AYD Başkanı Hakan Kodal, endeksin haziran ayı sonuçlarını ve ilk yarı değerlendirmelerini basın toplantısıyla açıkladı.
Endekse göre, Türkiye genelinde geçen yıla göre 6 aylık metrekare cirolarında artış yüzde 16'ya ulaştı. Yılın ilk altı ayında gerçekleşen toplam ciro 12,5 milyar lira oldu. 2010 yılı toplam ciro beklentisi 25 milyar iken, 6 aylık rakamlar yıllık hedefin aşılacağını gösterdi.
Haziran 2009'da 101 puan olarak gerçekleşen Anadolu ciro endeksi, Haziran 2010'da 20 puan artış göstererek 122 puana ulaşırken, İstanbul'daki ciro artışlarını geride bıraktı. Anadolu'daki AVM'lerde gerçekleşen ciro 6,5 milyar liraya yükselirken, ilk kez İstanbul cirolarını geçti.
İstanbul'da gerçekleşen toplam AVM cirosu ilk altı ayda 6,1 milyar lira oldu. Metrekare bazında cirolarda İstanbul, Anadolu'daki metrekare cirolarının yüzde 25 üzerinde kaldı.Haziran ayı ciroları geçen yılın aynı ayına göre yüzde 15 artış göstererek, son sekiz ayın en yüksek seviyesine ulaştı.
300 BİN METREKARE EKLENDİ
Anadolu şehirlerinde gerçekleşen 6 aylık ziyaretçi sayısı 270 milyon, İstanbul'da toplam 225 milyon kişi oldu. 2010 yılı için tahmin edilen ziyaretçi sayısı 1,1 milyar iken, yılın ilk 6 ayında 500 milyon ziyaret, yıl sonuna kadar yeni açılacak AVM'lerin sektöre eklenmesiyle hedeflerin tutturulacağını gösterdi.
Yılın ilk yarısında açılan 10 AVM ile sektöre toplam 300 bin metrekare eklenerek, toplam kiralanabilir alan 6 milyon metrekareye ulaştı. Türkiye genelinde faaliyet gösteren 256 AVM ile bin kişi başına düşen AVM kiralanabilir alanı 82 metrekare/kişiye ulaştı.
“ÖNÜMÜZDEKİ 6 AYDA EN İYİ CİROLARI GERÇEKLEŞTİRMEYİ BEKLİYORUZ”
Hakan Kodal, Türkiye'de 256 AVM bulunduğunu, sektördeki toplam yatırım tutarının 35 milyar
dolar olduğunu ve yatırımın üçte birinin yabancı sermaye tarafında yapıldığını, 350 bin kişiye istihdam sağlandığını açıkladı.
İlk yarıda açılan 10 AVM'nin metrekare olarak yüzde 85'inin, Ankara ve İstanbul'da faaliyete geçtiğini, Türkiye'de 81 ilin 45'inde AVM bulunduğunu kaydeden Kodal, 2000 yılında 1 milyon metrekare olan toplam kiralanabilir alanın 10 yılda 6 kat artış gösterdiğini ve büyümenin önemli kısmının Anadolu'da yaşandığını belirtti.
Kodal, yılın ilk 6 ayını “iyi bir dönem” olarak tanımlarken, ikinci yarıda okulların açılması, yıl sonu alışverişi, Ramazan ve bayramların etkisiyle rekor yaşanabileceğini ifade ederek, “Geçen 2-3 yıla göre, önümüzdeki 6 ayda en iyi ciroları gerçekleştirmeyi bekliyoruz” dedi.
Son 9 ayın en yüksek ciro değerinin Haziran 2010'da gerçekleştiğine ve geçen yılın aynı ayına göre yüzde 15 artış görüldüğüne değinen Kodal, 2010 ilk yarı ciro endeksi ortalaması 114 iken, 2009 yılı ilk yarı yılı ortalamasına göre yüzde 16 artış görüldüğünü anlattı.
Kodal, Anadolu'da AVM'lere yönelik talebin giderek artığına ve bu artışın cirolara yansıdığına dikkati çekerek, Anadolu'da Haziran 2009'a göre Haziran 2010'da ciroların yüzde 20 oranında artığını ve Anadolu'da AVM kültürüne uyum sağlamanın, tüketim harcamaları üzerinde etkili olduğunu söyledi.
Geçen yıl AVM'lerde 21 milyar lira ciro yapıldığını ve bu yıl için hedefin 25 milyar lira olduğunu kaydeden Kodal, “Bugün itibariyle gördüğümüz kadarıyla 2010 hedefimizi aşacağız. Çünkü ilk 6 ayda yıllık hedefin yüzde 50'sini zaten aşmış vaziyetteyiz. Hedefin yüzde 10 civarında üzerinde olabiliriz” diye konuştu.
Kodal, ilk yarıda 12,6 milyar liralık cironun 6,5 milyar liralık kısmının Anadolu, 6,1 milyar liralık kısmının İstanbul'da yapıldığına işaret ederek, ilk kez Anadolu'daki AVM'lerin toplam cirosunun İstanbul'u geçtiğini belirtti.
“AVM OLMAYAN BAZI İLLERDE PROJELER VAR”
Hakan Kodal, 2009 yılında ziyaretçi sayısı 1 milyar iken, 2010 yılı için 1,1 milyar ziyaretçi sayısının tahmin edildiğini dile getirerek, ilk yarıda gerçekleşen 495 milyonluk ziyaretçi sayısının 270 milyonunun Anadolu'da, 225 milyonunun İstanbul'da gerçekleştiğini kaydetti.
Ziyaretçi sayılarının metrekare bazında çok artmadığına değinen Kodal, İstanbul'da ziyaretçi sayısının azaldığını, ancak toplamda büyüdüğü ve ciroların artığının altını çizdi.
Kodal, dernek çalışmalarına ilişkin bilgi verirken, 120 üyeye ve Türkiye'deki toplam kiralanabilir alanın yüzde 50'sini aşkın temsil gücüne ulaştıklarını ve Dubai AVM'lerinin daha yakından tanıması, etkinlik yönetimleri, mimari farklılaşmalarını anlamak amacıyla bir tur organize edildiğini anlattı.
Soruları da yanıtlayan Kodal, yıl sonunda toplam 270 civarında AVM'ye ulaşmanın beklendiğini ifade ederek, her AVM'nin 100-150 milyon dolarlık yatırımla yapıldığını, toplamda 1 milyar doların üzerinde yatırım beklendiğini söyledi. Hakan Kodal, AVM olmayan bazı illerde projeler bulunduğunu sözlerine ekledi.
PAZARA GİRME EĞİLİMİNDEKİ MARKALAR
ECE Türkiye Proje Yönetimi A.Ş. Genel Müdür Yardımcısı ve AYD Yönetim Kurulu Üyesi Nuri Şapkacı da, yurt dışından markaların taleplerinde ciddi artış gördüklerini belirterek, Trusardi, Terra Nova, H&M gibi markaların Türkiye'ye girme eğiliminde olduğunu söyledi.
Verilen bilgiye göre, AVM'lere gelen turist sayılarında da önemli artışlar var. Daha çok şehir merkezlerindeki AVM'lerde Kuveyt, Mısır, İran, Tunus, Cezayir, BAE'den gelen turistler gözlenirken, geçen yılın 2 katından fazla ciro yapıldığı ve tax free işlem sayısının geçen yılın 4 katı civarında olduğu tespit edildi.