Güncelleme Tarihi:
Tüpraş Genel Müdürü Yavuz Erkut, özellikle benzine haksızlık yapıldığını savunarak, “Çünkü yüksek fiyat tüketiciyi en düşük fiyatlı ürüne yönlendiriyor. Burada vergi politikalarının daha dikkatli yapılması gerekirdi” dedi.
Yorumlar yanlış
Erkut, zamların ardından gazetelerde kırsal motorine daha fazla ÖTV zammı yapıldığına ilişkin yorumların yer aldığını hatırlatarak, bu yorumların doğru olmadığını söyledi. Erkut, şöyle konuştu: “Benzine 200, motorinlere 150 kuruş yapıldı. Özellikle 10 ppm motorinle, kırsal motorin arasındaki 9 kuruşluk ÖTV ve KDV farkı kaldı, kapanmadı. Tam tersi hala 1000 ppm dediğimiz kırsal motorin, 10 ppm motorine göre daha ucuz, öte yandan 100 kat daha kirletici. Benzine hâlâ motorinlerden daha fazla ÖTV konması çok doğru bir yaklaşım değil. Malum üretimin yarısı ihraç ediliyor, motorinde ise tüketimin yarısı ithal ediliyor. Benzinin tüketimi 2 milyon ton. Daha sistematik bir çalışmayla özellikle iki motorin ve benzin arasında ÖTV dengeleri korunabilirdi. 10 ppm ve 1000 ppm motorinlerin vergileri herhangi bir vergi kaybı olmadan düzenlenebilirdi. Motorinleri 150 kuruş yapmaktansa, ikisinin toplam ÖTV ve KDV’si eşitlenecek şekilde ayarlanabilirdi. 10 ppm şu anda hem Tüpraş’ın tamamen üretmiş olduğu, bulunabilirliği daha yüksek, AB bünyesinde de kullanılmaya geçilmiş bir ürün.”
Rekorumuz olsun!
Petrol Ürünleri İşverenler Sendikası Başkanı Muhsin Alkan ise, “Senenin sonunda uzatmalarda son golü de attılar” diyerek, Türkiye’nin dünyadaki en pahalı benzin rekortmenliğine ilişkin, “Bırakın bir yerde de rekorumuz olsun. Türkiye de bir rekortmen olsun. Dünyada çeşitli dallarda herkes bir rekor kırıyor, Türkiye de akaryakıt fiyatında rekor kırsın” yorumunu yaptı. Alkan, şunları dile getirdi: “Hem tüketim, hem finansman açısından bayiler daha zor duruma düştü. Akaryakıta yapılan zamla nakliye fiyatları da katlandı. Bayi olarak bu ÖTV zamlarından son derece rahatsızız. Hem artı finansman gerektirecek, hem de fiyatlar yüksek olduğu için tüketim düşecek. Bayi akaryakıtın ÖTV’sini peşin ödüyor ve dönüyor litre litre satarak bunu toplamaya çalışıyor. Bu bayiye yapılan gerçek bir zulümdür. Yüzde 70-80’lere varan bir ÖTV vergisi var, bu verginin bir de KDV’si var. Böyle bir şey görülmemiş ama maalesef Türkiye’de görülmeyenleri görüyoruz.”
Yüksek vergiler kayıtdışı ve kaçakçılığı tetikliyor
PETROL Sanayi Derneği Genel Sekreteri Erol Metin, bir litre benzinin net yüzde 70’inin vergi olduğuna işaret ederek, artan vergilerin kayıtdışı ve kaçakçılık olaylarını da tetiklediğini kaydetti. Metin, şöyle konuştu: “Şu anda dünyanın en pahalı benzini ve en pahalı motorini bizim. Burada bir dengesizlik vardı, o dengesizlik şu anda daha da bozulmuş durumda. Benzin, motorin ve LPG arasındaki makasla, doğalgaz, elektrik, kömür arasındaki makas çok açılmış durumda. Aynı vergi gelirlerini elde edilecek şekilde, ancak bu makası dengeleyecek şekilde bir düzeltme yapılabilirdi. Türkiye’nin tükettiği enerji ürünlerinden elde edilen verginin yüzde 95’i akaryakıttan toplanıyor. Diğer ülkelerle mukayese ettiğiniz zaman o dengeler çok açılmış durumda. Tüketim benzin ve motorinde 2009 itibariyle zaten yavaşlamış durumda, bu zamlarla daha da azalmasını bekliyoruz.”