Güncelleme Tarihi:
Köprünün açılış törenine devletin zirvesi katıldı.
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, Başbakan Ahmet Davutoğlu, Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım törene katılan önemli isimlerin başında yer aldı.
Devletin zirvesi köprüde son kaynak işlerini yaptılar.
İŞÇİLERE İKRAMİYE İÇİN PAZARLIK YAPILDI
Cumhurbaşkanı Erdoğan, köprü inşaatının yapımcı şirketlerinden IC İçtaş'ın Yönetim Kurulu İbrahim Çeçen ile işçilere ikramiye verilmesi konusunda canlı yayında pazarlık yaptı.
Erdoğan, Çeçen'den işçilere işlerini teslim etmelerinin sonrasında 3'er bin lira ikramiye sözü aldı. İşlerini erken bitirenlere de verileceğini belirtti.
Cumhurbaşkanı ayrıca, köprünün açılışısında işçilerden evlenmek istenyenlere de düğün sözü verdi.
Bu projede toplam 6 bin 500 işçi çalıştı.
ERDOĞAN: YILDIZ DİYEBİLECEĞİM PROJE
Cumhurbaşkanı Erdoğan, açılış töreninde konuştu ve "Öncelikle heyecan dolu olduğumuz bir günde. Özellikle de Dünya Kadınlar Günü'nün hemen öncesinde İstanbul için yıldız diyebileceğimiz bir projenin son tabliyesini koymanın heyecanını yaşıyoruz" dedi.
Erdoğan'ın konuşmasından satır başları şöyle:
"Avrupa ile Asya’yı Yavuz Sultan Selim Köprüsü ile birleştireceğiz dedik. Böyle bir yerde ancak büyük düşünenler bu tür büyük projeleri gerçekleştirirler. Bunlar bizim iftihar vesilemiz. İnşallah Ağustos ayı olarak Bakanımız bize ifade etti, Ağustos ayında da bütün her şeyi ile tamamlanıp açılışını gerçekleştireceğiz. Bu yıl sonun da Avrasya tünelinin de bitişi olacak. Bir de körfez geçişi dev projedir. Körfez hattındaki köprü hızla devam ediyor. Onun da bu ay sonunda birleştiğini bakanımız söylüyor. Atacağımız bu adım bu kaynak hayırlı olsun diyorum."
BAŞBAKAN DAVUTOĞLU: TÜRKİYE DÜNYA GÜNDEMİNE DAMGA VURUYOR
Başbakan Davutoğlu, törende önemli açıklamalar yaptı.
Davutoğlu, "Tarihi bir gün. Her bir taşı bize emanet aziz İstanbul bu köprüyle beraber üzerindeki yüklerden bir kısmını atmış olacak. Türkiye Yavuz Sultan Selim köprüsüyle dünya gündemine damgasını bir kez daha vuruyor. Yepyeni projelerle cumhuriyetimizin yüzüncü yılına gururla yürüyeceğiz. Milletimiz iki kıtaya bir kez daha mührünü vuruyor. Bu köprüden geçen her yolcunu menzile Allah sağlık ve mutlulukla varmayı nasip etsin. Allah hayırlı mübarek eylesin Allah gönülleri birleştirenlerden eylesin" dedi.
YILDIRIM: TARİHİ BİR AN
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım açılış töreninde önemli açıklamalar yaptı.
Bakan Yıldırım şöyle konuştu:
"Tarihi bir an yaşıyoruz Asya ile Avrupa’yı birbirine bağlayan Yavuz Sultan Selim köprüsünün son parçasının ilk kaynağını Sayın Cumhurbaşkanımız ve Sayın Başbakanımız yapacak. Üç yıldan kısa sürede dünyada tamamlana başka bir asma köprü yok. Birinci ve ikinci köprüyü yabancılar yaptı, Türk müteahhitler taşeron olarak çalıştı. Bu köprüde ise ana yükleniciler Türk taşeronlar yabancı. İnşallah bu yıl içinde Ağustos ayının sonuna doğru takdir edeceğiniz bir günde açılışını yapacağız. FSM üzerindeki ağır taşıt trafiği bu köprünün üzerinden geçecek."
SIKI GÜVENLİK ÖNLEMLERİ
Köprünün girişinde tören öncesinde alınan güvenlik önlemleri dikkat çekti.
İSTANBUL’UN FETİH YILDÖNÜMÜNDE TEMELİ ATILMIŞTI
Sarıyer’de İstabul’un fetih yıldönümünde 29 Mayıs 2013 tarihinde O zamanki Cumhurbaşkanı Abdullah Gül ve Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın katıldığı törenle temeli atılan 3. boğaz köprüsü, yaklaşık 2 yıl 9 ay sonra İstanbul Boğazı’nın iki yakasını 3. kez birbirine bağlayacak.
