Güncelleme Tarihi:
Tüketicilerin mağdur olduğu durumlar yaşanırken, akıllara bu alanda balon oluşabileceği uyarısını yapan uzmanlar geliyor.
KISA SÜREDE BÜYÜK KÂR
Markafoni, Trendyol gibi hızlı büyüyen girişimler bu alana yatırımları artırdı. Başarılı şirketlerin kısa sürede hisselerin büyük kısmını yabancılara satarak önemli bir kazanç sağladığına inanılıyor. Kısa sürede büyük kâr hedefleyen pek çok girişimci de bu alanda şansını deniyor. Gerekli altyapı ve finansal güç olmadan yapılan girişimler hüsranla sonuçlanıyor.
KOLAY VE UCUZ GİRİŞİM
Online yatırımların kolay ve ucuz olduğu yönündeki genel algı kısmen doğru ancak daha belirleyici olan yurtdışındaki veya yurtiçindeki modellerin kolay kopyalanabiliyor olması. Fakat stok yönetiminden lojistiğe hiç de kolay olmayan bu alanda, ağır rekabet altında tüketiciyi memnun etmek ve kârlılığa geçmek oldukça güç. Amerikalı Amazon’un 11 yıl sonra kârlılığa geçtiği gerçeği unutulmamalı. Kısa sürede kâr hayali kuran girişimciler, gerekli sabrı göstermediği ve zararı göğüsleyemediği için de bu sitelerini kapatmayı seçiyor.
Son aylarda kapanan siteler
· Vipdukkan.com
· Gimora.com
· Pabbuc.com
· Gurunzi.com
· Sporena.com
· Evimister.com
· Zidaya.com
· Bamarang.com.tr
· Westwing.com
Kolay para inancı balon oluşturdu
MARKAFONİ’nin ortaklarından Tolga Tatari, bu alanda yatırımın hemen kolay paraya dönüşeceğine dair yanlış inanç nedeniyle sektörde balon oluştuğuna değinerek şunları söyledi: “Bu Türkiye’ye özgü değil, bütün dünyada böyle. Şu anda eskisi gibi yatırım gelmiyor sektöre. Modeller kolay kopyalandığı için çok yatırım yapılıyor ama kâr marjlarının düşük, rekabetin yoğun olduğu sektörde ayakta kalmak zor. Türkiye’de online moda internet sitelerinde bir elin parmakların geçmeyecek kadar başarılı şirket var. 200 tane açılan fırsat sitelerinden 4-5 tanesi ayakta kaldı. Kolay para var zannediliyor ama büyük işlem hacmine rağmen kârlılığa geçmek vakit alıyor. Aslında biraz sabır gösterseler bu kadar batan olmaz.”
Müşteriye yatırım yapmadılar
En büyük online alışveriş şirketi Hepsiburada’nın Genel Müdürü İlker Baydar’ın değerlendirmesi ise şöyle: “Kapanan şirketler, müşteri memnuniyeti için yeterli yatırımı yapmadı. E- ticaretin göreceli olarak çok sermaye gerektirmemesi, bazı yatırımcıları hızla para kazanma beklentisine soktu ve bu yaklaşım hayal kırıklığına yol açtı. Kapanan şirketler, bu alanda da ileriye dönük stratejiler geliştirilmesinin ve yatırım yapılmasının gereğini gösterdi. Bunun arkasından sektör için yeni regülasyonların çıkacağını öngörüyoruz.”