Güncelleme Tarihi:
Almanya'nın Türk ihraç mallarını taşıyan Türk TIR şoförlerine verdiği Shengen vizesini 45 güne indirmesine ilişkin düzenlenen basın toplantısında konuşan Nuhoğlu, bir Türk TIR sürücüsünün geçmişte bir yıllık vize alabilirken, daha sonra bu sürenin 6 aya indiğini, kalış sürelerinin ise bugün 90 günden 45 güne çekildiğini belirtti.
Almanya'ya turist olarak gitmek isteyen Türk vatandaşının 180 gün kalabildiğine işaret eden Nuhoğlu, “Sürenin 45 güne indirilmesi, bizim aynı araç için üçten fazla şoförü istihdam etmemiz anlamına geliyor. Bu 1 Ocak gibi karşımıza çıkacaktır” diye konuştu.
Türkiye'nin Avrupa'nın en güçlü filolarına sahip olduğunu, bu mücadelenin sadece sektörün değil ihracatçıların ve ülkenin mücadelesi olduğunu kaydeden Nuhoğlu, Gümrük Birliği anlaşmasının malların serbest dolaşımını engelleyecek her türlü eş etkili tedbirleri yasakladığını anlattı.
Nuhoğlu, “Kota da vize de eş etkili tedbir olarak değerlendirilmiştir. Gümrük Birliği anlaşmasını 25 AB ülkesi birlikte imzalamıştır. Bir başka uygulama söz konusu olamaz. Adalet sadece Türkiye'de topal değil adalet Avrupa'da da topaldır” dedi.
Çetin Nuhoğlu, bir araca ilave bir şoförün gelmesinin maliyetinin yaklaşık 1.000 avro olduğunu, sefer başına 500-750 avro ilave maliyet yükleneceklerini kaydetti. AB'nin bu işlerden karlı çıkacağını savunan Nuhoğlu, şunları söyledi:
“Çünkü biz ihracat yaparak 8 milyar dolarlık malı Almanya'ya gönderirken, o malı ucuza tüketicisine vermek gayretini sürdüren 8 milyar dolarlık reel sektörün ortadan kalkmasını sağlıyoruz. AB tüm ülkelerden yaptığı ithalatı azaltmak, kendi reel sektörünü korumak, özellikle Türkiye'den mal hareketlerini azaltmak istiyor. Almanya ve AB ülkeleri gelişmekte olan ülkelerden kendi ülkelerine malların serbest dolaşımının sağlanmasından rahatsızlar. Reel sektör baskısıyla tarife dışı engeller çıkarılıyor.”
Ro-Ro Gemi İşletmecileri ve Kombine Taşımacılar Derneği (RODER) İkinci Başkanı Erol Soylu da konuşmasında, Türkiye'nin 40 yıllık uluslararası nakliye tarihinde böyle bir krizin daha önce yaşanmadığını ifade etti. Soylu, sorunun, Türkiye'nin dış politika meselesi haline geldiğini belirtti.
TİM BAŞKANI
Toplantıda konuşan Türkiye İhracatçılar Meclisi Başkanı Oğuz Satıcı da uzun zamandır malların serbest dolaştığı, ama TIR şoförlerinin kota ile dolaştığı AB içinde yeni bir sıkıntı ile karşı karşıya olduklarını söyledi.
Satıcı, “Bir tarafta Almanya büyükelçiliği bir tarafta Türk Dışişleri Bakanlığı 2007'ye girerken bu soruna acil çözüm bulmalı” dedi.
Türkiye'nin dış ticaretinin gelişiminde koyduğu hedeflerin herkesin iştahını kabarttığını ifade eden Satıcı, “Bize tarife dışı engeller koyarak, bu işin dışına itemeyeceklerini düşünüyoruz” diye konuştu.
6 yıl içinde Almanya ile Türkiye arasında 200 milyar dolarlık ticaret gerçekleştiğine işaret eden Satıcı, “2006 yılında 20 milyar dolar ticaret yapmışız. Bunun 12 milyar doları ithalat 8 milyar doları ihracat. Burada Almanya Türkiye ticareti değil genel AB Türkiye ticareti etkileniyor. Bu 100 milyar doların üzerinde bir ticarettir. Bunun bir acemilik, hesapsızlık sonucu yapıldığını düşünüyoruz. Almanya Başbakanı Merkel Türkiye'yi ziyaretinde kendisini kota, vize uzmanı ilan etmişti. Ama onların uzmanlığı her halde vize, kota koyma uzmanlığı” gödüşünü dile getirdi.
Bir gazetecinin UND ve RORO derneğini kastederek “İki düşman kardeşi yan yana getirdiniz” ifadesi üzerine de Satıcı, “Böyle bir düşmanlık, kardeşlik olmadı. Her iki taraf birbirinin parçası. Bizler etle tırnak gibiyiz. Kendi içimizdeki rekabetten de kimse rahatsız olmasın” dedi.