Demet CENGİZ BİLGİN
Oluşturulma Tarihi: Nisan 05, 2010 00:00
Türkiye’nin önde gelen perakendecilerinden Park Bravo Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Kamil Özçoban “Yeni bir strateji benimsedik fiyatlarımızı yüzde 40 inecek şekilde revize ettik. Tüketici olumlu karşıladı. Artık hiçbir şey eski fiyatından satılamaz. Türkiye çok daha ucuz bir ülke olmalı” dedi.
TÜRK perakende sektörünün önde gelen isimlerinden Kamil Özçoban, önce perakendeci sonra üretici olmakla övünüyor. Türkiye’de kendi kanatlarıyla uçmaya başlayana kadar Zara’yı da o yönetti. Kendi yarattığı Park Bravo’nun yanında Nine West, Enzo Angiolini, AK Anne Klein, La Senza, Inglot ve Kenneth Cole’den oluşan portföyü ile Kamil Özçoban sadece Türkiye’nin değil çevre ülkelerin de en büyük perakendecilerinden biri. En son Türkiye operasyonlarını duyuran Kenneth Cole’un New York borsasına yaptığı açıklamada Park Bravo Grubu’nu övdüğünü anlatan Özçoban ,“Açıklama yayınlandı, yığınla Amerikan markası bizimle Türkiye’ye gelmek istediğini bildirdi ya da Türkiye’deki işlerini bizim devralmamızı istedi. Kriz sürecinde de benzer çok teklif aldık ama sıcak bakmadık. Zaten fazlasıyla meşgul insanlarız. Sadece başarabileceğimiz işlere kalkışmak isteriz” diyor. Park Bravo Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Kamil Özçoban ile markalarını ve sektörü konuştuk.
2010’da yüzde 20 büyüme
Nasıl bir yıl geçirdiniz 2009’da?- 2008’in son yarısı kötüydü. Moraller bozuldu. Acil tedbirler gerekti. En yüksek gider kira ve personel kalemleri. Mal sahipleri 2001 yılına kıyasla anlayışlı davrandı; kiraları indirdi. Biz de çıkan personelin yerine yenisini almadık. Krizin geldiğini 2007’nin son 3 ayında gördük. Hazırlıklıydık ama kriz beklenenden kötü çıktı. Krizlerde bizim iş yaptığımız ülkeler genelde tınmazdı ama bu sefer kriz onları da vurunca ödemelerde çok esnek davrandılar. 2009’u biz ciroda yüzde 12 artışla kapattık. 7 mağaza kapattık 5 mağaza açtık. Devrini tamamlamış alışveriş merkezlerinde indirim de yapsalar durmadık.
Ya 2010?- Bu ilk 3 ay gibi giderse yılı yüzde 20 büyüme ile kapatırız. Yeni açılanlarla bu oran da aşılır.
Üretimin yüzde 40’ını yapıyor
Dört yıl önce üretimin bir kısmını bıraktığınız yeni bir strateji benimsediniz. Neler değişti?- Park Bravo 4 yıl önce stratejisini değiştirdi. Fiyat aralığımızın rekabetçi olamayacağını gördük. Söz sahibi olabilmek için bunu değiştirdik. Üretimin yüzde 60’ını dışarı kaydırdık. Fiyatlarımızı yüzde 40 aşağı çektik. Geçen kış başladı bu.
Türkiye’de her şey pahalı
Fiyatları indirdiğinizde neler oldu?- Çok deli indirimler yapmak zorunda kalmadık. Müşteri pozitif karşıladı, ‘Aferin’ dedi. Çok pahalılar ve çok ucuzlar var. Biz ortadayız; rüzgar nereden eserse yelkeni oraya çevirebiliyorduk. Türkiye çok pahalı; her şeyin fiyatı inmeli. Çok daha ucuz bir ülke olmalıyız. Artık hiçbir şey eski fiyatından satılamaz. Bunu görmek lazım. Kriz eski fiyatları değiştirdi. Artık hiçbir şey eskisi gibi olmayacak, dediler ya işte fiyatlar eskisi gibi olmayacak. Sezon başında rahat alışveriş yapanlar sadece yüzde 20. Yüzde 60 ihtiyacı olunca, ayağı ıslanınca satın alıyor. Yüzde 20 de indirimlerde.
