Demet CENGİZ BİLGİN
Oluşturulma Tarihi: Aralık 31, 2005 00:00
Alışveriş merkezleri durgun geçirdikleri aralık ayının son haftası ziyaretçi sayısını yüzde 25-45 arasında, satışlarını ise yüzde 30-60 arasında artırdı. Her gün 50 bin ziyaretçi kabul eden bir alışveriş merkezinin son hafta ortalama cirosu 17.5 milyon YTL’yi buldu.
YILBAŞI öncesi alışveriş merkezleri bayram etti. İstanbul’un değişik yerlerindeki alışveriş merkezleri ziyaretçi sayısında yüzde 25 ile 45 arasında artış yaşadı. Cirolarda ise artış oranları yüzde 30 ile 60 arasında değişti. Alışveriş merkezlerinde kişi başı harcamaların ortalama 50 YTL olduğu tahmin ediliyor. Böyle olunca yaklaşık 50 bin kişinin ziyaret ettiği bir alışveriş merkezi günde 2.5 milyon YTL’lik satış gerçekleştirdi. Haftalık ciro ise ortalama 17.5 milyon YTL’yi buldu. Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Saruhan Tan, mağazalarda kesilen fatura ortalamasının 60 YTL olduğunu belirterek, yılın son günlerinde harcama miktarının arttığını söyledi.
CUMA EN ÇOK ZİYARETÇİ: 24 Aralık gününden bu yana alışveriş merkezlerinde büyük hareketlilik yaşanmaya başladı. Pek çok alışveriş merkezi hafta içi günlerde, normalde hafta sonunda aldığı ziyaretçiden daha fazlasını ağırladı. Alışveriş merkezlerindeki ziyaretçi sayısı cuma günü (dün) tavan yaptı.
CUMARTESİ GEÇ KALANLAR: Bugün ise yılbaşı alışverişine geç kalanların alışveriş merkezlerini doldurması bekleniyor. Yılın son gününde ise bir önceki günün performansını yakalamasa da, yılın diğer günlerindeki ortalamanın üstüne çıkılması yönünde beklentiler var.
YILIN İLK GÜNLERİ: 2006’nın ilk günlerinin de hareketli geçeceği ve perakende sektörünün yıla iyi başlayacağı tahmin ediliyor. 10 Ocak’ta başlayacak Kurban Bayramı’nın ve yılın ilk günlerinde yapılacak olan kampanyalar ve indirimlerin satışları artırması bekleniyor.
Yıl sonu satışlarda hedefler tutmadıALIŞVERİŞ Merkezleri ve Perakendeciler Derneği (AMPD) Başkanı Nuşin Oral, kasım ve aralık aylarında hedeflenen alışveriş hacminin yakalanamadığını belirterek şunları söyledi: ‘Yılbaşından önceki son hafta da bu trend değişmedi. Alışveriş merkezlerinde beklenen satışların gerçekleşmemesinin bir nedeni mağazaların yaptığı promosyonlar sebebiyle
kredi kart limitlerinin dolmuş olması. Bir başka nedeni ise tüketicilerin konut alımına yönelmiş olmaları. Normal şartlarda bu dönemde yıllık cirolarının yüzde 20’sine kadar satış gerçekleştiren mağazalar var. Bu yıl ise trend daha farklı. Bunda enflasyonun eskisi gibi yüksek olmamasının da etkisi de var.’
BMD: 2006’ya iyi başlarız
BİRLEŞMİŞ Markalar Derneği (BMD) Başkanı Saruhan Tan, aralık ayının beklenenden daha sakin geçtiğini ancak son hafta satışların arttığını söyledi. Tan, ‘Özellikle Cumartesi günü (bugün) çok hareketli olacak. Satışlar 2006’nın ilk günlerinde de iyi bir şekilde devam eder. Bayram öncesi bekletilmiş bütün alışverişlerin gerçekleşmesini ve yeni yıla iyi başlanmasını bekliyoruz. İlk 10 gün hareketli olacak. Bu hareketlilikte kampanyaların, promosyonların etkisi büyük’ diye konuştu.
Alışveriş merkezlerinde son hafta nasıl geçtiGALLERIA: Genel olarak hafta içi ortalama 35 bin, hafta sonu ise 45-50 bin ziyaretçi kabul eden Türkiye’nin ilk alışveriş merkezi 23-29 Aralık tarihleri arasında toplam 120 bin ziyaretçi ağırladı. Yılın son iki gününde ise Galleria toplam 100 binin üzerinde ziyaretçi bekliyor. Galleria’nın yılın son haftasında 11 milyon YTL’lik satış yaptığı tahmin ediliyor.
PROFİLO: Ortalama her gün 40-45 bin kişinin ziyaret ettiği Profilo alışveriş merkezi yılbaşı öncesi kapı girişlerinde yüzde 25’lere varan artış sağladı. Her gün Profiloyu ziyaret edenlerin sayısı 56 bini geçti. Alışveriş merkezindeki satışlar ise yüzde 45 oranında arttı. Profilonun günlük cirosu 2.8 milyon YTL civarında gerçekleşti.
CAPITOL: Anadolu yakasının önemli alışveriş merkezlerinden Capitol’ü ziyaret edenlerin ortalaması 40 bin civarında. Özel günlerde bu sayı 50 bini buluyor. Yılbaşı öncesinde alışveriş merkezinden paketle çıkan tüketicilerin oranı ise normal günlere kıyasla büyük oranda arttı. Capitol’ün günlük cirosu ortalama 2.5 milyon YTL oldu.
AKMERKEZ: Günlük ziyaretçi ortalaması 45 bin olan Akmerkez özel günlerde bu rakamı yüzde 25-50 oranında artırıyor. Yılın son haftasında günlük ziyaretçi sayısı 55-60 bini buldu. Akmerkez’in günlük satışları 3 milyon YTL civarında oldu.
TEPE NAUTİLUS: Türkiye’nin en çok ziyaretçi alan alışveriş merkezlerinden biri olan Tepe Nautilus’ta yılın son haftası ziyaretçi sayısında yüzde 25’lik bir artış oldu. Günlük ziyaretçi sayısı 50 bini buldu. Tepe Nautilus’un günlük cirosunun da 2.5-3 milyon YTL arasında olduğu hesaplanıyor.