ANKA
Oluşturulma Tarihi: Aralık 14, 2010 14:49
Hava taşımacılığı karlılığında en büyük payın 7.7 milyar dolarla Asya-Pasifik bölgesinden ve 5.1 milyar dolarla da Kuzey Amerika’dan geldiğini belirten IATA Başkanı Bisignani Avrupa’daki hava yolu şirketlerinin çok kötü bir performans ortaya koyduğunu söyleyerek, “Bizi hayal kırıklığına uğratan Avrupa’nın sadece 400 milyon dolar gibi çok küçük bir kar rakamı yaratmasıdır. Üçüncü çeyrekteki güçlü performans sayesinde Avrupalı hava yolu şirketleri net zarardan güçlükle kara dönebildiler. 400 milyon dolarlık kar gerçekten ancak çerez sayılabilir. Avrupa hava taşımacılık endüstrisi Afrika’nın çapının 13 katı büyüklüğünde” dedi.
Hava taşımacılığı karlılığında en büyük payın 7.7 milyar dolarla Asya-Pasifik bölgesinden ve 5.1 milyar dolarla da Kuzey Amerika’dan geldiğini belirten IATA Başkanı Bisignani Avrupa’daki hava yolu şirketlerinin çok kötü bir performans ortaya koyduğunu söyleyerek, “Bizi hayal kırıklığına uğratan Avrupa’nın sadece 400 milyon
dolar gibi çok küçük bir kar rakamı yaratmasıdır. Üçüncü çeyrekteki güçlü performans sayesinde Avrupalı hava yolu şirketleri net zarardan güçlükle kara dönebildiler. 400 milyon dolarlık kar gerçekten ancak çerez sayılabilir. Avrupa hava taşımacılık endüstrisi Afrika’nı n çapının 13 katı büyüklüğünde” dedi.
Cenevre’de düzenlenen yıllık Global Medya Günü’nde bir konuşma yapan IATA Başkanı Giovanni Bisignani 2001-2009 arasındaki dönemde toplam 51 milyar dolar gibi yüksek bir oranda para kaybeden bir sektör için 15.1 milyar dolar gibi bir kar öngörüsünün iyi
haber olduğunu söyledi. Bisignani, karlılıkta bölgelere göre farkların büyük olduğunu hatırlatarak 7.7 milyar dolarla karın en büyük kısmı Asya-Pasifik bölgesindeki hava yolu şirketlerinden geliyor.Çin’in motoru sektörü ileri doğru çekmeye devam ediyor.ABD pazarı 5.1 milyar dolarlık net karla büyük bir katkı sağlarken, Güney Amerika hava yolları da sektör gelirleri içinde yüzde 4 gibi küçük bir pay almasına karşın 1.2 milyar dolarlık karla önemli bir katkı yapacak” yorumunda bulundu.
“AVRUPA’NIN HAVA YOLLARI ÇEREZ PARASINI ANCAK KAZANABİLDİ”Avrupa’daki hava yolu şirketlerinin ortaya koyduğu kötü performansı ise Bisignani şu sözlerle niteledi:
“Bizi hayal kırıklığına uğratan Avrupa’nın sadece 400 milyon dolar gibi çok küçük bir kar rakamı yaratmasıdır. Üçüncü çeyrekteki güçlü performans sayesinde Avrupalı hava yolu şirketleri net zarardan güçlükle kara dönebildiler. 400 milyon dolarlık kar gerçekten ancak çerez sayılabilir. Avrupa hava taşımacılık endüstrisi Afrika’nı n çapının 13 katı büyüklüğünde. Ancak Afrika’nı hava yolu şirketlerinin yaptığı 100 milyon dolarlık kar rakamından sadece dört kat daha fazla. Borç krizinin yanı sıra, yavaş ekonomik büyüme, artan vergiler ve hükümetlerin aldığı kemer sıkma tedbirleri Avrupa çapında havayolu taşımacılık pazarı baskı altında tutmaya devam edecek.”
“HAVAYOLLARI GÖNÜLLÜ YARDIM KURULUŞU OLSAYDI BU KAR MARJI İYİ BİR SONUÇ OLURDU”Bisignani kar projeksiyonlarının yılın üçüncü çeyreğinde gösterilen istisnai güçlü performans nedeniyle hem 2010 hem de 2011 için artırdıklarına dikkat çekerek şöyle konuştu:
“Ancak bu yüksek kar öngörülerine karşın kriz sonrası ortaya çıkan toparlanmanın ardından bu iyileşmenin gelecek yıl bir duraklamaya gireceğini görüyoruz. Avrupa’daki hava yolu şirketlerinin zayıf iç pazarların yanı sıra diğer bölgelerdeki performansları da düşük kalacak. Havayolu şirketleri eğer gönüllü yardım kuruluşu olsaydı yüzde 2.7 gibi bir kar marjı iyi bir rakam sayılabilirdi.”
