılı için sipariş alıyoruz. Yeni 3008’e gelen bu yoğun ilgi 2017 yılında lanse edeceğimiz yeni 5008 için de inancımızı pekiştiriyor. Özellikle yeni 3008’in araç alınabilmesi durumunda pazar liderliğini zorlayabileceğini düşünüyoruz.
Kuşkusuz gündemde ÖTV değişikliği var. Bu noktada sorum eğer ÖTV artmazsa satışlarınız ne olur artarsa ne olur? Çünkü gündemdeki ÖTV artışı sizin özellikle 3008 ve 5008’i de kapsayacak gibi.
-Şu anda ÖTV konusu hâlâ büyük bir bilinmez. Zira Maliye Bakanı konuşulan oranların doğru olmadığını açıkladı. O yüzden bizim de bu konuda yorum yapmamız çok zor. Fakat, pazarda tüm dinamiklerin korunduğu varsayımı ile hareket edecek olursak 2017 hedefimiz 40 bin üzerinde satış ile yüzde 4’ün üzerinde bir pazar payı elde etmek.