Almanya ihracat kalemiz Ä°talyanlar rakibimiz

Güncelleme Tarihi:

Almanya ihracat kalemiz Ä°talyanlar rakibimiz
Oluşturulma Tarihi: Aralık 12, 2002 00:00

Ä°SO'nun hazırladığı ‘‘İmalat Sanayinin Uluslararası Rekabet Gücü’’ araÅŸtırmasına göre; Türk ÅŸirketleri en çok Ä°talyan ÅŸirketleriyle rekabet ediyor, mallarını ise en fazla Almanya pazarına satabiliyor. Bu arada Çinli firmalar da önemli rakipler haline gelmeye baÅŸladı.Ä°stanbul Sanayi Odası'nın (Ä°SO) 50'inci kuruluÅŸ yıldönümü kapsamında düzenlenen Sanayi Kongresi'nin ikinci gününde açıklanan rapora göre; çalışmaya katılan imalat sanayi firmalarının yüzde 27.8'i uluslararası pazarlarda en önemli rakiplerinin Ä°talyan firmaları olduÄŸunu söyledi. Rekabette Alman firmalar yüzde 19.6 ile ikinci sırada, Çin ise yüzde 18.4 ile üçüncü sırada yer aldı. Çin firmaları giderek özellikle bazı sektörlerde Türk iÅŸletmelerinin en büyük rakibi durumuna geliyor.BÃœYÃœKLER DIÅžA AÇIKÄ°SO Danışmanı Doç. Dr. Ruhi Gürdal'ın sunduÄŸu ve krizin ekonomide çok önemli olumsuzluklar yarattığı, buna karşın küçük de olsa bazı kazanımlar saÄŸladığına iÅŸaret edilen çalışmada, daha çok iÅŸletmenin dış pazarlara yönelmesi bu kazanımların başında gösterildi. Çalışmaya katılan 571 ÅŸirketin yüzde 71.6'sı ihracat yaparken, ihracat yapanların oranının ölçek ile doÄŸru orantılı olarak artıyor. Küçük iÅŸletmelerde ihracat yapanların oranı yüzde 56.9 iken bu oran, orta iÅŸletmelerde yüzde 77.5 ve büyüklerde ise yüzde 82.3'e ulaÅŸtı. Ä°hracat yapan iÅŸletmelerin ihracatlarının toplam ciroları içindeki payı 1999 yılında ortalama yüzde 34.4 iken, 2000'de yüzde 37.1, 2001'de yüzde 42.5 ve 2002'nin ilk dönemlerinde yüzde 41.4 oldu.Almanya geçmiÅŸ dönemlerde olduÄŸu gibi Türkiye'nin en büyük ihracat pazarı olma özelliÄŸini korudu. Ä°hracatçı firmaların yüzde 25'i 1999 yılından bu yana Almanya'yı ihracat yaptıkları ilk üç ülke arasında gösterdi. Ä°ÅŸletmelerin yaklaşık yüzde 11'i ihracat yaptıkları ilk üç ülke içinde Ä°ngiltere'nin, yaklaşık yüzde 9'u ise Fransa'nın bulunduÄŸunu belirtirken, ABD de iÅŸletmelerin ilk üç ihracat pazarı içinde en çok yer verdikleri diÄŸer bir ülkeyi oluÅŸturdu. AraÅŸtırma, Türkiye'de rekabet gücünü en olumsuz etkileyen faktörün makro ekonomik veriler olduÄŸunu da gösterdi. AraÅŸtırmada, siyasi ve ekonomik istikrar olmadıkça iÅŸletmelerin diÄŸer faktörleri iyileÅŸtirmesi etkili oladıkları, bu nedenle de Türk imalat sanayiinin rekabette baÅŸarısında kendi kontrolünde olmayan faktörler önem taşıdığı belirtildi.AraÅŸtırmada çıkan çarpıcı bir sonuç da, Türk imalat sanayi ÅŸirketlerinin rekabet için araÅŸtırma geliÅŸtirme faaliyetlerine, marka yatırımına ve biliÅŸim teknolojilerinin üretim sürecine katkısına yeteri kadar inanmadıkları oldu. Faktörlerin iÅŸletmelerin rekabet güçleri üzerindeki etkileri baÅŸlıklı bölümde yer alan cevaplara göre; Türk ÅŸirketleri rekabette öne geçmek