Akzo'nun Marshall planı

Güncelleme Tarihi:

Akzonun Marshall planı
Oluşturulma Tarihi: Kasım 16, 2003 00:00

Ağırlık hisselerinin Akzo Nobel'e geçmesiyle birlikte küçülmeye yönelen Marshall, ÅŸimdi yeniden büyümeye odaklandı. Marshall, Akzo'nun OrtadoÄŸu, Rusya ve Balkanlar'da geniÅŸleme stratejisini gerçekleÅŸtirmekle görevlendirildi.Uluslararası hissedarı Akzo Nobel'in ‘‘inÅŸaat dışı boya üretiminden vazgeç’’ demesi üzerine küçülen Marshall, yeniden yapılanmasını tamamlayarak büyümeye yöneldi. Ä°hracatını yüzde 5'lerden yüzde 20'lere çıkaran Marshall, Akzo Nobel'in OrtadoÄŸu, Balkanlar, Rusya ve Türk Cumhuriyetleri'ndeki büyüme hedefini gerçekleÅŸtirme iÅŸini de üstlendi. Marshall Genel Müdürü Feridun Uzunyol, pekçok pazarı incelediklerini belirtirtirken, öncelikle satış ağını güçlendirmek istediklerini kaydetti.1998'de Akzo Nobel bünyesine girmeden önce, 150 milyon dolar civarında cirosu olan, Türkiye'nin 500 büyük sanayi kuruluÅŸu sıralamasında ilk 100 arasında yer alan Marshall Boya ve Vernik Sanayi, ortaklık sonrası 70 milyon dolar cirosu olan, büyük sanayi kuruluÅŸları arasında 178'inciliÄŸe geriledi. Bu küçülmenin hisselerin yüzde 87'sini alan Akzo Nobel'in tercihi olduÄŸunu hatırlatan Uzunyol, şöyle konuÅŸtu:‘‘Akzo Nobel'in hisseleri satın alırken koÅŸulu 'inÅŸaat dışı boya üretiminden çıkılması' yönündeydi, biz de bunu gerçekleÅŸtirdik. Ardından deprem, krizler, artan rekabet gibi zor koÅŸullarla karşı karşıya kaldık ama insan kaynaklarımızı yeniden yapılandırarak, sermaye yapımızı güçlendirerek küçük ama güçlü bir ÅŸirket olduk. Yeniden yapılanmanın tamamlanmasıyla birlikte yeniden büyüme sürecine giriyoruz. Hem Türkiye pazarında, hem de yurtdışında büyüyeceÄŸiz.’’KOMÅžULAR MARSHALL'INÅžirketin, geçen yıl yüzde 6.4 oranında olan ihracat oranın bu yıl yüzde 20'lere doÄŸru yükseldiÄŸini belirten Uzunyol, ‘‘Hedefimiz üretimimizin yüzde 50'ini ihraç etmek’’ dedi. Akzo Nobel'in OrtadoÄŸu, Türk Cumhuriyetleri, Rusya, Ukrayna ve Balkan ülkelerindeki geniÅŸleme görevini Marshall'a verdiÄŸini belirten Uzunyol, ÅŸu anda pekçok ülkede satış ağı kurduklarını kaydetti. Uzunyol, bu konuda ÅŸu bilgileri verdi:‘‘Bulgaristan, Romanya'da satış ve pazarlama ağı kurduk, ticari baÄŸlantılarımızı artırmak istiyoruz. Rusya'ya satış yapmaya baÅŸladık, ÅŸu anda doÄŸrudan Türkiye'ye baÄŸlı. Rusya ve Ukrayna çok büyük pazarlar, bu pazarlara özel ilgi duyuyoruz. Aynı zamanda Ä°ran pazarını inceliyoruz. Bu ülkelerde satış ağını geniÅŸletmek istiyoruz.’’DeÄŸiÅŸik ülkelerde 34 fabrikası bulunan Akzo'nun Ä°ngiltere'nin ardından en büyük fabrikasının Türkiye olduÄŸuna dikkat çeken Uzunyol, ancak Türkiye'deki yanlış uygulamalar nedeniyle firmaların ve sektörün geliÅŸemediÄŸini savundu. ‘‘Türkiye'de her yıl 250 bin çift evleniyor, ancak biz payımızı alamıyoruz’’ diyen Uzunyol, bunun bir nedeninin Türk halkının alışkanlıkları, diÄŸerinin ise yanlış yatırımlar olduÄŸunu kaydetti. Türkiye'deki 700 bin ton/yıllık boya üretim kapasitesinin 300 bin tonunun kullanılabilmesine raÄŸmen sektöre yeni firmalar eklendiÄŸine dikkat çeken Uzunyol, bunun tamamen planlama hatası olduÄŸunu savundu. Nilgün KARATAÅž49 yıllık ÅŸirketMarshall,1954’de Topkapı'da 20 kiÅŸilik personel ile üretime baÅŸladı. 1967’de fabrikasını Gebze'ye taşıyan ÅŸirket, lisans, know-how anlaÅŸmaları ile ürün çeÅŸidini ve kapasitesini artırdı. Åžirket, AÄŸustos 1998’de merkezi Hollanda'da bulunan Akzo Nobel Grubu bünyesine katıldı. Hisselerinin yüzde 87'si Akzo Nobel'de olan Marshall'ın 430 çalışanı ile geçen yıl 80 bin ton boya üretti.1300 rengimiz var badana iÅŸini hobi olarak yapınBugün Akzo Nobel bünyesinde faaliyet gösteren Marshall'ın inÅŸaat boyaları konusunda geniÅŸ bir ürün gamı bulunduÄŸunu belirten Feridun Uzunyol, ‘‘Ancak biz boya deÄŸil, renk satıyoruz’’ dedi. Teknoloji desteÄŸi ile birlikte boya sanayiinin de geliÅŸtiÄŸini ancak, insanların boya konusundaki tercihlerinde renge öncelik verdiÄŸini belirten Uzunyol, Marshall'ın 1300'den fazla rengi bulunduÄŸuna dikkat çekti. Boyada marka seçiminde nihai tüketiciden daha çok boyacı ve nalburların etkili olduÄŸunu söyleyen Uzunyol, ‘‘Bizim isteÄŸimiz Türk halkının boya-badana iÅŸini bir eÄŸlence, hobi haline getirmesi’’ dedi.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!