Güncelleme Tarihi:
“Biz ‘yüzde 100 made in Türkiye’ damgalı ürünleri global arenaya taşıyarak ülkemizin e-ihracatına ve döviz girdilerine önemli katkı sunmayı hedefliyoruz. Yıl sonunda Almanya pazarında 400 milyon Euro gelir hedefliyoruz, önümüzdeki 3 yıl içinde de bu rakamı 3 milyar Euro’ya çıkaracağız. İkinci senede hemen 1 milyon kullanıcıya gelmek bizi çok memnun etti. Alman müşterileri tarafından da hem kabul gördük hem beğenildik. En büyük avantajımız ekosistemimiz. Türkiye’de 300’den fazla üreticimiz var, bu markaları bizim için üreten. Bizim onlara yaptığımız, bu ihracat kapılarını açmak. Rakiplerimiz, arkamızdaki üretim gücü ve marka desteğini biliyorlar. Şimdiden bizle beraber 50’ye yakın Türk markasını Almanya pazarına soktuk. Hakkari’deki üreticinin tesbihini Berlin’de müşteriyle buluşturacağız. Yolculuğumuz başladı.”
Bu sözlerin sahibi Trendyol Grubu Başkanı Çağlayan Çetin…
Çetin ile Trendyol’un davetlisi olarak gittiğimiz Almanya’nın başkenti Berlin’de buluştuk. Türkiye’nin ilk decacorn’u (10 milyar dolar üzeri değerlemeye sahip teknoloji start-up’larına verilen isim) Trendyol, ilk yurtdışı ofisini Almanya’nın başkenti Berlin’de açtı.
HEDEF ÜÇÜNCÜLÜK
Almanya’nın e-ticarette çok rekabetçi bir pazar olduğunu sektörde çok büyük oyuncular olduğuna dikkat çeken Çetin, “Bunların içinde dördüncü oyuncu olmayı başardık, yılbaşına dek üçüncülük hedefliyoruz. 2022 senesinde buradaki ihracatımızı 1 milyar Euro’ya çıkarmak istiyoruz. Şu an itibariyle Avrupa’da 70’e yakın istihdamımız var, bunun yarısı Almanya’da. Yakın zamanda Lüksemburg ve Amsterdam’da açılışlarımız olacak, sonraki hedefimiz de Londra. Avrupa ve uluslararası serüvenimizin daha başındayız. Hedefimiz önümüzdeki 5 sene içinde ciromuzun 3’te birinin e-ihracattan gelmesi. Avrupa’nın ortasında şu an çok büyük bir depo yatırımımız var. Hedefimiz Türkiye’den getirdiğimiz ürünlerin buralara daha çabuk dağıtımını yapmak. 2023 yılında toplam global satış hacmi hedefimiz 1 milyar dolar” diye konuştu.
EN HIZLI BÜYÜYEN PLATFORM
Almanya’nın Trendyol’un gelecek planlarında önemli noktalardan biri olduğunu belirten Çetin, SimilarWeb verilerine göre, Almanya’da en hızlı büyüyen ikinci platform olduklarını söyledi. Almanya’da 1 milyon kişinin Trendyol aplikasyonunu indirdiğine dikkat çeken Çetin, 2021 yılında 150 milyon dolar hacminde doğrudan e-ihracat gerçekleştirdiklerini ve toplamda 6 milyon sipariş aldıklarını dile getirdi.
