Güncelleme Tarihi:
Çakır, araştırma sektörüne ilişkin bilgilerin paylaşıldığı basın toplantısında yaptığı konuşmada, araştırmaların toplumu yanıltıcı bir siyasi PR aracı olarak kullanılmasına karşı önlem almak ve doğru bulguların kullanımını artırmak amacıyla kamuoyunu bilgilendirdiklerini söyledi.
Araştırmanın apolitik ve nesnel bir bilimsel disiplin olduğunu dile getiren Çakır, "Medya ve reklamlarda araştırmaların kullanılmasını çok destekliyoruz. Ama 'Araştırmaların haber ve reklamlarda toplumu yanıltıcı şekillerde yayınlanmasını istemiyoruz. Araştırma apolitik ve bilimsel bir süreçtir. Söz gelimi siz kalkıp İstanbul'da 100 kişiyle bir ürün hakkında anket yapıp, sonra reklamlarda 'Bağımsız bir araştırma şirketine göre Türkiye en çok bizim ürünümüzü tercih ediyor' demeniz yanlıştır" dedi.
Bir araştırmaya güvenilebilmek için çeşitli bilgilerin soruşturulması gerektiğine dikkati çeken Çakır, "Basın mensuplarının haber yaparken kullandığı ve reklamlarda kullanılan araştırmalarda, araştırmayı yapan kuruluşların adı, araştırmanın neyi temsil ettiği, veri toplama örneklem sayısının yer almasına çok dikkat edilmesi gerekiyor" diye konuştu.
Medya mensuplarının nasıl bir haber yapacağını etik kuralları da dikkate alarak seçmek zorunda olduğunu söyleyen Çakır, gazetecilerin toplumu yönlendiren önemli bir güç olduğunu belirterek, daha dikkatli olunması gerektiğini kaydetti. Çakır, "Önünüze konulan veri tamamıyla manipülasyon amacıyla ya da eksik bilgiyle elde edilmiş bir değerlendirme de olabilir. Sonucu veri olarak kullanacak bir medya mensubunun, bunları irdelemesi gerekir" şeklinde konuştu.
Araştırma sektörü
Türkiye'de araştırma sektörünün önemli gelişimler gösterdiğini belirten Çakır, bunun henüz yeterli olmadığının altını çizerek, "Dünyada araştırma sektörünün büyüklüğü 50 milyar dolar. Türkiye'de ise henüz 360 milyon lira düzeyindeyiz. Araştırma sektörü büyüklüğüne göre Türkiye dünyada 27. sırada, kişi başı araştırma harcaması 1,74 dolar. Ama önümüzdeki dönemde daha ciddi atılımlar göstereceğimize inanıyorum" dedi.