Oluşturulma Tarihi: Temmuz 29, 2010 00:00
Alışveriş Merkezi Yatırımcıları Derneği (AYD) ile Akademetre Research tarafından ortaklaşa oluşturulan AVM Endeksi’ne göre yılın ilk 6 ayında gerçekleşen toplam 12.5 milyar liralık ciro, yıllık ciro beklentisinin aşılacağını gösterdi.
Endekse göre, Türkiye genelinde geçen yıla göre 6 aylık metrekare cirolarında artış yüzde 16’ya ulaştı. 2010 yılı toplam ciro beklentisi 25 milyar lira. Haziran 2009’da 101 puan olarak gerçekleşen Anadolu ciro endeksi, Haziran 2010’da 20 puan artış göstererek 122 puana ulaşırken, İstanbul’daki ciro artışlarını geride bıraktı. Anadolu’daki alışveriş merkezlerinde (AVM) gerçekleşen ciro 6.5 milyar liraya yükselirken, ilk kez İstanbul cirolarını geçti. İstanbul’da gerçekleşen toplam AVM cirosu ilk altı ayda 6.1 milyar lira oldu. Metrekare bazında cirolarda İstanbul, Anadolu’daki metrekare cirolarının yüzde 25 üzerinde kaldı. Haziran ayı ciroları geçen yılın aynı ayına göre yüzde 15 artış göstererek, son sekiz ayın en yüksek seviyesine ulaştı.
1.1 milyar ziyaretçi
AYD Başkanı Hakan Kodal, Anadolu şehirlerinde gerçekleşen 6 aylık ziyaretçi sayısının 270 milyon, İstanbul’da toplam 225 milyon kişi olduğunu söyledi. 2010 yılı için tahmin edilen ziyaretçi sayısı 1.1 milyar iken, yılın ilk 6 ayında 500 milyon ziyaret, yıl sonuna kadar yeni açılacak AVM’lerin sektöre eklenmesiyle hedeflerin tutturulacağını gösterdi. Yılın ilk yarısında açılan 10 AVM ile sektöre toplam 300 bin metrekare eklenerek, toplam kiralanabilir alan 6 milyon metrekareye ulaştı. Türkiye genelinde faaliyet gösteren 256 AVM ile bin kişi başına düşen AVM kiralanabilir alanı 82 metrekare/kişiye ulaştı.
İlk yarıda açılan 10 AVM’nin metrekare olarak yüzde 85’inin, Ankara ve İstanbul’da faaliyete geçtiğini, Türkiye’de 81 ilin 45’inde AVM bulunduğunu kaydeden Kodal, 2000 yılında 1 milyon metrekare olan toplam kiralanabilir alanın 10 yılda 6 kat artış gösterdiğini ve büyümenin önemli kısmının Anadolu’da yaşandığını belirtti. Kodal, yılın ilk 6 ayını “iyi bir dönem” olarak tanımlarken, ikinci yarıda okulların açılması, yıl sonu alışverişi, Ramazan ve bayramların etkisiyle rekor yaşanabileceğini ifade ederek, “Geçen 2-3 yıla göre, önümüzdeki 6 ayda en iyi ciroları gerçekleştirmeyi bekliyoruz” dedi. Kodal, yıl sonunda toplam 270 civarında AVM’ye ulaşmanın beklendiğini ifade ederek, her AVM’nin 100-150 milyon dolarlık yatırımla yapıldığını, toplamda 1 milyar doların üzerinde yatırım beklendiğini söyledi. Hakan Kodal, AVM olmayan bazı illerde projeler bulunduğunu sözlerine ekledi.
Yeni marka gelişleri sürüyor
ECE Türkiye Proje Yönetimi A.Ş. Genel Müdür Yardımcısı ve AYD Yönetim Kurulu Üyesi Nuri Şapkacı da, yurtdışından markaların taleplerinde ciddi artış gördüklerini belirterek, Trusardi, Terra Nova, H&M gibi markaların Türkiye’ye girme eğiliminde olduğunu söyledi. Verilen bilgiye göre, AVM’lere gelen turist sayılarında da önemli artışlar var. Daha çok şehir merkezlerindeki AVM’lerde Kuveyt, Mısır, İran, Tunus, Cezayir, BAE’den gelen turistler gözlenirken, geçen yılın 2 katından fazla ciro yapıldığı ve tax free işlem sayısının geçen yılın 4 katı civarında olduğu tespit edildi.