BÜYÜMEYE PARALEL İSTİHDAM DA ARTIYOR
Kadın üreticiler ve Anadolu’daki satıcılara verdikleri önemden bahseden Çetin, özellikle Anadolu’daki illerde satıcı sayılarında artış yaşandığını, Trendyol ekosistemine katılan KOBİ ve esnafların bugün itibarıyla yüzde 85’inin cirolarını, yüzde 68’inin de istihdamlarını artırdıklarından bahsetti. Çetin, 2021 yılında 3 büyük il dışında Trendyol’da bulunan satıcı sayısı 42 bin iken, bu sayının bir yıl içerisinde 3 katına çıkarak 127 bine ulaştığını belirterek, şunları kaydetti: “Bu yıl içerisinde ülkemizde de önemli yatırımlarımız hayata geçecek. Trabzon, Adana ve Ankara’da açacağımız üç depo ve aktarma merkezi ile 4 bini aşkın istihdam sağlayacağız. 400 bin metrekare olan operasyon alanımız 1 milyon metrekareye çıkacak. Trendyol bünyesinde çalışan mühendis sayımızı da bin 500’den 3 bin 500’e çıkararak, Ar-Ge çalışmalarımıza da hız kazandıracağız. Yüzde 90’ından fazlası KOBİ ve esnaf olan 260 binden fazla satıcımıza ürünlerini dijital ortamda pazarlayıp müşterilerle hızlı bir şekilde buluşturabilme imkanı sağlıyoruz, artık günde 1 milyonun üzerinde satışımız var. Sadece Türkiye’de değil Avrupa’da da bütün e-ticaret şirketleri arasında müşteri memnuniyetini en üst seviyelere ulaştırabilen şirketlerdeniz.”
HALKA AÇILMAK İÇİN ACELE YOK
Çağlayan Çetin, “Her teknoloji şirketi gibi bizim de halka açılma planımız var, halka açık olmanın verdiği avantajların da farkındayız ama acelemiz yok. Biz özellikle bu uluslararası büyümemize odaklanmak istiyoruz. Halka arzımızı yaptığımızda Türkiye ve Avrupa’nın en büyük e-ticaret şirketi olarak halka arz yapmak istiyoruz, hedefimiz o” yanıtını verdi. Çetin, yurt dışı pazarlara bilinçli olarak öncelikle en güçlü oldukları alan olan moda kategorisi ile girdiklerine işaret ederek, zaman içinde Türkiye’deki gibi bir ürün çeşitliliğini yurtdışında da sunacaklarını söyledi.
‘CEP TELEFONU SATALIM DİYE GİRMEDİK’
Globalde gittikçe yaygınlaşan mobil ticarette Türkiye’nin ve Türk oyuncuların olması gerektiğinin altını çizen Çetin, “Arkamızda Türk üreticilerinin, Trendyol üreticilerinin olması bizim için avantaj. Almanya pazarına, burada Alman müşterisine cep telefonu satalım diye girmedik. Biz bu pazara rekabetçi kaslarımızla, kendi gücümüzle, Türkiye’nin üretim gücüyle, tekstildeki çok kaliteli ve fiyat konusunda çok rekabetçi ürünlerimizle birlikte girdik. Bu güçle de burada kazanabileceğimizi gördük” dedi.
MÜŞTERİLERİN YÜZDE 70’İ ALMAN
Sorularımızı yanıtlayan Çetin, şu an Almanya’daki müşterilerin yüzde 30’unun Türk, yüzde 70’inin ise Alman olduğunu, sepet ortalamasının ise 60-65 Euro bandında bulunduğunu belirtti. Çetin, Türkiye’den kargo süresinin yaklaşık 4 gün olduğunu, 2 günde teslim edilen siparişlerin de bulunduğunu dile getirerek, buna rağmen süreyi hızlandırmak için çalışmaya devam ettiklerinin altını çizdi. Orta Doğu’da da lokal olarak yer alma planlarının bulunduğunu bildiren Çetin, Birleşik Arap Emirlikleri’nin barındırdığı avantajlar nedeniyle muhtemelen bölgenin burası olacağını söyledi. Günlük paket sayılarına ilişkin bilgi veren Çetin, Türkiye’de günde 1 milyon paket çıkardıklarını, yurtdışına ise günlük çıkan paket sayısının 60 bin olduğunu aktardı.
‘EN AZ BİR ŞİRKET ALABİLİRİZ’
Yatırımlara devam edeceklerini belirten Çağlayan Çetin, “Bütün yatırımcılarımız büyüme stratejimizi son derece destekliyor. Çok aktif bir şekilde hem Avrupa’da hem Ortadoğu’da ciddi şirket ortaklıkları, ciddi şirket alımlarını da şu anda inceliyoruz. Yani yılbaşına kadar bunlardan en azından bir tanesini gerçekleştireceğimize inanıyoruz” dedi.