OluÅŸturulma Tarihi: Ocak 06, 2005 00:00
Yeni yılla birlikte fiyat serbestisine geçilmiÅŸ olmasının akaryakıt fiyatlarında kıyasıya rekabete neden olmayacağı savunuluyor. Sektör temsilcileri özellikle sektördeki yüksek vergiler nedeniyle kár marjlarındaki düşüklüğü buna engel olarak gösteriyor.YENÄ° yasayla birlikte fiyat serbestisinin hayata geçirilmesinin akaryakıt sektöründeki rekabetin fiyatlara nasıl yansıyacağı merak konusu olmaya baÅŸladı. Akaryakıt dağıtım ÅŸirketi temsilcileri, fiyatların serbest bırakılmasıyla sektördeki rekabetin kısa sürede fiyatlara yansımayacağı görüşünde birleÅŸiyor. Buna gerekçe olarak da akaryakıt ürünlerinde yüzde 75’lere varan vergi yükü ile kár marjlarının çok düşük olmasını gösteren sektör temsilcileri, Tüpraş’ın rafineri çıkış fiyatında yaptığı indirimin aynı oranda yansıtılmasının da mümkün olmadığını belirtiyor.Opet Genel Müdürü Yavuz Erkut, fiyatlandırma konusunda ÅŸu deÄŸerlendirmeyi yaptı: ‘Uluslararası piyasalardan sonra akaryakıt fiyatlarının içindeki en büyük etken yüzde 70-75’e varan ÖTV ve KDV’den oluÅŸan vergiler. Piyasaya baktığımız zaman uzun yıllardır bayi ve akaryakıt dağıtım ÅŸirketlerinin kár paylarının baskı altında olduÄŸunu görüyoruz. Fiyat düşüşü ancak vergilerin düşürülmesiyle mümkün olabilecektir. Çünkü bayiler ile dağıtım ÅŸirketlerinin kár marjları halen ilave bir fiyat indirimi için yetersiz kalmaktadır. Bu nedenle sektörde, fiyatların serbestleÅŸmesiyle birlikte kısa vadede fiyat bazında çok büyük bir rekabet beklemiyoruz.’ DÄ°LEYEN BAYÄ° DÜŞÜRÃœRShell Türkiye Perakende Satışlar Müdürü Ahmet Erdem ise 1 Ocak itibarıyla fiyatlar açısından fazla birÅŸey deÄŸiÅŸmediÄŸini belirterek, şöyle konuÅŸtu: ‘Biz önceden de bayilerimize Petrol Ä°ÅŸleri Genel Müdürlüğü tarafından bildirilen tavan fiyatı bildiriyorduk ve bayiler isterse onun altına satabiliyordu. 1 Ocak 2005 itibarıyla artık dağıtım ÅŸirketleri belirlenen tavan fiyatı önce Enerji Piyasası Denetleme Kurulu’na sonra da bayilerine bildiriyor. Dileyen bayiler, yine bu tavan fiyatın altında satış yapabilir. Akaryakıt fiyatları, ham petrol maliyeti, vergiler, ürün maliyetleri, pazarlama ve dağıtım maliyetleri gibi çeÅŸitli faktörlerin etkisi altında oluÅŸuyor. Vergi oranlarında ciddi bir deÄŸiÅŸiklik olmadığı sürece akaryakıt fiyatlarında büyük deÄŸiÅŸim olmasını beklemek gerçekçi olmayacak.’ Motorini ucuzlatan dünya piyasaları olduPETROL Ofisi Genel Müdürü ErtuÄŸrul Tuncer, bazı akaryakıt ürünlerinin pompa satış fiyatlarındaki düşüşlerin Tüpraş’ın maliyetlerindeki iniÅŸten kaynaklandığını belirtti. Tuncer, 31 Aralık 2004 tarihinde TüpraÅŸ tarafından yapılan fiyat ayarlamasının ertesi gün pompa fiyatlarına yansıdığını hatırlatarak, ÅŸunları söyledi: ‘1 Ocak 2005 tarihi itibariyle akaryakıt sektöründe serbest fiyatlandırmaya geçildi. Aynı tarihte ürün maliyetlerinde dünya piyasalarındaki düşüşler de göz önüne alınarak motorin fiyatlarında ayarlamalar yapıldı. Motorin fiyatlarındaki yüzde 3.2 oranındaki bu düşüşün nedeni fiyat serbestisi sonucu ortaya çıkan rekabet deÄŸildir.’ TüpraÅŸ benzinde yüzde 4.6 indirim yaptıULUSLARARASI piyasalardaki benzin fiyatlarındaki düşüş üzerine Türkiye Petrol Rafinerileri A.Åž. (TüpraÅŸ) rafineri çıkış fiyatlarını yeniden ayarladı. KurÅŸunsuz benzinde yüzde 4.7, süper ve 98 oktan kurÅŸunsuz benzinde ise yüzde 4.6 oranında indirime gidildi. Fuel-oil fiyatında da yüzde 9’luk indirim yapıldı. TüpraÅŸ Genel Müdürü Hüsamettin Danış, ayarlamanın ‘CIF Akdeniz fiyatlarındaki deÄŸiÅŸiklik ve ÅŸirketin yeni fiyatlandırma sistemi’ gereÄŸince yapıldığını vurguladı. Ä°zmit Rafineri’sinde süper benzinin metreküpü 365.36 YTL, kurÅŸunsuz benzin 375.75 YTL, 98 oktan kurÅŸunsuz benzin 397.37 YTL, No.6 fuel-oilin tonu ise 195.91 YTL oldu. Ancak rafineri çıkış fiyatı, tüketiciye ulaÅŸan fiyat anlamına gelmiyor. Bu fiyatın üzerine ÖTV, dağıtım ÅŸirketi payı, nakliye giderleri , EPDK gelir payı ve KDV ekleniyor.Â
button