Yelda ATAÇ/ANKARA
Oluşturulma Tarihi: Şubat 16, 2003 01:35
Bolu Tüneli yüzünden bir süre önce Bayındır Holding'in patronu Kamuran Çörtük'ün ağır eleştiriler yönelttiği Bayındırlık eski Bakanı Abdülkadir Akcan, ‘‘Biz engellemesek, para, batan bankalardan Kentbank'a yatırılacak, tünel için kullanılamayacaktı’’ dedi.
BAYINDIRLIK eski Bakanı Abdülkadir Akcan, Astaldi ile Bayındır arasındaki sorunlar yüzünden sık sık gündeme gelen Bolu Dağı Tüneli Projesi'nde sigorta parasına BDDK'nın (Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu) el koymasını engellediklerini söyledi. Bayındır Holding Yönetim Kurulu Başkanı Kamuran Çörtük'ün eleştirilerine de cevap veren Akcan, Tünel'in depremde gördüğü hasar nedeniyle alınması kararlaştırılan 105 milyon dolarla ilgili olarak ‘‘Paranın bakan bir bankaya gitmesine engel olduk’’ diye konuştu.
Göreve geldikten bir ay sonra gazetecilerin sorusu üzerine Bolu Dağı Tüneli'nin durumundan haberdar olduğunu açıklayan Akcan, şöyle konuştu:
‘‘Kimse bana birşey söylememişti, hemen brifing aldım. Ben Ekim sonuna doğru brifing aldım. Farkettim ki sonraki 10 ya da 11 Kasım'a kadar sigorta anlaşması yapılmazsa, mahkemeye gitmek gerekecek. Mahkeme harcı da 11.5 trilyon tutuyor. Sürenin dolmasına yaklaşık 15 gün kalmıştı ki, Astaldi ve Karayolları, sigorta şirketi Generalli ile pazarlığa oturdu. Bayındır çağırılmadı, çünkü muhatap, ortak değil. Çetin pazarlıklar sonucunda 105 milyon
dolar üzerinde anlaşıldı. 35 milyon dolar, tüneldeki hasarın onarımı için yükleniciye verilecekti. 70 milyon dalar da idare tarfından hasar dışında tünelin yapımında hakediş oldukca ödenecekti.’’
Paranın sigorta şirketi Generalli'nin Londra'daki merkezinden Türkiye'deki temsilcisi Kentbank'a transferinin söz konusu olduğunu söyleyen Akcan, ‘‘Biz engellemesek para Kentbank'a yakacaktı’’ dedi. Kentbank'ın Fon'a alınan bankalardan olduğuna dikkat çeken Akcan, ‘‘Nereden hangi amaçla gelirse gelsin bunların hesabına BDDK el koyacaktı. Yani para Bolu Tüneli için harcanamayacaktı’’ diye konuştu.
99.5 MİLYON DOLAR
Bu arada Bayındır Holding Yönetim Kurulu Başkanı Kamuran Çörtük'ün ‘‘paranın yarısı benim’’ diyerek Londra'da açtığı davanın reddedildiğini söyleyen Akcan, ‘‘Yargı sürecini başlatan o’’ dedi. Akcan, bunun üzerine Generalli'deki hesabın ihtiyati tedbir kararı ile bloke edilmesini talep ettiklerini belirtti.
Bu paranın şimdi 99.5 milyon dolar olarak Ziraat Bankası'nda durduğunu belirten Akcan, 5.5 milyon dolarlık eksilmeyi ise şöyle açıkladı:
‘‘Astaldi-Bayındır ortaklığı döneminde sigorta primleri ödenmediği için şirket, primleri kesip parayı gönderdi. Ödenmeyen primin karşılığı 5.3 milyon dolar kesildi ve yaklaşık 99.7 milyon dolar geldi Türkiye'ye.’’
Bayındır aslında kollanmış olduSorunun Astaldi ile Bayındır ortaklığının bitmesine rağmen zeyilname düzenlenerek bu durum teyit edilmediği için yaşandığını kaydeden Abdülkadir Akcan, zeyilnamenin neden zamanında imzalandığı konusunda ise ‘‘Onu dönemin Karayolları Genel Müdürü Dinçer Yiğit'e soracaksınız. Benim talimat verme yetkim yok yasaya göre. Zeyilnameyi daha sonra benim göreve getirdiğim genel müdür düzenledi’’ diye konuştu. Bu arada tasfiye sürecinin Karoyolları'nı ilgilendirmemesi halde zeyilname için bu sürecin tamamlanmasının beklendiğni söyleyen Akcan, ‘‘Aslında beklemeye hiç gerek yoktu. Biz Bayındır'ı mağdur etmedik. Tersine zeyilname geciktiği için kollanmış bile oldu’’ dedi.