İSTANBUL BOĞAZININ 3'ÜNCÜ 'KOLYESİ'
Temeli atıldıktan sonra büyük bir hızla ilerleyen inşaat şantiyesinde Avrupa yakasında 322 metre, Asya yakasında ise 318 metre olan köprü kuleleri 2015 yılının ocak ayı içinde tamamlanmıştı.
KÖPRÜNÜN BUGÜNE GELİŞİNİN FOTOĞRAFLARLA ÖYKÜSÜ
2015 yılının Mayıs ayında iki kule arasına ana kablonun döşenmesinde kullanılacak olan "Cat Walk" yani kedi yolunun döşenmesinde kullanılacak kılavuz tellerin çekilmesiyle İstanbul Boğazı ilk defa 3. kez birbirine bağlanmıştı. 2015 yılının Eylül ayında ise ışıklandırılan köprüde 122’şer ince çelik kablonun örülmesiyle yapılan ana taşıyıcı kablolar ise kısa sürede tamamlanmıştı. Yanlızca köprüde değil, Çevre yollarında süren viyadük ve yol yapım çalışmalarında ise ilk yol asfaltlamaları 2015 yılının haziran ayında başlanmıştı.
Öte yandan köprüde yapılan çalışmalar sırasında son bir ayda 10 adet çelik tabliye yerlerine konulup montajı tamamlanarak yeni bir rekor kırıldığı belirtildi. Çelik tabliye montaj işleminde, Lifting Gantry" adı verilen farklı bir vinç kullanılmaya başlanmasıyla, eş zamanlı olarak Asya ve Avrupa’da çelik tabliye konulma işlemi gerçekleştirildiği, bu yöntemle son bir ay içinde 238 metrelik ilerleme sağlandığı öğrenildi.
3. boğaz köprüsü ve Kuzey Marmara Otoyolu Projesi’nde inşa edilen 116 kilometrelik otoyolda viyadüklerin önemli bir yer tuttuğu belirtildi. Otoyolun 13,5 kilometrelik kısmının viyadükler üzerinden geçiriliyor. Şu ana kadar projede yer alan 64 viyadükten 48’inde çalışmaların tamamlandığı ve ulaşıma hazır hale getirildiği belirtiliyor. Bu viyadüklerin bazılarının yüksekliğinin 85 metreye ulaştığı öğrenildi.
Binlerce işçi ve mühendisin 24 saat aralıksız çalıştığı 3’üncü boğaz köprüsü 59 metrelik genişliği ile bittiğinde dünyanın en geniş köprüsü unvanını alacak. 8 şerit karayolu 2 şerit demiryolu olarak toplam 10 şeritli köprünün deniz üzerindeki uzunluğu 1408 metre olacak. Köprünün toplam uzunluğu ise 2 bin 164 metre. Köprü bu özelliği ile üzerinde raylı sistem olan dünyanın en uzun asma köprüsü olacak. Köprü kulelerinin boyu açısında da köprü yeni bir rekora imza atıyor. Avrupa yakasında Garipçe’deki kulenin yüksekliği 322, Anadolu yakasında Poyrazköy kesimindeki kulenin yüksekliği ise 318 metre. Projenin tamamlanmasıyla Marmaray ve İstanbul Metrosu ile entegre edilecek raylı sistemle Atatürk Havalimanı, Sabiha Gökçen Havalimanı ve yeni yapılacak 3. Havalimanı da birbirine bağlanacak. Kuzey Marmara Otoyolu ve 3. boğaz köprüsü, "Yap, işlet, devret’ modeliyle gerçekleştiriliyor.
*Köprü üzerinden 8 şeritli karayolu ve 2 şeritli tren yolu aynı seviyede geçecek.
*Köprü, 59 metrelik genişliği ile dünyanın en geniş, 1408 metrelik ana açıklığı ile üzerinde raylı sistem olan dünyanın en uzun asma köprüsü olacak.
*Köprünün bir başka ilki ise 322 metreyi aşan yüksekliği ile dünyanın en yüksek kuleye sahip asma köprüsü olması.
*2013 yılında yapımına başlanan ve bugün 59’uncu son tabliyesi konulan Köprü 4.5 milyar TL yatırım bedeline sahip
*'Yap, işlet, devret' modeliyle gerçekleştirilen proje, yapım dahil işletmesi, 10 yıl 2 ay 20 günlük süre ile IC İçtaş – Astaldi JV tarafından yapılacak ve bu süre sonunda Ulaştırma Bakanlığı’na devir edilecek.
*3. köprünün konsept tasarımı yapı mühendisi “Fransız köprü üstadı” olarak nitelendirilen Michel Virlogeux ile İsviçreli T-Engineering firması tarafından ortak olarak yapıldı.