“NET KAR TOPLAM 565 MİLYAR DOLARLIK SEKTÖR GELİRİNİN SADECE YÜZDE 1.1’İ DÜZEYİNDE”Bisignani sektördeki iyileşmeye rağmen kar marjlarının hayal kırıklığı yaratmaya devam edeceğini vurgulayarak, “ 2010’da yüzde 2.7 olarak öngördüğümüz 2010 net kar marjı 2011’de yüzde 1.5’a düşerken, sektör sermaye maliyetlerini bile karşılayamaz bir durumda.Endüstri bir anlamda bıçak sırtında. Herhangi bir şok sektördeki iyileşmeyi tersine çevirebilir. Avrupa’da hava yollarına ve yolculara getirilen yeni ve artan vergiler böyle bir sonuca neden olabilir” diye konuştu. Bisignani mutlak sayılarla bakıldığında 2010 tahminlerinde yapılan 6.2 milyar dolarlık net kar artışının toplam 565 milyar dolar olarak öngörülen havacılık endüstrisinin toplam gelirinin ancak yüzde 1.1’i gibi çok küçük bir oranına denk geldiğine dikkat çekti.
IATA Başkanı, karlardaki bir artışı doğru yönde bir adım olarak göreceklerini belirterek, “2010 öngörümüzü nerdeyse yüzde 70’e varan bir oranda arttırmamıza karşın net kar marjının yüzde 2.7 gibi bir düzeyde kalması sektörün normal karlılık düzeyine ulaşmak için daha ne kadar çok yolun olduğunun gösteriyor” dedi. Bisignani “ İyileşme döngüsü 2011’de duracak.2011 için 9.1 milyar dolar kar öngörümüze karşın, gelecek yıl sektör bugün tahmin ettiğimizden daha zor koşullarla karşı karşıya kalacak” öngörüsünde bulundu.
“PETROL FİYATI 79 DOLAR OLUR”Eylül ayında yapılan 2010 öngörülerini Bisignani yolcu trafiğinin dünya genelinde yüzde 8.9 artacağı, sektör gelirlerinin 5 milyar dolarlık artışla 565 milyar dolara çıkacağı öngörüsüyle revize edildiğini belirtirken ortalama petrol fiyatlarının 79 dolarda kalacağını söyledi. Bisignani, “Bu yılın üçüncü çeyreğinde yolcu
trafik hacminde istisnai bir olumluluk yaşandı. Hava yolu şirketleri artan yolcu talebine filolarını en şekilde kullanarak uygun karşılık verdiler. Sabit maliyetler aynı kalırken, yolcu başı gelirleri güçlendi ve gelir artışları doğru önde gelişti” diye konuştu.
Bisignani, yolcu trafiğindeki iyileşmenin tersine kargo taşımacılığında daha kötü bir tablo yaşandığını ve Eylül ayında yapılan öngörülerin daha da kötüleştiğini söyledi. Bisignani, “Kriz sonrası toparlanma yılın ilk aylarında kargo taşımacılığında hızlı bir genişlemeyi sağladı. Fakat üçüncü çeyrekte bu hız kesildi. Mayıs 2010’dan bu yana toplam kargo hacmi yüzde 5 düştü. Talebin bu yıl yüzde 18.5 artacağını tahmin ediyoruz” açıklamasında bulundu.
“HAVA TAŞIMACILIĞIN EKSENİ DOĞUYA KAYIYOR"Kapsamlı konuşmasında sektörün geleceğine yönelik önemli değerlendirmelerde de bulunan IATA Başkanı şu görüşleri ifade etti:
“Hızlı gelişen pazarlar sektörün çekim merkezini de batıdan doğuya doğru kaydırıyor. Geleneksel olarak Kuzey Amerika pazarı hava yolcusu trafiğinde bizim en geniş pazarımız. 2009 yılında hava yolunda Kuzey Amerika’da 655 milyon kişi, Asya’da da 662 milyon kişi yolculuk yaptı. 2014 yılında yolcu trafiğinde 3.2 milyar kişiye ulaşacağımızı tahmin ediyoruz. Bu da bugün 2.4 milyar olan yolcu sayısının 800 milyon daha artacağını gösteriyor. Bu artışın 360 milyon kişisi Asya-Pasifik bölgesinden gelecek. Konsolidasyonlar sektörü yeniden biçimlendirmeye devam edecek."