Akavi: Ekonominin nabzı havada bizden soruluyor

Güncelleme Tarihi:

Akavi: Ekonominin nabzı havada bizden soruluyor
Oluşturulma Tarihi: Aralık 09, 2002 00:00

DHL Worldwide Express Türkiye'nin Genel Müdürü Michel Akavi, ağırlıklı olarak ticari evrak ve ihracat numunesi taşıdıklarını belirterek, ekonomideki hareketi yakından izleme şansına sahip olduklarını söyledi. Akavi, ‘‘Ekonominin nabzını havada biz tutuyoruz. İthalat ve ihracattaki artışı anında izleyebiliyoruz’’ dedi.ULUSLARARASI hava taşımacılığı şirketi DHL Worldwide Express Türkiye'nin genel müdürlüğünü üç yıldır yürüten Michel Akavi, doğduğu ve 17 yaşına kadar yaşadığı İstanbul'a 25 yıl kariyerinin zirvesinde dönmenin keyfini yaşıyor. Annesi İtalyan, babası Lübnan kökenli Fransız olan Michel Akavi, bir Levanten. İstanbul'da doğan Akavi, Türkçe, Fransızca, İngilizce ve İtalyanca'yı anadili gibi biliyor, Japonca, Yunanca ve Malezya dilinde de konuşabiliyor. Eşi Amerikalı olan Akavi'nin çocuklarının ikisi Kualalumpur, biri Singapur doğumlu. Akavi, bu yüzden kendini tam bir ‘‘global vatandaş’’ olarak görüyor, ama arkasından da ekliyor: Ben Türkiyeliyim... Michel Akavi, Kualalumpur'da görev yaparken İstanbul’u ve sıcak bir simidi o kadar çok özlemiş ki, Türkiye’den simit getirtip mikrodalga fırında ısıtarak yemiş. Akavi, kariyerinin 18 yılını pazar araştırması ve pazar danışmanlığı yaparak geçirmiş. Dünyanın en büyük fuar şirketlerinden birinin Uzakdoğu Başkanlığı'nı yaparken yolu yeniden bir görevle İstanbul'a düşmüş. Fuarcılık nedeniyle dönüş yaptığı Türkiye'ye DHL Genel Müdürü olarak yeniden yerleşmiş.Michel Akavi'nin hedefi, Türkiye’yi merkezi Brüksel'de olan DHL Worldwide Express'in bölge müdürlüğü yapmak ve Ortadoğu, Türk Cumhuriyetleri ve Balkan ülkelerini buraya bağlamak. Akavi'nin ikinci hedefi ise şu anda sadece havayoluyla gönderi taşıyan DHL'in gemi ve karayoluna da girmesi... ‘‘Ekonominin nabzını havada biz tutuyoruz, ticari evrak taşıyoruz. İthalat ve ihracattaki artışı anında izleme şansımız oluyor’’ diyen Michel Akavi ile fuarcılıktan hızlı taşımacılığa geçişini, sektörün durumunu ve bundan sonraki planlarını konuştuk.Öğrenci olarak ayrıldığınız Türkiye'ye yönetici olarak nasıl geri döndünüz?- Asya Pasifik bölgesinde Reed Exhibitions Companies Asya Pasifik Bölgesi Başkanlığı yapıyordum. 1996'da dünyanın en büyük fuarcılık şirketinin bir parçası olan Miller Freeman Asya Pasifik Bölgesi Başkan Yardımcısı oldum. Freeman'ın yeni girdiği Asya pazarında önce uyum sağlamasına, sonra gelişme sürecine girmesine önderlik ettim. 1998'de Türkiye'yi çalıştığım fuarcılık şirketinin bölgedeki merkezi yapmak istiyordum ama olmadı. O dönemde de DHL Türkiye Genel Müdür arıyormuş, bir danışmanlık kanalıyla teklif gelince kabul ettim.Sektörde DHL’in konumu nedir?- DHL, 1981'de yerel bir ortağa temsilcilik vererek Türkiye pazarına girdi, 92’de DHL International’e dahil oldu. DHL, kapıdan kapıya, hızlı ve güvenilir şekilde döküman ve paket taşıyan bir şirket. Tekstil, yüksek teknoloji ve bankacılık olmak üzere birçok sektöre yaygın destek sağlıyoruz. Ayda 100 binin üzerinde gönderiyi dünyanın 229 ülkesine taşıyor. Pazarın yarısına sahip. 50 milyon dolar ciro yapıyoruz. Geçen yıl Türkiye, DHL'ler arasında servis kalitesini en fazla artıran ve en iyi iyileştiren ülke seçildi. DHL'nin dünya konferansı önümüzdeki yıl İstanbul'da yapılacak. Günde kaç gönderi dağıtıyorsunuz?- Her gün 5 bin adet irili-ufaklı paket ya da döküman dünyanın her tarafına gidiyor. Uçakla gelen gönderilerin aynı gün adreslerine teslim edilmesi esas alınıyor. Gece yola çıkan gönderi ya da paketlerin de ertesi gün Avrupa'ya, ABD'de bir gün sonra, diğer ülkelerde de 3 gün içinde yerine ulaşması üzerine kurulu bir sistem. 2001'i nasıl geçirdiniz?