Güncelleme Tarihi:
Makine Mühendisleri Odası’ndan yapılan açıklamada, “Otoyol ve köprülerden geçiş ücretleri yüzde 16 oranında artmış gibi görünmekle birlikte bu oran gerçeği yansıtmamaktadır. Zira Otomatik Geçiş Sistemi (OGS) ve Hızlı Geçiş Sistemine (HGS) geçiş için yapılan ‘yüzde 20 indirim’ şimdi ortadan kalkmış ve artı yüzde 16 artış yapılmıştır. Böylece, köprülerden geçiş yapan otomobil, motosiklet, kamyon, kamyonet ve minibüs için artış oranı yüzde 39,70 olmuştur. Bu oran hemen hemen benzer bütün kalemler için aynıdır.” denildi.
Açıklamada, “Karayolları Genel Müdürlüğü’nden verilen bilgiye göre otoyol ve köprülerden geçen araçlar için Kasım ayı sonuna kadar net 808 milyon 622 bin 451 TL gelir elde edilmiştir. 2015 yılında sürücülerin KDV ve belediye payı dâhil cebinden çıkan 1 milyar 69 milyon 686 bin 676 TL. Yeni fiyat artışı göz önüne alındığında 2016’da 1 milyar 494 milyon 414 bin 328 TL olacaktır. Bu durumda 2016 yılında sürücüler toplamda en az 424 milyon 727 bina 652 TL, araç başına ise ortalama bin 121 TL daha fazla ödeme yapacaktır.” ifadelerine yer verildi.
‘HGS SİSTEMİNDEN VATANDAŞIN ALEYHİNE YOĞUN PROBLEM YAŞANIYOR’
HGS’lerde sürücülerin aleyhine yoğun bir şekilde problemlerin yaşandığına dikkat çekilen açıklamada, şöyle denildi: “Köprü ve otoyollar açılırken, maliyet çıkıncaya kadar alınacağı belirtilen bedellerin halen alınıyor olması bir soygun sisteminin var olduğunu ve sürdürüldüğünü göstermektedir. Otoyol ve köprülerin özelleştirilme sürecinde, işletme hakkını alacak firmalara yeni ve daha fazla kaynak yaratılması söz konusudur. Oysa bir kamu hizmeti olan otoyol ve köprülerden geçişler ücretsiz olmalıdır. Bu karar alınıncaya kadar geçecek sürede HGS sistemindeki sorunlar acilen giderilmelidir.
‘ZAMLAR, ADALETSİZLİK ÖRNEĞİDİR’
Diğer yandan, merkezi bütçe içinde her yıl yapılan ayarlamalarla çalışanlardan alınan gelir vergisi artışları yanı sıra KDV, ÖTV, alkollü içkiler, tütün ve akaryakıta yapılan dolaylı vergi artışları adeta soygun ve haraca dönüştürülmüş durumdadır. Dolaylı vergilerin bugün yüzde 70?80 aralığında olması, vergi artışlarının bütçe açıkları ile iktidarın denetimden geçmeyen/denetimi engellenen giderlerini karşılamak için kullanılması da söz konusudur. Özel olarak otoyol ve köprülerden geçiş hizmeti için yapılan kamu giderlerini kat kat aştığı belirgin olan ve her yıl uygulanan otomatik zamlar tam bir adaletsizlik örneğidir, kabul edilemez boyutlara ulaşmıştır ve geri alınmalıdır”