Güncelleme Tarihi:
Vodafone Türkiye ana sponsorluğunda, Capital ve Ekonomist Dergileri öncülüğünde düzenlenen CEO Club buluşmaları kapsamında "CEO Ajanda 2015" toplantısı gerçekleştirildi.
Yıldız Holding Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Ali Ülker, toplantıda, 2014 yılında yaşanan sokak olaylarıyla siyasi istikrar tehdidi altında bir parça belirsizliğin ortaya çıktığını ve ihracata dayalı olan Suriye ve Irak piyasasının kaybedilmesinin bazı fırsatların kaçmasına neden olduğunu söyledi.
Holding olarak 2014 yılında satın alma ve ortaklıklar sayesinde organik ve inorganik olarak büyümeye devam ettiklerini ve yüzde 11'lik büyüme elde ettiklerini aktaran Ülker, "Sene sonunda 8 yıl beklediğimiz United Biscuits'in satın alınması gerçekleşti. Aslında 1996 senesinden beri radarımızda olan bir şirketti. Defalarca satış teşebbüsü oldu, değişik şekilde el değiştirdi ama en sonunda nasip oldu. Artık stratejik bir yatırımcının yani bizim elimizde. Bu, dünyamızı tamamen değiştiriyor. Bizim bakışımız ve vizyonumuz United Biscuits'le beraber çok daha farklı bir noktaya geldi. Oyun sahamız çok daha genişledi" diye konuştu.
Ali Ülker, 2015 yılı büyüme öngörülerine ilişkin, "Hep satın alma ve büyüme diyoruz ama şirketleri satmaya da alışmamız lazım. Bu amaçla kurduğumuz Gözde Yatırım Fonu, şirketleri belli bir aşamaya getiriyor. Bir kısmı da olgunlaştı. 2015 yılında satın alma kadar satış haberleri de gelebilir. 2015'te satış planlarımız da var, bazı şirketlerimizi elden çıkarmayı düşünebiliriz" ifadelerini kullandı.
United Biscuits'in satın alınma kriterlerinden birinin de coğrafi konumu olduğunu aktaran Ali Ülker, bazı Ülker ürünlerinin farklı markalar altında Avrupa pazarlarında, oradaki bazı ürünlerin de Ülker markası altında Türkiye'de görülebileceğini söyledi.
United Biscuits'in satın alınma hadisesinin iki ay içerisinde gerçekleştiğini anlatan Ülker, "Çok hızlı bir satış ve satın alma oldu. 2015 hedeflerimizde yoktu. Dolayısıyla 2015 yılının ne getireceğini tam kestiremiyoruz. Ama büyüme rakamlarının yüzde 20'nin üzerinde olacağını zannediyorum" dedi.
Şirketin kültürü, yapısı ve motivasyonunun bu büyüklükteki satın almalara hazır olmada önemli olduğuna değinen Ülker, "United Biscuits'le beraber dünya çapında global üçüncü şirket haline geldik. Hedefimiz, bu işi farklı coğrafyalara taşıyarak orta vadede bir üst basamağa, ikinciliğe oynamak. Bu hedef etrafında yapılanmayla beraber başarılı olabileceğimizi düşünüyoruz" ifadelerini kullandı.
Ali Ülker, bir soru üzerine, Türkiye pazarının derinliğinin yabancı yatırımcıyı çok fazla cezbetmediğini belirterek, "Yeteri kadar büyük bir derinliğimiz yok ekonomide. Çevre coğrafya ülkelerindeki problemler bir diğer sıkıntı. Kalifiye iş gücü konusunda da Türkiye'de eğitimli kadrolar konusunda sıkıntılar yaşanıyor. Bunun ötesinde bürokratik engeller de var. Biz Türkiye'yi biraz daha yapılandırıp teşvikleri de ona göre düzenlersek yabancı sermaye gelişini hızlandırabiliriz" değerlendirmesinde bulundu.
