Ali ÖZTÜRK
Oluşturulma Tarihi: Kasım 16, 2008 00:00
Boydak Grubu, İstikbal Mobilya ile Arapça konuşulan 22 ülkede mağaza atağına kalktı. İstikbal, bölgede halen toplam 38 olan mağaza sayısını, bitmek üzere olan 7 mağazanın eklenmesi ile önce 45’e, 2010’da ise 90’a ulaştıracak. Boydak Holding Yönetim Kurulu Üyesi Bekir Boydak, "Tam kapsamlı yayılma projesi için Arap dünyasının giriş kapısı Dubai’yi merkez olarak seçtik" dedi.
İSTİKBAL Mobilya, küresel krize rağmen dış pazarlarda büyümek için kararlı adımlar atıyor. Halen 38 mağazasının bulunduğu Ortadoğu, Körfez ülkeleri ve Kuzey Afrika’daki Arap ülkelerinde kısa süre sonra bu sayıyı 45’e çıkaracak. 2010 sonunda bölgedeki mağaza sayısını ikiye katlamayı hedefleyen İstikbal, dünya genelinde ise aynı dönemde 300 mağazaya ulaşmak istiyor. Boydak Holding Yönetim Kurulu Üyesi Bekir Boydak ve Boydak Dış Ticaret Genel Müdürü Murat Bozdağ, grubun amiral gemisi İstikbal Mobilya’nın Ortadoğu’daki reklam yüzü olan oyuncu Bülent İnal’ın da katılmıyla Dubai’de hedeflerini açıkladı.
Ortadoğu pazarı gelişiyor
Bölgede marka bilinirliğini artırmak için toplam bütçesi 2 milyon dolarlık bir reklam kampanyası başlatan İstikbal Mobilya, mağaza sayısını 2010 sonunda 90’a, bölgedeki satış cirosunu ise 25 milyon dolardan 100 milyon dolara çıkarmayı hedefledi. Boydak Holding Yönetim Kurulu üyesi Bekir Boydak, "Tam kapsamlı yayılma projesi için, Arap dünyasının giriş kapısı olarak gördüğümüz Dubai’yi merkez olarak seçtik" ifadelerini kullandı. Bekir Boydak, distribütör ağlarının Avrupa ve ABD’de de yayıldığını vurguladı.
Bilinirlik yüzde 50Bekir Boydak, şu an 38 mağazaya ulaştıkları Arapça konuşulan ülkelerde, ilk mağazayı Mısır’da 2002’de açtıklarını hatırlatarak, "Küresel kriz oldu da Ortadoğu’ya yöneldik diye bir yorum yanlış olur. Biz zaten Ortadoğu’da varız. Daha da büyüme kararı aldık" diye konuştu. Boydak Dış Ticaret Müdürü Murat Bozdağ ise, Dubai bölgesinde ilk mağazayı 3 ay önce açtıklarını, 1 ay önce ise yeni bir mağazanın açılışını yaptıklarını ifade ederek, "Mısır, Fas, İran gibi ülkelerde markamızın tanınırlığı yüzde 50’lere ulaştı. Bunu daha üst noktaya ulaştırmak istiyoruz. Dubai’de ise bilinirlik oranımız yeterince yüksek değildi" dedi. Bekir Boydak, İstikbal ürünlerinin dünya genelinde 5 bin noktada satıldığına dikkat çekti. Boydak, şunları anlattı: "2010’da 300 mağazaya ulaşma hedefinin yanında, Turquality projesi kapsamında 5 yıl içinde yayılma planı için 100 milyon dolarlık bütçe ayırdık. İran’da mutluyuz, Yunanistan’da mutluyuz. İran’da 35, Yunanistan’da 12 mağazamız var. Yunanistan’da Arap ülkelerindekinin benzeri reklam kampanyamız olacak."
Dünyanın en büyük alışveriş merkezi ile pazarlık halindeyiz
BOYDAK Dış Ticaret Genel Müdürü Murat Bozdağ, Dubai’de yeni noktalarda yer almak için çalışmalarının sürdüğünü belirtti. Boydak Grubu, İstikbal Mobilya için, 1200 mağazası ile dünyanın en büyük alışveriş merkezi olan Dubai Mall ve içinde kayak pisti de olan büyük alışveriş merkezi Mall of the Emirates ile pazarlıklarını sürdürüyor. Türkiye’de de yatırımları olan Emaar İnşaat’ın projesi olan Dubai Mall’da ayrıca 120’den fazla restoran ve kafe, 14 bin araç kapasiteli otopark, 220
altın ve mücevher mağazası var.
