Alper YOLDAŞ
Oluşturulma Tarihi: Nisan 26, 2006 00:00
Mersin Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı Kadri Şaman, AB’nin KOBİ’leri yenilikçiliğe teşvik etmek için uyguladığı RIS projesinde Türkiye’yi sadece Mersin’in temsil ettiğini söyledi. DYH’nin "Anadolu’daki Avrupa" toplantısında konuşan Şaman, "Mersin projesinde ortak akılla geleceğimizi planlıyoruz" dedi. Şaman, Mersin’in Akdeniz’den dünyaya açılan kapı olduğunu vurguladı.
MERSİN Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı Kadri Şaman,
KOBİ’leri yenilikçiliğe teşvik etmek için RIS (Bölgesel Yenilikçilik Stratejisi) projesini devreye soktuklarını belirterek "AB’de 150’den fazla bölgede uygulanan bu projede Türkiye’yi sadece Mersin temsil ediyor. Biz Mersin projesinde ortak akılla geleceğimizi planlıyoruz" dedi. Doğan Yayın Holding (DYH) tarafından "Marka güçtür" ana teması ile 2004 yılında başlatılan "Anadolu’daki Avrupa" toplantılarının 16’ıncısı Mersin’de düzenlendi. Kadri Şaman, günümüz dünyasında tanınırlığı artırmak ve değişen rekabet ortamına ayak uydurmanın ancak yenilikçilikle mümkün olduğunu söyledi.
RIS’E KATILAN TEK ŞEHİR: Şaman, AB’de 150’den fazla bölgede uygulanan RIS projesinde Türkiye’yi temsil ettiklerini belirterek "Türkiye’de bu konuda yürütülen ilk ve tek projedir. Bu projenin ana hedefi yenilikçiliği teşvik ederek, Avrupa’da denenmiş yaklaşımları KOBİ’lere taşıyarak onları dünya ölçeğinde rekabet edebilir düzeye getirmektir" diye konuştu. Proje kapsamında bölgesel ve sektörel olarak birçok çalışma yaptıklarını söyleyen Şaman, şöyle devam etti: "Her bölgenin kendine has özellikleri vardır. Dolayısıyla belirlenecek strateji ve politikalar bölgesel bazda değişiklik gösterir. Merkezden planlama stratejisi yerine yerelde yerelin ihtiyaçlarına ve özelliklerine göre planlar yapılmalıdır. Biz RIS Mersin projesinde ortak akılla geleceğimizi planlıyoruz. Şu ana kadar toplamı 1 milyon
Euro’yu aşan 4 AB projesi yürüttük. AB destekli bu projelerin ikisi tamamlandı."
MERSİN MARKASI:
Mersin’in 200 yıldır Anadolu’nun Akdeniz’den dünyaya açılan kapısı olarak hizmet verdiğini belirten Şaman, "İnterlandı da dahil olmak üzere Mersin’de gerçekleştirilen dış ticaret bugün 7.1 milyar dolara ulaştı. Bu anlamda Anadolu’yu dünyaya açan Mersin Limanı başlı başına bir markadır. Ayrıca Türkiye’nin ilk serbest bölgesi olan Mersin Sebest Bölgesi de bir markadır" diye konuştu. Mersin’in önemli bir narenciye, yaş sebze ve meyve üreticisi olduğunu söyleyen Şaman "Ayrıca dünya ölçeğinde üretim yapan büyük sanayi işletmelerimizle de uluslararası pazarlarda rekabet ediyoruz. Bugün 22 bin öğrencisi ve 3 bin akademisyen ve çalışanıyla Mersin Üniversitesi de kentin ekonomik gelişiminde önemli bir rol oynuyor" dedi.
MARKA TESCİLİNDE 13’ÜNCÜ:
Mersin’in 2 bin 600’den fazla tescilli markası bulunduğunu belirterek Şaman şunları söyledi: "Marka tescilinde Türkiye’de 13’üncü sıradayız. Uluslararası pazarlarda var olmanın temelinde markalaşma olduğunu biliyoruz. Ama markalaşma süreci çok zorlu ve uzundur. Marka kalıcı olmak demektir. Fason üretimle dünyada gelebileceğimiz nokta bellidir. Özellikle Uzakdoğu ve eski Doğu Blok’u ülkeleriyle bu anlamda rekabet etmemiz her geçen gün zorlaşmaktadır. Bunun için markalaşmaya önem vermeliyiz."
MERSİN’İN İLKLERİ:
Mersin’in Ticaret ve Sanayi Odası’nın da 120 yıllık geçmişiyle önemli bir marka olduğunu dile getiren Şaman "Odamız önemli ilklere imza atmış bir kuruluştur. Kalkınma ajanslarını Türkiye gündemine taşıyan ilk biz olduk. Bugün bu ajanslar Türkiye’nin önünde bir örnek teşkil etmektedir. Yine RIS projesi de Türkiye’de bir diğer ilkimizdir" dedi.
10 bin dolarlık çimentoya ulaşırsak Türkiyelilik tartışması son bulur
SON dönemde Türklük Türkiyelilik kavramları üzerine tartışmalar yaşandığını söylen Kürşad Tüzmen şöyle konuştu: "Bu ülke Türkmen’i, Laz’ı, Çerkezi’yle aynı çatı altında yaşamaya devam edecektir. Ben Türkiyece değil Türkçe konuşuyorum. Bayrağımız Türkiye değil, Türk bayrağıdır. Bu kimseyi rahatsız etmemelidir. Rus’a Rus, Fransız’a Fransız diyoruz, Rusyalı, Fransalı demiyoruz. Bugün Türkiye kişi başı geliri 5 bin
dolar olan ve büyümeye devam eden bir ülke. Aslında bu tartışmaların altında ekonomik gelişmişliğin büyük rolü bulunuyor. Türkiye’nin ekonomik büyümesinin gidişatında 10 bin dolarlık bir çimento var. Bu çimentoya ulaşmaya çalışıyoruz. Ne zaman ki kişi başı gelir 10 bin dolar seviyesine ulaşır, bu ayrışma tartışmaları da gündemden kalkar."
Tüzmen’den Mersin’e 4T formülüDEVLET Bakanı Kürşad Tüzmen, Mersin’in serbest bölgesiyle önemli bir marka olduğunu belirterek şöyle konuştu: "Mersin’in tekrar ayağa kalkabilmesi için karşılaştığı büyük göçü, istihdama çevirmesi gerekmekte. Bunun için 4T’nin büyük önemi bulunuyor. İlk T: ticaret,. Mersin’in 7,1 milyar dolarlık dış ticaretinin 2,6 milyar dolarını ihracat 4,5 milyar dolarını ise ithalat oluşturuyor. Mersin vergide ise 6’ıncı sırada yer alıyor. İkinci T; turizm, üçüncüsü; tarım ve dördüncüsü; taşımacılık. Mersin’i biz bu 4T ile markalaştırmak zorundayız."