‘Alpaka kaşık polisajı’yla yola çıktı, büyümesini ‘Kilit’ ortak tetikledi

Güncelleme Tarihi:

‘Alpaka kaşık polisajı’yla yola çıktı, büyümesini ‘Kilit’ ortak tetikledi
Oluşturulma Tarihi: Aralık 28, 2010 00:00

Türkiye’nin en eski ‘çatal-kaşık’ markalarından biri Ar-Yıldız, 2008’den beri Kilit Şirketler Grubu ile yola devam ediyor. Artin Yıldız’ın 1948’de Tahtakale’de ‘alpaka kaşık polisajı’ yapmak için kurduğu firma, zamanla çatal-kaşık-bıçak imalatıyla büyüdü ve marka oldu. Kilit ailesinin damadı Ar-Yıldız Genel Müdürü Yalım Yönter, “2009’da yüzde 63, 2010’da yüzde 30 büyüdük” diyor.

Haberin Devamı

TÜRK girişimcileri, kurdukları ve büyüttükleri şirketlerini daha kurumsal dana güçlü bir yapıya kavuşturmak için artık büyük gruplarla ortaklıklara da giriyor. Böyle bir örnek 63 yıllık sanayi ve ürün markası Ar-Yıldız’da yaşanıyor. Türkiye’nin en eski ‘çatal-kaşık’ markalarından biri olan Ar-Yıldız, 2008’den itibaren Antalyalı turizm ağırlıklı bir grup olana Kilit Şirketler Grubu ile yola devam ediyor. Artin Yıldız’ın 1948’de Tahtakale’de ‘alpaka kaşık polisajı’ (metal eşyaların rengini dönüştürme işlemi) yapmak için kurduğu firma, zamanla çelik çatal-kaşık-bıçak, tencere imalatıyla büyüdü ve ulusal marka oldu. Rusya, ve Orta Doğu’ya ciddi ihracatlar da yapan Ar-Yıldız’ın genel müdürü Kilit Ailesi’nin damadı Yalım Yönter, “Sadece kalıphane için 1.5 milyon dolar olmak üzere yaklaşık 4 milyon dolarlık yatırım yaptık. Yüzde 75’ini aldık ve 2008’den itibaren şirketi yönetmeye başladık. 2009’da yüzde 63, 2010’da yüzde 30 büyüdük” diyor.
Tahtakale ve Bayrampaşa
Ar-Yıldız’ın kurucusu Artin Yıldız da halen şirkette yüzde 25 paya sahip ve yönetim kurulu üyesi olarak yola devam ediyor. 1948’de Tahtakale’de başlayan şirketin hikayesi ise 1960’ların başından itibaren paslanmaz çelik üretimine kaymış ve Bayrampaşa’da daha büyük bir imalathane geçilmiş. Pazarda gücü hızla yükselen Ar-Yıldız’a bu tesis de yetmez ve 1971’de zamanın en modern ve en kapsamlı tesisi Sefaköy’de 4 bin 500 metrekare kapalı alana sahip bir üretim tesisi kurulur. Artık mutfaklar için sadece çatal-kaşık-bıçak üretimi değil tencere ve çaydanlık da üretilmeye başlanır.
Çorlu’da dünya markası
2000’lerin başında da Çorlu’da çok daha büyük bir tesise geçiş yapan Ar-Yıldız bu defa 71 bin metrekare arsa üzerinde 36 bin metrekare kapalı alana sahip bir fabrika planlar ama 2001 krizi patlayınca Sefaköy’de üretime devam eder. 2001 krizinin etkileri atlatılamaz ve 2006 yılına kadar devam eder. Artin Yıldız da güçlü bir grupla ortaklığa karar verir ve şirketin yüzde 75’i için Kilit Grubu ile el sıkışır.
Hızlı büyüdük, yola devam
Ar-Yıldız Genel Müdürü Yalım Yönter, şöyle anlatıyor ortaklık hikayesini: “Ar-Yıldız’ı çok değerli gördüğümüz için çoğunluk hissesini aldık. Asında Kilit Şirketler Grubu da bu sektörün içinde. Antalya merkezliyiz ve Bodrum, Nevşehir, Antalya bölgelerinde 10 tane 5 yıldızlı otelimiz, 7 şirketimiz var. Sanayide endüstriyel mutfak, dondurulmuş sebze meyve ile faaliyetlerimiz var. Sağlıkta da bazı medikal malzemelerin distribütörüyüz. Ayrıca Galeri Kristal markamızla otel ekipmanları üretip pazarlıyoruz. Şimdi Ar-Yıldız ile daha da güçlendik. Kilit Şirketler Grubu’nda yönetimi kurulu başkanımız Süleyman Kilit. Tuncay ve Taner Kilit de yönetim kurulu üyelerimiz. Turizm ağırlıklı olduğumuz için yaz aylarında toplam istihdamımız 3 bine kadar çıkar. 2006 Kasım’da ilk ortaklık oluştu. Yönetime 2008 itibariyle geçtik. 2009’da yüzde 63, 2010’da da yüzde 30 büyüdük. 27 milyon lira ciromuz oluştu bunun da yüzde 20’si ihracattan geldi.”

