ANKA
Oluşturulma Tarihi: Ağustos 04, 2010 12:56
Türk Havayolları (THY) Genel Müdürü Temel Kotil, Avrupa'nın ve Türkiye'nin önde gelen finansal analistlerine THY'yi anlattı.
Temel Kotil, “THY'nin geleceği parlak, büyümemiz devam edecek. THY'nin önümüzdeki yıllardaki hedefi yılda dış uçuşlarda toplam 30 milyon yolcuya ulaşmak ve bu sayı içinde transit yolcuların sayısını da üçte ikiye çıkarmak. THY marka olarak artık Avrupa'nın en iyi bilinen hava yolu şirketlerinden biri” dedi.
Bu arada havacılık sektörünün en önemli yayın organlarından olan Aviation Week dergisinin 2009 verileri üzerinden yaptığı araştırmada, THY finansal sağlık sıralamasında 80 puanla birinci gelirken, Aviation Week'in analiz ettiği 35 havayolu şirketini ve bu kategoride yer alan birçok ünlü havayolu şirketini de geride bıraktı.
Temel Kotil, THY'nin ikram hizmetlerini karşılayan Turkish Do&Co İkram Hizmetleri'nin ev sahipliğinde, 20'nin üzerinde yatırımcı şirketinden finansal analistin katıldığı toplantıda şirketin büyüme stratejisine ve vizyonuna ilişkin bilgi verdi. Toplantıya uluslararası yatırımcıların yatırım kararlarına yön veren yaklaşık 30 civarında finansal analist katılırken, Temel Kotil, analistlerden gelen THY'nin yatırımları, iştirakleri ve iş gücü maliyetleri gibi konulardaki sorularına da yanıt verdi. Kotil, yatırımcı toplantılarının bir devamı olarak bu tarz bir toplantı yaptıklarını belirterek, “Bu aynı zamanda bizim görevimizin bir parçasını oluşturuyor. THY'nin performansını, vizyonunu, yeni yatırımlarını dönem dönem yaptığımız yatırımcı toplantıları aracılığıyla anlatmaya çalışıyoruz" diye konuştu. Kotil, THY'nin 2009-2023 arasını kapsayan filo projeksiyon planına göre 105 yeni uçak alınacağını, kesin siparişlerin değerinin 1.66 milyar
dolar olduğunu, opsiyonlarla birlikte bu rakamın 2.7 milyar dolar olacağını kaydetti.
“THY HAVACILIKTA İKİ EKOLÜN TAM ORTASINDA”Toplantıda yaptığı sunumun yanı sıra gazetecilerin sorularını da yanıtlayan Kotil, dünyada havacılıkta iki farklı ekol bulunduğunu, Türkiye'nin havacılık ekolleri arasında tam merkezde bir yerde durduğunu ve THY olarak hem kaliteyi hem ucuzluğu sağlamak istediklerini belirterek, “Dünyada havacılıkta iki farklı ekol var. Batı ucuz fiyatlamanın, doğu ise kalitenin önemli olduğunu söylüyor. Biz bu iki ekolün tam merkezinde yer alıyoruz. Hem kaliteyi hem ucuzluğu sağlamak istiyoruz. Batıdan verimliliği, doğudan kaliteyi öğreniyoruz'” değerlendirmesinde bulundu.
Dünyada 526 milyar dolarlık toplam havayolu taşımacılığı pazarında Avrupa'nın payının yüzde 28 olduğunu ve buraya 3 saatlik uçuş mesafesindeki İstanbul'un, transit uçuşlarda payını artırmak için önemli şansları bulunduğunu belirterek, “İstanbul hava trafiğinde bir hub olarak dünyada gerçekten benzersiz bir konuma sahip. Dünyadaki toplam transit uçuşların yüzde 66'sı Avrupa-Asya koridoru üzerinde gerçekleşiyor. Türkiye'den üç saatlik uçuş mesafelerinde tam 50 farklı ülkeye uçuş gerçekleştirebiliyor. THY'nin hedefi bu pazarda iddialı bir oyuncu haline gelmek" dedi.
