Emre ÖZPEYNİRCİ
Oluşturulma Tarihi: Aralık 01, 2005 00:00
Japon Isuzu markası ile Türkiye’de kamyonet ve midibüs üretimi yapan Anadolu Grubu, otobüs üretimi için de düğmeye bastı. Böylece Isuzu, Japonya dışında ilk kez Türkiye’de otobüs üretmiş olacak. Anadolu Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Kamil Yazıcı, Honda ile yapamadıklarını Japon Isuzu ile yapacaklarını kaydetti.
ANADOLU Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Kamil Yazıcı, otomotiv sektöründe büyümeyi planladıklarını belirterek, ‘Bu büyüme öncelikle Anadolu Isuzu’yla olacak. Anadolu Isuzu kamyon, kamyonet ve midibüs üretiminin ardından kısa süre sonra büyük otobüs üretmeye başlayacak’ dedi. Yazıcı, Türkiye’de üretilen Isuzu marka otobüslerin önce Avrupa’ya daha sonra talebe göre tüm dünyaya ihraç edileceğinin altını çizerek, Honda ile yapamadıklarını bir başka Japon şirketi Isuzu ile yapacaklarını söyledi. Türkiye’de üretilecek otobüsler Isuzu’nun Japonya dışındaki ilk otobüsleri olacak. Şu anda sadece Japonya’da Isuzu marka otobüslerin satışı yapılıyor. Bu durum Türkiye’yi Isuzu otobüsleri için de üs haline getiriyor.
1984 YILINDA KURULDU:
1984 yılında Anadolu Grubu’nun Japon Isuzu ve Itochu ortaklığı ile birlikte kurduğu ‘Anadolu Isuzu’, önce Kartal’da, 1999’dan itibaren de Gebze’de 50 milyon
dolar yatırımla kurulan iki fabrikada kamyonet, midibüs ve kamyon üretimi yapıyor. Yaklaşık 20 yıl sadece iç pazar için üretim yapan Anadolu Isuzu, Japon Isuzu’nun onayı ile ilk kez geçen yıl ihracata başladı. 18 ülkeye midibüs ihraç eden Anadolu Isuzu, elde ettiği başarılı sonuçlar sonucunda, büyük otobüs üretimi için kolları sıvadı. Önceki gün Anadolu Grubu’na bağlı Çelik Motor’un 45’inci yıldönümü nedeniyle düzenlenen törende görüştüğümüz Anadolu Grubu kurucularından Kamil Yazıcı, Türkiye’nin son yıllarda büyük firmaların yatırım yapmasıyla otobüs alanında bir marka haline geldiğini belirterek, kendilerinin de bu kulvarda büyüyerek yer alacaklarını söyledi.
JAPONLARLA İŞ YAPMAK ZOR:
Otomotiv sektöründe Japonlarla ortak iş yapmanın zorluğuna dikkat çeken Yazıcı, ‘Biz Japon Honda’yı Türkiye’ye getirdik ama yarı yolda ortaklığı bitirdiler. Aynı durum Toyota ve Sabancı arasında yaşandı. Japonlar ortaklı çalışmayı sevmiyor. Türk ortakları devre dışı bırakınca yatırım atağına kalktılar ve ihracata odaklandılar’ dedi. Japon Isuzu ile ise böyle bir problem yaşamayacaklarını kaydeden Yazıcı şöyle konuştu: ‘Üretim ticari araç olunca elimizde kozlar var. Biz ürettiğimiz ürünleri Türkiye’de geliştiriyoruz. Özellikle otobüs alanında bu daha da gelişecek. Biz Türkiye’nin otobüs alanında en büyük üreticilerinden biri olmayı planlıyoruz.’
2 yıldır Turquaz ihraç ediliyorANADOLU Isuzu’nun, 50 milyon dolar yatırımla Gebze Şekerpınar kurduğu kamyon ve otobüs fabrikaları 1999 yılı ortalarında faaliyete geçti. Yıllık 13 bin 155 araç kapasitesine sahip fabrikalarda 7.5 tonluk hafif kamyon, 3.5 tonluk kamyonet, 9 tonluk hafif kamyon ve 23-27 kişilik midibüs üretiliyor. Anadolu Isuzu, geçtiğimiz yıldan itibaren tamamen Türkiye’de geliştirilen Turquaz isimli midibisü 18 ülkeye ihraç ediyor. BU ülkeler arasında Cezayir, Bulgaristan, Romanya, Sırbistan, Bosna Hersek, Slovenya, Makedonya, Arnavutluk, Macaristan, Litvanya, Estonya, Letonya yer alıyor. Kamil Yazıcı, otobüs planları hakkında açıklamalar yaparken yatırım konusunda bilgi vermedi. Ancak otobüs üretimi için Gebze’deki mevcut fabrikalara yeni yatırımların yapılması gündemde.
Türkiye’de kim hangi otobüsü üretiyorFirma Modelleri Üretim adedi (10 aylık)Mercedes 0403, Travego, 0345 Connecto 1996
MAN Tourliner, Lion’s Coach, Fortuna, Touring Coach 1146
Temsa Safir, Diamond, Safari, Tourmalin 640
BMC BMC 2 kapı, BMC 3 kapı 595