Güncelleme Tarihi:
Akhisar Ticaret Borsası'nın yazılı açıklamasına göre, tanıtım faaliyetleri kapsamında geçen yıl ilki yapılan Akhisar Zeytin Hasat Şenliği'nin bu yıl ikincisi gerçekleştirildi.
Bu kapsamda, Akhisar Ticaret Borsası, Akhisar Belediyesi, Akhisar Ticaret ve Sanayi Odası, Akhisar Ziraat Odası, Zeytinliova Belediyesi, AK-SEK Vakfı, Akhisar Aktif İşadamları Derneği, Dış Ticaret Müsteşarlığı, Türkiye İhracatçılar Meclisi, Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği, Zeytin ve Zeytinyağı Tanıtım Komitesi, Zeytin Dostu Derneği organizasyonunda çeşitli etkinlikler düzenlendi.
Akhisar Ticaret Borsası Başkanı Emin Demirci, düzenlenen toplantıda, Akhisar bölgesini zeytinde marka haline getirmeyi hedeflediklerini vurgulayarak, kayısı denince akla Malatya'nın geldiğini, zeytin dendiğinde de akla Akhisar'ın gelmesini istediklerini ifade etti.
Bölgede 12 milyon kayıtlı zeytin ağacı bulunurken, 2 milyon kadarının da orman arazisinde olduğunun tahmin edildiğini kaydeden Demirci, “Akhisar'dan dünyaya 13-14 milyon dolarlık ihracat yapılıyor. Türkiye'nin toplam zeytin ihracatı 100 milyon dolar, zeytinyağında ise 150 milyon dolarlık ihracatımız var. Bölgemiz bundan yüzde 10-15 arasında pay alıyor. Bu oranı pazarı da büyüterek yükseltmek istiyoruz” görüşünü bildirdi.
Demirci, ihracatın önünde engeller olduğuna değinerek, şu görüşlere yer verdi:
“Dahilde İşleme Rejimi (DİR) kapsamında zeytin ithalatı yapamıyoruz. Avrupa ülkelerinden zeytin talebi olduğunda ve içerde zeytin bulamadığımızda 'Gidin Yunanistan'dan alın' mı diyeceğiz. İhracatın geliştirilmesi için artık DİR kapsamında ithalata izin verilmeli. Bugün Türkiye'nin yeşil mercimekte ithalatçı konuma gelmesinin sebebi buna izin verilmeyişidir. Zeytinde de aynı duruma düşmek istemiyoruz. Ayçiçeği ve buğday gibi pek çok üründe ithalata izin verilirken zeytinde yapılan bu uygulamaya anlam veremiyoruz. Sektör kaybolursa istihdama da olumsuz yansır. Akhisar'da geçen yıl 200 ton zeytin ürettik. 3 milyon kişiye yevmiyeli iş imkanı sağladık. Kimse bu potansiyelin kaybolmasını istemez.”
Akhisar Ticaret Borsası Meclis Başkanı Fettah Gürmen de, ihracatın önündeki döviz kuru sıkıntısına değinerek, “Biz daha fazla pazar kaybetmek istemiyoruz. Ben, sırf bu nedenle 2007'de 180 olan çalışan sayımı bugün 27'ye düşürmek zorunda kaldım” ifadesini kullandı.
“ZEYTİNYAĞI TANITIM FONUNU, 750 BİN DOLARA ÇIKARMA SÖZÜ ALDIK”
Zeytin Dostu Derneği Başkanı Metin Ölken, “Zeytin ve Zeytinyağı İhracatında Sürdürülebilir Büyüme” konulu panelde, Zeytinyağı Tanıtım Komitesi olarak Türkiye zeytin ve zeytinyağını dünyaya tanıtmak için çalışmalarına hız verdiklerinin altını çizdi.
Türkiye zeytinyağını dünyaya tanıtmak için bugüne kadar Twitter ve Facebook gibi sosyal paylaşım ağları dahil olmak üzere pek çok alandan faydalandıklarını belirten Ölken, 5 Kasım'da Japonya ve Çin'den gelen 30 kişilik alım heyetine Türkiye zeytinyağını tanıtacaklarını bildirdi.
Ölken, zeytinyağı tanıtım bütçesinde de bir artışa gitmeyi planladıklarını, Dış Ticaret Müsteşarlığı ile yaptıkları anlaşma kapsamında halihazırda 250 bin dolar olan zeytinyağı tanıtım fonunu, 750 bin dolara çıkarma sözü aldıklarını açıkladı.
Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği Başkanı Ali Nedim Güreli, zeytinyağını tanıtmak için yapılan kampanyaların sonuç vermesi için, Türkiye'nin zeytin üretimindeki sorunlarının da çözülmesi gerektiğini belirterek, Türkiye'nin zeytin üretim politikalarında ciddi sıkıntılar yaşandığını için ihracatçının ham madde temininde sürdürülebilirliği sağlayamadığına işaret etti.
Güreli, DİR kapsamında ithalat olmadığı için ihracatçının dönemsel olarak ürün bulmakta zorluk çektiğine değinerek, “Bu nedenle ihracat yapamaz hale geliyor. Yani bugün tanıtımlarımız sonuç verse bile içeride ürün bulamamaktan korkuyoruz. 'İçeride ürün yok ithalat yapalım' dediğimizde ise vatana ihanetle suçlandık. Ancak Türkiye'nin ihracat problemi Kemalettin Tuğcu edebiyatıyla bir yere varamaz” görüşünü savundu.