"ULUSLARARASI UÇUŞLARDA TRANSİT YOLCU ORANI ÜÇTE İKİYE ÇIKACAK"Kotil, “Şu anda transit yolcular, toplam yolcularımızın 3'te 1'ini oluşturuyor. Noktadan noktaya taşıdığımız 10 milyon yolcuya karşılık, 6 milyon transit yolcumuz var. Amacımız transit yolcu oranını 3'te 2'ye çıkarmak. Önümüzdeki yıllarda toplam dış hatlarda yolcu sayımız 30 milyona ulaşacak ve transit yolcu sayımız da 20 milyona çıkacak. Böylece uluslararası uçuşlarda iki kat büyümüş olacağız” diye konuştu.
Kotil, 2002 yılından bu yana transit uçuşlara, 2006 yılından bu yana da business class yolculara odaklandıklarını belirterek, Türkiye'nin dünyanın diğer bölgeleri ile artan ve iyileşen ilişkileri yanı sıra vizelerin kaldırılmasıyla birlikte turizm sektöründeki gelişmelerin de kendilerini olumlu etkilediğini söyledi. Temel Kotil, geçen yıl İstanbul
Atatürk Havalimanında yolcu sayısında yüzde 5,2 artış kaydedilirken, THY'nin buradaki yolcu sayısındaki artışın yüzde 10,1 olduğunu, diğer havayollarının toplam yolcu sayısında ise yüzde 4,3 düşüş yaşandığını hatırlatarak, “Eğer THY'nin bu performansı olmasaydı Atatürk Havalimanı'ndaki yolcu sayısındaki büyüme de bu oranlara çıkamazdı” dedi.
“YENİ İŞTİRAKLERLE ODAĞIMIZI KAYBETMİYORUZ”Toplantı sırasında analistlerin kendilerine yatırımların riskli taraflarını sorduğunu aktaran Kotil, “Uçaklarımızın bir kısmı finansal, bir kısmı operasyonel. Her zaman yüzde 100 dolu gitme olanağı yok. Bunu biliyoruz. Bizim uzun vadeye yönelik tedbirimiz var” dedi.
Katılımcıların, THY'nin iştiraklerinin sayısına ve faaliyet alanlarına işaret ederek, odak noktalarının bozulabileceği ihtimaline ilişkin sorular da yönelttiğini söyleyen Kotil, “Ben THY Yönetim Kurulu'ndayım, bir de Sun Express'in Yönetim Kurulu Başkanıyım. Başka hiçbir şirkette değilim, diğer şirketlerle diğer arkadaşlar ilgileniyor, yani odağımızı kaybetmiyoruz” diye konuştu.
THY FİNANSAL SAĞLIKTA BİRİNCİ OLDU, EN BÜYÜK HAVAYOLLARINI GERİDE BIRAKTIGenel Müdür Kotil, THY'nin havacılık sektörünün en önemli yayın organlarından olan Aviation Week dergisinde yer alan ve havayolu şirketlerinin çeşitli alanlarda performanslarının değerlendirildiği sıralamada, 2009 yılında finansal sağlığı en iyi durumda olan havayolu şirketi olarak seçildiğini belirterek, 2010'un ilk çeyreğinde net 79 milyon TL kar açıklayan THY için bunun çok iyi bir gelişme olduğunu söyledi. THY finansal sağlık sıralamasında 80 puanla birinci gelirken, Aviation Week'in analiz ettiği 35 havayolu şirketini ve bu kategoride yer alan birçok ünlü havayolu şirketini de geride bıraktı.
Temel Kotil, THY'nin 2009 verileriyle Avrupa'nın dördüncü büyük havayolu şirketi olduğunu, aylık bazda ise Nisan 2010 tarihinden bu yana da üçüncü sırada bulunduğunun altını çizerek, THY'nin Skytrax tarafından Güney Avrupa'nın en iyi havayolu seçildiğini, THY'nin ekonomi sınıfında en iyi ikram servisi ödülüne değer bulunduğunu sözlerine ekledi.