Güncelleme Tarihi:
Uçağın havada dönmesini sağlayan ve ‘Aileron’ olarak adlandırılan parçanın tasarımı da Türk mühendisler tarafından gerçekleştirildi. Uçağın imal edildiği sürece bu parçalarda dünyada tek kaynağın TAI olacağını belirten TAI Yönetim Kurulu Başkanı Yalçın Kaya, “TAI olarak ‘Aileron’ imalatından 500 milyon dolar ciroya ulaşacağız. Proje ile Airbus, Türkiye’deki nitelikli bir istihdama katkıda bulunmanın yanı sıra, TAI mühendisleri ile tasarım süreci boyunca yakın koordinede çalışarak teknoloji transferine de katkıda bulundu. Giderek artan iş birliğimizi yeni ufuklara taşımak istiyoruz” dedi.
TAI tedarikçimiz
Airbus Tedarik Zincirinden Sorumlu Başkan Yardımcısı Klaus Richter ise, TAI ile yıllardan bu yana hem mühendislik hem de imalat konusunda çalıştıklarını hatırlatırarak “TAI, Airbus’ın birinci seviye (Tier 1) tedarikçisi olarak şirketimizin bir uzantısı haline geldi. TAI’nin yetenekli çalışanları tarafından tasarlanan ve üretilen A350 XWB’nin ilk aileron’larını teslim almaktan büyük mutluluk duyuyoruz. A350 XWB, son teknoloji aerodinamik tasarımı, teknolojik özellikleri ile havayollarının verimliliğinde yeni bir sayfa açacak. Yolcu konforunu yükseltecek” dedi. İlk uçuşunu 2013’te gerçekleştirecek uzun menzilli, çift koridorlu A350XWB (Extra Geniş Gövdeli-XWB) için 6 bin 425 uçaklık pazar öngörülüyor.
Hedef 10 milyar dolar
Savunma Sanayii Müsteşarı Murad Bayar, sivil havacılıkta projelerin çok hızlı ilerlediğini ve bu konuda önemli bir pazar oluştuğunu belirterek şunları söyledi: “Türkiye’de havacılık sanayiimiz için yıllık parça üretimi ve mühendislik tasarımında hedefimiz 10 milyar dolar. Bu kanatçıklardan TAI ayda 10-12 set teslim edecek. TAI’nin organizasyonunda alt tedarikçiler hızla gelişiyor. Türkiye’nin havacılıkta geleceği çok daha iyi olacak.” Airbus ile ilk ilişkisi 1988’de başlayan TAI, A350XWB aileron’ları dışında Airbus’ın pazar lideri A320 ailesi uçaklarının tüm 18 numaralı gövde panellerinin dünyadaki tek kaynağı. Aynı zamanda Airbus Military’nin A400M programının endüstriyel ortağı da olan TAI, askeri nakliye uçağının ön orta gövde, paraşütçü kapıları, arka gövde üst bölüm, kuyruk konisi, kanatçık ve sürat frenlerinin tasarımından ve üretiminden sorumlu.
548 adet A350XWB siparişi verildi
BOEING’in kompozit gövdeli 787 Dreamliner uçağına rakip olarak geliştirilen A350XWB, bu güne kadar 34 havayolu ve finansal kiralama şirketinden toplam 548 adet sipariş aldı. Özel bir teknikle gövdesinde metal ve kompozitin panel olarak birleştirilerek imal edilen yolcu uçağı ilk uçuşunu 2013’te yapacak. Sertifikasyon çalışmalarının ardından uçağın öncelikle 900 modelinin teslimatı 2014 sonunda gerçekleştirilecek. Üç farklı modeli bulunan A350XWB’nin yolcu kapasitesi 270 ile 350 arasında değişiyor. Menzili 15 bin 580 kilometreye çıkan uçakta, çift motor görev yapıyor.