- Sektörümüz ihracat ve ithalatın da nabzını tutan bir konumda. Taşıdığımız ticari evrakların artması-düşmesi ihracat-ithalatla yakından ilgili. 2001'de kriz oldu ama aslında ihracat da büyüdü. İç pazarda zorlanan firmalar ihracata yönelmek zorunda kaldı. Kriz de pazar payımızı daha da artırdık. Yüzde 10 büyüdük. Ama burada sistemin düzgün işlemesi önemli. İhracatçıların numunesini zamanında ulaştıramazsak müşterilerini kaybedebilirler.Türkiye'de döküman ve paket pazarının büyüklüğü diğer ülkelere göre hangi noktada?- Türkiye Avrupa ülkeleri arasında orta derecede bir büyüklüğe sahip. Fransa'dan küçük, ama Portekiz'den büyük. Türkiye'de bu pazar 100 milyon dolar civarında. 900 milyon dolarlık bir pazar olan İspanya da birkaç yıl önce Türkiye'nin boyutlarındaydı. Bakınca geleceğimizi orada görebiliyoruz. ‘‘Buy now from Turkey’’ ihracat portalına dönüştü‘‘Buy now from Turkey’’ kampanyası amacına ulaştı mı?- Bu kampanya çok başarılı oldu. Daha sonra bu kampanyanın devamı geldi, Dış Ticaret Müsteşarlığı ile ortak olarak bunu web sitesine dönüştürdük. Artık taşıma koli kartonlarına ‘‘Buy now from Turkey’’ yazılıyor. Tanıtım kampanyasından çıktı, artık somut bir ihracat pazarı kazandırmaya döndü. Satın alma portalı yaptık ve Türkiye'nin bütün ihracatçılarını burada birleştirdik. Her gün gönderdiğimiz 5 bin gönderinin üzerine sticker yapıştırıyoruz. Bunlar her gün taşıdığımız gönderilerle yurtdışına ulaşıyor. Türkiye ihracatına ne kadar katkıda bulunduğumuz saptamak somut olarak zor, ama bir katkımız olduğu gerçek. AB yolunda bir yıllık kampanyaDHL'in yeni bir kampanyası olacak mı?- 12 Aralık Kopenhag Zirvesi sonrasını hedefleyerek Avrupa Birliği ülkelerine dönük bir çalışma başlatıyoruz. Tarih verilse de verilmese de Türkiye'nin üyeliğinin desteklemesi için çalışmaların sürdürülmesi gerektiğine inanıyoruz. En az bir yıl sürecek uzun süreli bir kampanya başlatıyoruz. İlkokul, ortaokul ve üniversite öğrencileri işin içine katılacak. İlk ayağı 23 Nisan'da gerçekleştirilecek. Örneğin Avrupalı olma konusunda bir resim yarışması yapılacak ve bunlar daha sonra yurt içinde pazarlanacak ve gelir bir vakfa aktarılacak. Çocukların resimlerinden oluşan bir albüm de DHL'in Brüksel'deki merkezine gönderilecek. 251 uçakla yılda 160 milyon gönderi taşıyorUluslararası hava taşımacılığı sektörünün lideri DHL Worldwide Express'in 2001 yılı cirosu 6.2 milyar Euro'nun üzerinde. Dünyada yüzde 37.5 pazar payına sahip. Dünya çapında bir milyonun üzerinde müşteriye sahip. 229 ülkede 4 bin ofisi ve 17 binin üzerindeki araç filosuyla hizmet veriyor. Bu ofisler her yıl toplam 160 milyon gönderiyi işliyor. 70 bin çalışanı bulunan DHL, 251 uçaklı filosu ile her gün 714 tarifeli sefer gerçekleştiriyor.MİCHEL AKAVİDHL Worldwide Express Türkiye Genel Müdürü Michel Akavi, İstanbul doğumlu ve İstanbul Saint Joseph Fransız Lisesi mezunu. Fransa Amiens Business School İş İdaresi'ni bitirdikten sonra Sorbonne'dan Uluslararası Ekonomi dalında yüksek uzmanlık diploması aldı. 1974'de öğrenciyken Kuzey Fransa'daki ilk pazarlama şirketi Gerep'in kurucusu ve ortağı olarak iş hayatına atıldı. Gerep, 1975'de İngiliz-Fransız danışmanlık grubu SEMA tarafından satın alınınca 1977'ye kadar danışman olarak görev yaptı. 1978-1985 arasında, Fransa'da Amerikalı Yankee Group'un ortağı olan Bref'in Paris Geliştirme Müdürlüğü'nü, sonra Tokyo'da Uzakdoğu Temsilciliği'ni üstlendi. 1985-1993 döneminde, Frank Small & Associates Malezya Genel Müdürü ve Bölge Yöneticiliği yaptı. 1994-1995 arasında, Reed Exhibitions Companies Asya Pasifik Bölgesi Başkanı ve Global Uluslararası Satış Grubu Başkanı, 1996-1997 arasında, Miller Freeman Asya Pasifik Bölgesi Başkan Yrd. oldu. 1998-1999 yıllarında CNR'da CEO'luk görevini üstlendi. 1999'dan beri de DHL Worldwide Express Türkiye Genel Müdürlüğü'nü yürütüyor.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!