için en çok fiyatı önemsiyor.Fiyattan sonra kalite, toplam maliyet ve üründe uzmanlaÅŸma geliyor. Marka güvenilirliÄŸi, tanıtım, biliÅŸim teknolojileri ise daha az önemsenen faktörler olarak algılanıyor.AB KONUSUNDA BÄ°LGÄ°SÄ°ZLERAraÅŸtırmanın bir baÅŸka sürpriz sonucu ise imalat sanayiindeki tüm iÅŸletmelerin yüzde 26.4'ünün AB (Avrupa BirliÄŸi) standartlarına uyum konusunda bilgi sahibi olmadıklarını beyan etmeleri. Bu oran; büyük iÅŸletmelerde yüzde 19.6, orta büyüklüklükteki iÅŸletmelerde yüzde 25.2, küçük iÅŸletmelerde ise yüzde 34.1 çıkıyor.Hazır giyim, rekabet gücü en yüksek sektörÄ°SO'nun anketine göre, rekabet gücü açısından en iyi olduÄŸumuz sektörler ise, yüzde 23.7 ile giyim sanayi, yüzde 20.5 ile taÅŸ ve topraÄŸa dayalı sanayi ve yüzde 19 ile de gıda, içki, tütün sektörü çıktı. Anketlere yanıt verenlere göre Türkiye'nin orman ürünleri ve mobilya sanayii iÅŸletmeleri ile makine sanayi iÅŸletmelerinin rekabet gücü hiç de iyi deÄŸil. Ancak AB dışı pazarlardaki rekabet gücümüz her sektörde daha iyi durumda.Galatasaray sayesinde ucuz oda buluyorumIAF (Uluslararası Hazır Giyim Federasyonu) BaÅŸkanlığı'nı 2 Aralık'ta devralan TGSD (Türkiye Giyim Sanayicileri DerneÄŸi) BaÅŸkanı Umut Oran, Türkiye'nin üretimde bir dünya markası haline geldiÄŸini söyledi. Oran, ‘‘Nereye giderseniz gidin 3 ülke konuÅŸuluyor. Çin, Ä°talya ve Türkiye’ dedi. Yurtdışında Galatasaray'ın önemli bir marka olduÄŸuna dikkat çeken Oran, şöyle konuÅŸtu: ‘‘Bir dönem futbol oynadım. Galatasaray'ın tekaüt takımında oynadığım için Galatasaray kartı verildi. Yurtdışında 'iÅŸte bakın ben Galatasaray'da oynuyorum' diyorum. Bu ÅŸekilde bazen daha iyi odaları, daha ucuza verdikleri oluyor.’’50 yıllık Ä°SO üyelerine plaketÄ°SO'nun 50'inci kuruluÅŸ yıldönümü kutlamaları kapsamında düzenlenen Sanayi Kongresi, dün akÅŸam ödül töreni ile sona erdi. Törende Ä°SO'nun kuruluÅŸundan bu yana üyeliÄŸi kesintisiz devam eden 32 sanayi kuruluÅŸuna plaket verildi. Bu kuruluÅŸlar ÅŸunlar:Lafarge Aslan Çimento, Sevil Triko, Anadolu Çimentoları, Kendir ve Keten Sanayi, Kelebek Mobilya, T. ÅžiÅŸe Cam Fabrikaları, Çiasan Kraft Torba Ambalaj Sanayi, Sümer Holding Beykoz ve Bakırköy Ä°ÅŸletmeleri, DemsaÅŸ Deri Mamulleri Sanayi, DoÄŸan Ofset Yayıncılık ve Matbaacılık, Civata ve Madeni EÅŸya Sanayi, Güven Boya Apre Sanayi, Atlı Zincir Ä°ÄŸne ve Makine Sanayi, Lebib Mısırlı Sanayi, Santa Farma Ä°laç Sanayi, DoÄŸan KardeÅŸ Matbaacılık Sanayi, General Elektrik, Elit Çikolata ve Åžekerleme Sanayi, Demir Çelik Ä°ÅŸ Fabrikası Sanayi, Ender Çikolota Åžekerleme Gıda Sanayi, Tekta Deri ve Tekstil Sanayi, Ãœlker Gıda Sanayi, ÖziÅŸ Tel ve Çivi Sanayi, Anadoluhisar AÄŸaç Kaplama Sanayi, Unilever Sanayi, Mobil Oil, Kutman Ticaret, Dora Plastik Fabrikaları, Aksu Ä°plik Dokuma ve Boya Apre Fabrikası, AriÅŸ Sanayi ve KonbaÅŸ Ambalaj Sanayi.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!