ABD’de İstikbal Speciality Store’lar ile yayılacağız
BOYDAK Dış Ticaret Genel Müdürü Murat Bozdağ, önümüzdeki aylarda ABD’de de yapılanma içine gireceklerini bildirerek, "Yeni bir konseptte İstikbal Speciality Store adı altında olacağız. Bu çalışmanın fizibilitesi bitmiş durumda. Zaten bu ülkede birçok noktada İstikbal ürünleri satılıyor. Fakat yeni kompakt mağazalarla yayılmak istiyoruz. ABD ekonomik krizden çok etkileniyor olsa dahi, projemizden vazgeçmedik. ABD ekonomisi düşüşte olsa dahi orada pazarın çok küçük bir kısmındayız ve gidecek daha çok yolumuz var. Bu mağazaların ortalama büyüklüğü 500’er metrekare olacak. 2010’daki 300 mağaza hedefine bunlar dahil değil. ABD’de 30 milyon
dolar olan ciromuzu 100 milyon dolara çıkarmak istiyoruz" diye konuştu.
Krizden az etkilendik, geçen yılın yüzde 5 üzerindeyiz
KÜRESEL finansal krizin etkilerini de hissettiklerini ifade eden Bekir Boydak, "İç pazarda, ilk 10 ayda geçen senenin yüzde 5 üzerindeyiz. Ocak ve şubat geçen senenin üzerindeydi. AKP’ye kapatma davası ile gelen süreçte geçen yılın altında indik. Davanın sonuçlandığı süreçte fevkalade çıkış var, hatta bu çıkış ekimde sürdü. Küresel krizin biraz daha ayyuka çıktığı kasım ayında yüzde 10 kadar gerileme yaşıyoruz" diye konuştu. "Krizden etkilenmedik demek yanlış bir söylem" diyen Boydak şöyle devam etti: "Hepimiz etkilendik. Ama az etkilenen var, ama çok. Alışverişte önem sırasında mobilya en son gelir ama olumsuz koşullardan da ilk önce mobilya etkilenir. Bizde mobilya amiral gemisi. Biz ayrıca Türkiye’nin en büyük kumaş üreticilerinden biriyiz. Dünyanın iki numaralı yatak kumaşı üreticisiyiz. Türkiye’nin önemli profil üreticilerinden biriyiz. En büyük sünger üreticisiyiz, bir taraftan elyaf üreticisiyiz. Nihayetinde bunlar yan sanayimiz. Mobilya durursa onlar da duruyor."
Mobilyanın grup içindeki payı 1.5 milyar dolar
BEKİR Boydak, "Türkiye’de kayıt dışı hariç, ölçülebilir mobilya pazarı 7 milyar YTL. Türkiye’nin son 10 yılda mobilya ihracatı da 11-13 kat arttı. 10 yıl önce 100 milyon dolar bile yokken 1 milyar dolara çıktı. İstikbal Mobilya’nın ise üretimden satışları 1 milyar dolar, ihracatı 130-140 milyon dolar. İç pazarda İstikbal’in payı yüzde 25. Boydak grubunun 3 milyar dolarlık cirosu içinde de İstikbal, Bellona, Mondi, İstikbal Regina gibi markalarla mobilyanın payı yüzde 50" dedi.
Bir Amerikalı tüketici 5 Türk tüketiciye bedel
KÜRESEL krize rağmen Körfez pazarı ve ABD’nin potansiyeli konusunda Bekir Boydak, "Türkiye’de kişi başına milli gelir 9 bin 500 dolara çıktı. Bunda hesaplama tekniğinin değişmesinin de etkisi var. ABD’de ise resesyon (durgunluk) kaygısına rağmen halen milli gelir 45 bin dolar. Bir ABD’li tüketici eşittir 4-5 Türk tüketici. Aynı şekilde Dubai’de kişi başına düşen milli gelir 35-36 bin dolar. Bu da 3-4 Türk tüketicisine karşılık geliyor" dedi.