TÜRKİYE KAYNAKLARINI RASYONEL KULLANMADI
Alarko Holding (Üst Yöneticisi) CEO Ayhan Yavrucu, 2014'ün Türkiye ve içinde bulunduğu coğrafya açısından bazı zorlukların peş peşe yaşandığı bir yıl olarak geçtiğini belirterek, ülke içinde siyasi tansiyonun yükselmesinin gelecek ve yatırım beklentilerinde bazı duraksamalara yol açtığını söyledi.
Dünya geneline bakıldığında ABD'de bir iyileşme gözlense de Avrupa ve Uzak Doğu ekonomilerinde beklentilerin gerilerde olduğunu aktaran Yavrucu, özellikle Avrupa'nın Türkiye'nin ihracat potansiyeli açısından istenilen trendi yakalayamadığını ifade etti.
Dünyada iş hacminin azaldığına değinen Yavrucu, alınabilecek pazar payının giderek daraldığı ve çok çetin rekabetin oluştuğu bir ortamda bulunulduğunu dile getirdi.
Faaliyette bulundukları sektörlerdeki yatırımlarını anlatan Yavrucu, "Bazı sektörlerden çıkabiliriz. İşimizi belli alanlara konsolide etmek ve odaklamak istiyoruz. Gelecek yıl için büyümemizin yaklaşık yüzde 8 mertebesinde olacağını düşünüyoruz" dedi.
Yavrucu, Türkiye'nin son 5 yılda kaynaklarını rasyonel kullanamadığını ve sanayi yorgunu bir ülke görüntüsü verdiğini ifade ederek, "Kaynakların büyük kısmı gayrimenkul, konut, alışveriş merkezi, iş merkezleri ve hizmet sektörüne gitti. Bununla Türkiye'nin içinde bulunduğu ortamdan daha üst bir gelir düzeyine sıçraması imkan dahilinde değil. O nedenle Türkiye'nin sanayiye yeni bir konseptle odaklanması gerek" yorumunu yaptı.
"DİJİTALLEŞME ÖNCELİKLİ GÜNDEM MADDESİ OLMALI"
Vodafone Türkiye İcra Kurulu Başkan Yarımcısı Engin Aksoy ise tüm dünyada büyük işletmelerin bulut bilişim, sosyal medya, mobilite, büyük veri ve iş zekası ile dijitalleşmeyi şirket karakteri haline getirdiği bir dönemin yaşandığını belirterek, "Bu trendleri yakından takip edip etkili uygulayan şirketler sektörlerinin üzerinde büyüyebiliyor" diye konuştu.
Büyük işletmelerin teknolojiyi yeni ürünler, pazarlar, büyüme ve gelir alanları yaratmak için kullandığını ifade eden Aksoy, şunları kaydetti:
"Gelecekte, bağlantı ekonomisinin yarattığı yeni spektrumda yerimizi almak, ancak inovasyona ve teknolojiye yatırımla mümkün. Vodafone Türkiye olarak, 2015 ve sonrası için en önemli stratejilerimizden biri, mobil iletişimle, bulut bilişimle, makineler arası iletişimle ve fiber internetle dijital dönüşümünü tamamlamış iş dünyasına öncülük etmek. Vodafone olarak biz, işletmelerin dijitalleşmeyle kazanacakları verimliliği Yarına Hazırım Platformu'yla hesaplayarak, ihtiyaçlarına uygun çözümler sunuyoruz. Dijital dönüşüm programı, şirketler için büyüme, artan karlılık ve artan pazar değeri getiriyor. Yarına Hazırım Platformuyla Türkiye'de ilk olan birçok çözümle Vodafone iş ortaklarının verimliliklerini yüzde 17-20 arasında artırdık."
Dünya ekonomisinin dönüşümünde, Türkiye'nin bölgesel lider olma hedefleri için dijitalleşme yolunda adımlarını sıklaştırması gerektiğini anlatan Aksoy, "Ülkemizi global rekabette bir adım öteye taşıyacak dijitalleşmenin, her ölçekten kurum için 2015 ajandasında öncelikli gündem maddesi olması gerektiğine inanıyoruz" dedi.