Açılacak mağazayı karıma bile söylemem
İşlerin büyük kısmını kızlarınız Zeynep ve Aslı’ya bıraktınız. Emeklilik yakın mı?- Artık bizim nesil işten çekilmeli. Birkaç lisan bilen, dünyayı tanıyan, iyi eğitim almış, vizyoner çocuklarımız var. İşlerin başına onlar geçmeli ama önleri tıkalı. Biz tıkıyoruz önlerini. Egodan oluyor bunlar. Onursal başkan diye bir şey çıktı. Emekli olup da eve gitmeye direnenlere deniyor. Gerekirse çocuklar bize danışsın. Emekliliğin keyfini elden ayaktan düşmeden çıkarmalıyız. Ben öğlenleri geliyorum işe. Krizde erken gelmeye başladım ama bütün işleri kızlarım ve profesyonel yöneticiler götürüyor. Deliler gibi çalışan iki kızım var. Ben daha çok imza atıyorum. Yakında onu da bırakacağım. Haftalık ciroları kontrol ederim. Bir de mağaza açılacak yerlerin seyahatini yaparım. Mağaza açılacak yeri son ana kadar karıma dahi söylemem böyle uğur yaparım.
‘İstanbul’dan aldım’ havası atıyorlar
Türkiye’nin daha ucuz bir ülke olması bize ne sağlar? - Fiyatları biraz indirin, turizmle alışverişi birleştirin Türkiye uçar. Kimse bizi tutamaz. Dubai’deki gibi bir alışveriş festivaline falan da gerek yok. Çevremizdeki Arap ülkeleri, İran, Balkanlar, Rusya ve Kazakistan’dan alışverişe geliyorlar. Bizde bir zamanlar “Paris’ten aldım” ya da “Londra’dan aldım” diye övgüyle anlatılırdı ya, şimdi o ülkelerde “İstanbul’dan aldım” sözüyle hava atıyorlar. Uygun fiyatla daha çok alışveriş yaparlar.
Kafam almıyor ama borsaya açılacağız
Büyük bir grup oldunuz. Halka açılacak mısınız?- Gelecek yıl muhasebe hesaplarını konsolide tutmaya başlayacağız. Kızlarım ve profesyonel yöneticiler, danışmanlar borsaya açılalım diyorlar ama benim kafam almıyor. Böyle bir plan var aslında.
‘Victoria’s Secret var, sigarayı bırak bize lazımsın’ dediler
Kenneth Cole başladı. Yeni markalar bekleyelim mi sizden? - La Senza ve Victoria’s Secret markalarının sahibi Limited Brands şirketi bir kaç yıla kadar Victoria’s Secret markasını bize verebilir. Dünyaya açılmaya karar verdikleri an başlayacakları ilk noktalardan biri Türkiye. Yöneticileri bana ‘Daha Victoria’s Secret var. Sigarayı bırak, bize lazımsın’ dediler. La Senza’da çok başarılıyız çünkü. La Senza’da 2009 kriz yılında metrekare başına cirosunu en çok artıran ve işini en çok geliştiren ilk üç ülke arasına girdik. Ayrıca Nine West Grubu’nun bütün markalarının yer aldığı yeni bir mağaza konsepti ,ShoeWoo var. ABD’de bir kaç tane açtılar; henüz Avrupa’da yok. Zorlu Center’da bir tane açacağız.
Kenneth Cole’u kriz bir yıl geciktirdi
Kriz nedeniyle gecikti ama ilk Kenneth Cole mağazasını açtınız.
- Kenneth Cole ile uzun süre yazıştık. Marka Konferansı’na konuşmacı olarak gelmişti. Orada görüştük. Yöneticileri bizim mağazalara ve operasyonlara vuruldu. Biz mağaza için siparişleri verdik, kriz patladı. Dedik ki mağazayı bir yıl erteleyelim ama yola çıkan siparişleri kendi mağazalarımızda satalım. Kabul ettiler. Mağazalarımızda markanın gördüğü ilgi bizi memnun etti. Geçen cumartesi ilk mağazayı Akmerkez’de açtık. Bir hafta içinde City’s mağazası da açılıyor. Beş yılda 10’dan fazla mağaza olur.