Güncelleme Tarihi:
ANKARA Büyükşehir Belediyesi’nin büyükşehir genelindeki tüm yol yapımları için yaptığı ihaleye şikayet yağdı. Yaklaşık maliyeti 1.9 milyar TL olan ihaleyle ilgili 7 firma birden şikayetçi oldu. Firmaların şikayetleri üzerine önce ihaleyle ilgili bilgileri toplamak için konuyu görüşmeyi erteleyen Kamu İhale Kurulu, geçtiğimiz hafta rekabetin sağlanmadığını ve şirketlerden istenilen koşulların firmaların ihaleye katılımını engellediğini belirledi ve ihaleyi iptal etti. Kurulun üyeleri ise, Ankara Büyükşehir Belediyesi’nin ihalelerde saydamlık ve rekabetle ilgili kanun maddesini bu ihalede çalıştırmadığı saptamasında da bulundu.
İHALEDE YOK YOK
Belediyenin yaptığı ihale, Ankara sınırlarında yol altyapısı, asfalt kaplama, sanat yapıları, alt-üst geçit ve köprü yapım işlerinin yapımını kapsıyor. Çok geniş bir alanı kapsayan ve piyasa değerlerine göre maliyeti 2 milyar TL’ye yaklaşan ihale için, Kamu İhale Kurulu’nun belirlemelerine göre 24 firma talip oldu ve döküman aldı. Ancak ihale şartnamesindeki koşulları gören firmaların büyük bir bölümü ihaleye katılamadı, sadece 2 firma ihaleye teklif sunabilirken; bu firmalardan biri de istenilen şartları karşılamadığı gerekçesiyle ihale dışı bırakıldı ve ihaleyi 1 milyar 469 milyon 956 bin TL’lik teklifiyle ihalede tek katılımcı olarak kalan Söğüt İnşaat kazandı.
REKABET ENGELENDİ
Kamu İhale Kurulu’nun yaptığı incelemede ise, şikayetçi olan firmaların itirazlarının haklı olduğu görüldü. Kurulun bu kapsamda yaptığı belirlemelere göre, işin farklı bölümleri için firmalardan istenilen kapasite işin büyüklüğünü kat ve kat aştı. Buna göre firmalardan istenilen konkasör tesisi kapasitesi yapılacak işin 2.6 katına ulaşırken; asfalt plenti kapasitesi ise işin 4.16 katına çıktı. Ayrıca firmalardan istenilen bir diğer koşul da, ihale konusu işlerde kullanılacak sert taşların Ankara ili sınılarındaki taş ocaklarından temin edilmesi oldu. Kamu İhale Kurulu’na göre ise, bu madde de ihaleye katılımı sınırladı. Kurul kararında bu maddenin ihaleye katılımı nasıl engellediği de örneklerle anlatıldı. Ankara’ya yakın mesafede bulunan ocaklardan da taşın temin edilmesinin mümkün olduğuna dikkat çekilen kararda, “Örneğin Elmadağ ilçesi Kırıkkale il merkezine Ankara’dan daha yakınken; Şereflikoçhisar lçesi Kırşehir veya Aksaray’a Ankara’dan daha yakın noktada” tespitinde bulunuldu. İş için firmaların ekipmanlarının büyük bölümünün Ankara il sınırları içinde kurulu olması şartı da rekabeti engelleyen unsurlar arasında yer aldı.
İdare ihalede rekabeti sağlamadı
KURUL tüm bu nedenlerden dolayı son dönemin en büyük ihalesinin iptali yönündeki kararı oy birliğiyle alırken; Kamu İhale Kurulu’nun iki üyesi de çarpıcı bir tespitte bulundu. Kurul üyeleri Ali Kemal Akkoç ve Mehmet Aksoy’un yazdığı ve resmi iptal kararına eklettiği ek gerekçede, ihalenin tek geçerli teklifle yapıldığına dikkat çekilirken; “Kamu İhale Kanunu’nun ‘İdareler, ihalelerde; saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenirliği, gizliliği, kamuoyu denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla sorumludur’ hükmü de (bu ihalede) çalıştırılmamıştır” denildi.