Alışveriş merkezlerine kızan Redstar perakendeyi bırakıyor

Güncelleme Tarihi:

Alışveriş merkezlerine kızan Redstar perakendeyi bırakıyor
Oluşturulma Tarihi: Kasım 18, 2008 00:00

Türkiye’nin Polonya başta olmak üzere eski Doğu Bloku ülkeleri ile dağılan Sovyetler Birliği ülkelerinde başarı gösteren markası jean Redstar, krizin ağırlığı iyice hissedilirken, alışveriş merkezleri olumlu adım atmadığı için Türkiye’de perakende sektöründen çıkma kararı aldı. 15 olan mağaza sayısını 3’e düşüren Redstar, son mağazalarını da kapatarak yurtdışına odaklanacak.

TÜRKİYE’de küresel finansal kirizin en çok etkilediği sektörlerden perakendenin, markalar il alışveriş merkezleri arasındaki anlaşmazılık yüzünden iyice çıkmaza doğru gittiği söyleniyor. Yüksek genel giderler ve kur nedeniyle artan kiralardan yakınan perakendeci, satışlarda gerilemenin başlamasıyla sıkıntıyı daha çok hissettiğinden yakınıyor. Alışveriş merkezlerindeki uygulamadan bunalan Türkiye’nin Polonya başta olmak üzere 18 kadar ülkede başarı gösteren jean markası Redstar, kendi ülkesinde perakende sektöründen çekilme kararı aldı. Redstar Yönetim Kurulu Başkanı Nedim Özbek, Türkiye’de 15’e kadar çıkan mağaza sayısını 3’e düşürdüklerini ve son mağazaları da kapatarak perakendeden çekilme kararı aldıklarını söyledi.

Vitrine bakıyorlar

Krizden en çok perakendenin etkilendiğini belirten Özbek, "Alışveriş merkezleri, vitrinlere bakan insanlarla dolu. Satış yok. Satışları yüzde 10-40 düşen var. Ortada ciro yok; bir de yüksek kiralar ödemek zorunda bırakılıyoruz" dedi. Redstar Forum Mersin, HayatPark (Güneşli) ve Asya (Ümraniye) alışveriş merkezlerindeki son 3 mağazasını kapatmaya hazırlanıyor.

Ümüğümüzü sıkıyorlar

Aynı zamanda Türkiye Denim Sanayici ve İşadamları Derneği (DENİMDER) Başkanı olan Nedim Özbek, alışveriş merkezlerinin perakendecinin gözünün yaşına bakmadığını vurgulayarak şunları söyledi: "Bazı alışveriş merkezlerinde işler iyi gitmiyor ama çıkmanıza bile izin yok. Kapatacağım mağazamı diyorsun, ’aylık kira bedeli ödemek zorundasın’ diyorlar. Bu haraçtır. Zaten insanlar zor durumda bir de haraç ödemek zorunda bırakılıyor. Alışveriş merkezleri resmen ümüğümüzü sıkıyor. Girmek isteyince sanki kız alacaksın gibi bin tane zorluk çıkarıyorlar. Bir sıkıntı olsa muhatap bulamıyorsun. Gitmek isteyince gidemiyorsun. Türkiye’deki uygulamalar çok yanlış. Öbür ülkelerde çok daha iyi gidiyor işlerimiz."

BMD’den ayrılıyor

Perakende sektörünün sorunlarını dile getirmesi gereken derneklerin bu görevi tam anlamıyla yerine getiremediğini savunan Özbek, üyesi olduğu Birleşmiş Markalar Derneği’nden (BMD) istifa edeceğini söyledi. Özbek, BMD’nin üyelerinin çıkarlarını korumak için yeterince uğraş vermediğini ve üyelerini bilgilendirmediğini sözlerine ekledi. Nedim Özbek, Redstar’ın yanı sıra Geisha Milano markasının da sahibi.

Yeni ve bayi ağırlıklı markaların işi zor

KİĞILI Yönetim Kurulu Başkanı Abdullah Kiğılı, yanlış projeler yüzünden sektörün krizi daha derin yaşadığını belirterek "Yan yana projelerden vazgeçmediler. Özellikle Anadolu’da bir alışveriş merkezi yetecek şehre 3-4 tane yaptılar. Babadan bu mesleğin içindeyim, yüzde 50 indirimle açılan sezon görmedim. Ona rağmen herkesin satışları yüzde 20-30 arası düştü" dedi. Perakende sektörüne yeni girmiş, bayi kanalıyla büyümeye çalışan markaların işinin zor olduğunu vurgulayan Kiğılı, bu markaları daha zor günler beklediğini ve son günlerde AVM’lerde yaşanan ayaklanmaları bayilerin gerçekleştirdiğini söyledi. Kiğılı, pek çok markanın bayilerden mağazalarını devralmak zorunda kalacağını da belirtti.

Alışveriş merkezi yatırımcıları dernekleşiyor

HAFTA sonu bir araya gelen bazı alışveriş merkezi sahipleri, perakendecilerin organize hareketine karşı tek bir çatı altında toplanmaya çalışıyor. Alışveriş Merkezleri ve Perakendeciler Derneği’nin (AMPD) daha çok markaların yanında bir tavır gösterdiğinden yakınan alışveriş merkezi yatırımcıları ve yöneticilerinin sadece kendilerini temsil eden bir dernek kurmak istedikleri belirtiliyor. Dernek çatısı altında AVM danışman veya kiralama şirketlerine bile yer verilmeyeceği söyleniyor.

AVM’lerin durumu Meclis’te

CHP Gaziantep Milletvekili Yaşar Ağyüz, alış veriş merkezlerinde (AVM) yaşanan kepenk kapatma eylemini Meclis gündemine taşıdı. Ağyüz, Sanayi ve Ticaret Bakanı Zafer Çağlayan’ın yanıtlaması istemiyle TBMM Başkanlığına sunduğu soru önergesinde, global krizin Türkiye’de de etkili olduğunu ifade etti ve şu soruları sordu: AVM’lerde yaşanan ’kepenk kapatma eylemi’, Hipermarketler Yasasının acilen çıkarılması gerektiğini göstermiyor mu? Küçük esnafı yok edecek konumlarda yapılmasına izin verilen AVM’ler için düzenleyici bir tedbir düşünüyor musunuz?"

Ataköy Atrium’un yarısı açık artırmayla satılacak

TÜRKİYE’nin ikinci alışveriş merkezi Atrium’un yüzde 51’i Eskidji aracılığı 25 Kasım’da açık artırma usulüyle satışa çıkıyor. Atrium’un yüzde 51’ine sahip olan Botim’in Yönetim Kurulu Başkanı İsmail Uğurlu hisselerini satması için Eskidji ile anlaştı. 2010 yılına kadar alışveriş merkezinde kira sözleşmesi bulunan Migros’un da arasında bulunduğu 33 dükkan açık artırma ile satılacak. Eskidji’den bir yetkili 33 dükkanın ayrı ayrı satılacağını ancak talep gelirse tek bir alıcıya da satabileceklerini söyledi. Ataköy 9’uncu Kısım’da bulunan alışveriş merkezinin açık artırmasına katılmak için 20-100 bin YTL arası teminat yatırmak gerekiyor.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!