Güncelleme Tarihi:
Sabancı, Pegasus hostesinin 'en sık karşılaştığımız olay' demesi üzerine, 'yapma ya' yanıtını verdi.
Ali Sabancı, Pegasus ve İZair yöneticileri ve çalışanlarıyla, İzmir'de gazetecilerle gerçekleştirdiği sohbet toplantısında, Türk sivil havacılık sektörünü değerlendirerek, her iki hava yolu şirketinin hedefleri hakkında bilgi verdi.
Sivil havacılık sektörünün 2003 yılında iç hat uçuşlarının Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım'ın büyük cesaretiyle rekabete açılmasıyla hızlı bir büyüme içine girdiğini ve bu büyümenin özellikle son 3 yılda üst düzeye ulaştığını ifade eden Sabancı, özel hava yolları olarak şimdi ikinci adımı, dış hat uçuşların da rekabete açılması konusunda beklediklerini belirtti.
Sabancı, bunun ülkeler arasında ikili anlaşmalara dayandığı için ilki kadar kolay olmadığını ifade ederek, şunları kaydetti:
“Yani burada THY ve biz dahil, 'diğerleri' söz konusu. Şimdi bakıyorsun, bir saatlik bir uçuşta sadece THY'nin uçuş yapabildiği bir meydan düşünün, bizim de uçuş yaptığımız meydana göre o bir saatlik uçuşu kıyaslıyorsun, yüzde 33 daha pahalı bu. Dolayısıyla buradaki karlılık onların oluyor. Çünkü rekabet yok. Onun için son 5 senedir birinci adım atıldı, içeride rekabet arttı.
Tabii dünya krizinden dolayı belki büyüme yavaşlayabilir bu yıl. Çünkü yakıt fiyatının yükselmesi, düşük fiyatlı hava yollarının bilet ücretlerini artırmasını gerektirecek. Ama, hala Türkiye'de potansiyel var mı? Muhakkak var. Türkiye içerisinde hala uçağın kullanım penetrasyonu, yüzde 10 civarındadır. Bu rakam 3-4 sene evvel sadece yüzde 6-7'ydi ve Türkiye'de takriben yılda 180-200 milyon seyahat yapılıyor. Dolayısıyla uçak kullanım penetrasyonunun yüzde 30'lara kadar çıkma ihtimali konuşuluyor. Tabi bir de dış pazarın rekabete açılması var. Ama burada tek başına Türkiye olarak senin iraden yetmiyor, karşı tarafı da ikna etmen gerekiyor. Bunun için de ben biliyorum, Sivil Havacılık Genel Müdürümüz çok uğraşıyor, çok terliyor.”
PEGASUS FİLOSUNA 7 YILDA 21 UÇAK İLAVE OLACAK
Sabancı, iç pazardaki rekabet ortamından bir şikayetleri olmadığını, aksine kendilerine duydukları güvenle rekabetin her zaman teşvik edilmesine inandıklarını belirterek, “Biz şu anda, Pegasus için 21 adet daha uçak satın alıyoruz, önümüzdeki 7 sene içerisinde bu alım kademeli olarak tamamlanacak. Bu uçakların tanesi 65 milyon dolar. Şimdi ben bunları apronda fotoğraf çektirmek için almıyorum. Türkiye içinde 13 saat uçsun, mümkün mertebe yurt dışı tarifeli sefer yapsın diye alıyoruz” diye konuştu.
İZair'in de 2009 yazına kadar bugün 3 olan uçak sayısını kiralama yöntemiyle en az 5'e çıkaracağını bildiren Sabancı, Esas Holding bünyesinde Pegasus ile faaliyet gösteren İZair'in de artık yatırımı hak eden, büyüme sürecinde ilerleyen bir şirket olduğunu ifade etti.