Haberin Devamı

Asıl hazine 5 bin 224 adetlik ürün kalıpları

Haberin Devamı

AR-Yıldız’ın kapasitesinin yüzde 25’ini harekete geçirdiklerini söyleyen Yalım Yönter, şöyle konuşuyor: “232 kişilik istihdamımız var. Toplam yıllık kapasite ise 3 bin 220 ton çelik işleme olarak ifade edilebilir. 122 press, son teknholoji CNC makineler ve en önemlisi de kalıphanemiz. Sadece kalıphaneye 1.5 milyon dolarlık yeni yatırım yaptık (Toplam yeni yatırım 4 milyon dolar). Aylık çelik tüketimi 40 civarındaydı şu anda 80-100 ton arasına yükseldi. Ar-Yıldız’ın kalıphanesinde 5 bin 224 adet kalıp var. 63 senelik bir işletme ve en büyük hazinesi de kalıp sayısı. 45 model çatal kaşık. 17 çeşit tencere, 8 adet çaydanlık ve 5 çeşit de çay seti grubu var. 460 aktif bayimiz var ama pazarlamaya  da yeni yatırımlar yapacağız.”

Haberin Devamı

Rusya’da çok güçlüyüz Dubai’de sürpriz büyüyoruz

AR-Yıldız’ın ihracatta en güçlü pazarının Rusya olduğunu vurgulayan Yalım Yönter, “Türk cumhuriyetlerinde ve İran ile Suriye’de de iyiyiz. Azerbaycan’da iddialıyız. En çok ihraç ettiğimiz ürün grubu tencere. Dubai’de çok iyi satışlar, sürpriz büyüme yakaladık” diyor. Yönter, şöyle devam ediyor: “Üst segmente altın, gümüş, titanyum kaplama ürünler çıkardık. 2 bin liraya kadar takım satıyoruz. Çorlu tesislerimizde ayda 300 bin parçadan fazla çatal kaşık üretiyoruz.”

Tekstil ve konfeksiyon için ‘gross market’ açtı

ÖZ-EL Şirketler Grubu, tekstil ve koneksiyon sektörü için tüm aksesuar ve makinaların satılacağı ‘gross market’ açtı. Öz-El A Plus adıyla açılan markette; fermuar, düğme, iplik, yaka, dantel, metal aksesuar v.b, konfeksiyon sarf malzemeleri satılıyor.  100 bin çeşit ürünün bulunduğu marketin açılışına Devlet eski Bakanı Kürşad Tüzmen, İTHİB Başkanı İsmail Gülle, İHKİB Başkanı Hikmet Tanrıverdi de katıldı. Öz-El Şirketler Grubu Başkanı Kahraman Öztürk, Yenibosna’da açtıkları mağazanın sektörün tam kalbinde bulunduğunu ve rekabet gücüne katkı sağlayacaklarını söyledi. Öztürk, “Burada sektöre piyasanın yüzde 20-30 altında fiyatlar sunacağız. Finansman içinde çeşitli imkaknlar sağlanacak” dedi. Kürşat Tüzmen de, tekstil ve hazırgiyim sektörünün sesi her zaman gelişime açık ve desteklenmesi gereken bir sektör olduğunu söyledi.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!