PEGASUS'UN YABANCI HAYA YOLU ŞİRKETLERİNE İLGİSİ
Ali Sabancı, bir gazetecinin yabancı bir hava yolu şirketini satın alma girişimleri olduğu yönünde çıkan haberleri hatırlatması üzerine şunları kaydetti:
“Bizim, Esas Holding'de 3 yabancı yönetim kurulu üyemiz var. Bu yönetim kurulu üyelerimiz yurt dışında bu sektörde isim yapmış insanlar. Bunlar bizim için yurt dışında sektörde neler olup bittiğini takip ediyorlar. Çünkü ben hala, yurt dışında bu pazarda 'Sarı çizmeli Mehmet Ağayım' o insanlar ise batıda sektörde isim yapmış insanlar.
Geçen pazartesi günü de İngiliz yönetim kurulu üyemiz aradı; dedi ki, 'Futura' (İspanyol hava yolu şirketi) batıyor. Ben de rica ettim, 'git adamlarla görüş, anla', buradan çıktı. Yönetim kurulu üyemiz onlarla randevu aldı ve daha randevudan iki gün evvel. Futura'nın Yönetim Kurulu Başkanı 'Pegasus bizimle enterese' diye açıklama yaptı. Ben de gazeteden gördüm ve arkadaşlarıma 'Ne geveze yönetim kurulu başkanları var görüyor musunuz' dedim. Dolayısıyla, bizim yurt dışında büyüme hedefimiz var; bunun için vakit ve para harcıyoruz ama Futura bunlardan birisi değil.”
“HAVACILIKTA KARTLAR YENİDEN DAĞITILIYOR”
Sabancı, “Dünyada 30 hava yolu şirketinin batmasının beklendiği yönünde ciddi açıklamalar varken çok büyük yatırımlar yapmayı nasıl açıkladıkları” yönündeki soruya da şöyle yanıt verdi:
“Şu anda havacılıkta kartlar yeniden dağıtılıyor. Eğer masadaysan, eline iyi kağıt gelebilir. Masada değilsen, sadece başkasının omzunun üzerinden bakabilirsin. 'Pas' geçmek istiyorsan bile masada olman lazım.
Bugün 19 uçaklık bir filoyla maalesef batıda çok ses getirebilecek bir büyüklükte değiliz. Bu yüzden yurt dışındaki fırsatları değerlendirirken, bizzat görüşmek yerine, sektörde isim yapmış çalışma arkadaşlarından faydalanıyoruz.”
Bir satın alma ya da ortaklığın yakın zamanda olup olmayacağı sorusuna karşılık Sabancı, “Şu anda 3-4 ay sonra diyemem, ama şimdi masada olma zamanı. Size şimdi daha net söyleyemem” dedi.
UÇAKTA ERKEK VE KADIN YOLCU YANI TARTIŞMASI
Ali Sabancı ile gazeteciler arasındaki sohbette, “uçaklarda son dönemde bazı kadın yolcuların, erkek yolcu yanına oturmak istemediği ve bu yönde uçak içinde ısrarcı taleplerde bulunduğu” iddiaları da gündeme geldi.
Bu iddiaların doğruluğunu, toplantıda hazır bulunan İZair kabin memurlarına soran Sabancı, “Evet, çok sık karşılaşılan bir şey” cevabı karşısında “Yapma ya” diye tepki verdi.
Kabin memurları, böyle durumlarda, yolcuya öncelikle yolculuğun 45 dakika-1 saat süreceğini anlatmaya çalıştıklarını, buna rağmen sıkıntı sürerse ve boş yer varsa değişiklik yaptıklarını belirtti.
Sabancı, bu durumun önceki yıllarla kıyaslanması istendiğinde, kabin memurlarının “en çok bu sene karşılaştıklarını” belirtmesi üzerine, gazetecilere bunun neden kaynaklanmış olabileceğini sordu.
Bazı gazetecilerin “Türkiye her sene bir yöne doğru daha hızlı yürümeye başlıyor, o yüzden” şeklinde yanıt vermesi üzerine Sabancı, bu görüşe katılmadığını ifade ederek, 'Şöyle de bakabiliriz, artık uçak erişilemeyecek bir şey olmaktan çıkıyor. Herkes uçağa binebiliyor” dedi.