Airbus’ın A350’si 12 milyar Euro’ya uçacak

Güncelleme Tarihi:

Airbus’ın A350’si 12 milyar Euro’ya uçacak
Oluşturulma Tarihi: Ocak 15, 2009 00:00

Airbus’ın krize rağmen durdurmadığı 12 milyar Euro’luk yeni yolcu uçağı A350XWB’nin üretileceği tesislerin temeli Fransa’nın Toulouse kentinde atıldı. Airbus CEO’su Tom Enders, "İki yıl önce başlayan projede 29 havayolu şirketinden 478 sipariş aldık" dedi.

AVRUPALI uçak imalatçısı Airbus’ın plastik-metal karışımlı gövde yapısına sahip olacak yeni yolcu uçağı A350XWB’nin imalatı başladı. Türk Havacılık ve Uzay Sanayii’nin (TUSAŞ) de hem tasarım hem de imalatına katıldığı projenin gerçekleştirileceği tesislerin temeli Airbus’ın ana merkezi Fransa’nın Toulouse kentinde yapıldı. Boeing’in tüm gövdesi "kompozit" diye adlandırılan plastikten yapılan ve henüz uçmayan 787 uçağı ile rekabet edecek olan A350XWB (Extra Wide Body-Ekstra Geniş Gövde), şu ana kadar 478 kesin sipariş aldı. Ekonomik krize rağmen durdurulmayan proje Airbus’a 12 milyar Euro’ya mal olacak. Yeni nesil kompozit olarak adlandırılan plastik ve çok hafif metallerinin karışımının kullanıldığı uçak, 2012’de uçacak. Hizmete ise 2013’te girecek.

Rekor sipariş aldı

Bu projenin Airbus tarihindeki en başarılı uçak olduğuna dikkat çeken Airbus’ın CEO’su Tom Endres, "İki yıl önce başlayan projede kısa sürede 29 havayolu şirketinden 478 adet A350XWB uçak siparişi alarak rekor kırdı. Bu uçak şu ana kadar geliştirilen en çevreci ve en ekonomik uzun menzilli yolcu uçağı olacak. A350XWB hizmete 2013’te girecek" dedi. Airbus’ın 140 milyon Euro harcayarak Toulouse’da inşa edeceği yeni fabrikada, 74 bin metre kare kapalı alana sahip. Yeni nesil imalat tekniklerinin uygulanacağı tesisde, A350XWB rakiplerine göre yüzde 30 daha ucuza üretilecek.

2013’te hizmete girecek

Uzun menzilli uçuşlar için geliştirilen A350XWB’de koltuk kapasitesi 270 ila 350 arasında değişiyor. Üç farklı modeli bulunan uçağın menzili ise 15 bin 400 kilometreye kadar çıkıyor. Yani uçak İstanbul çıkışlı batıda ABD’de Los Angeles’a, doğuda ise Avustralya’da Sydney’e kadar uçabiliyor. Uçağın yüzde 53’ü çok hafif kompozit olarak adlandırılan çok özel plastik malzemeden oluşuyor. Uçağın yüzde 16’sını oluşturan titanyum ise pencere birleşim, kanat ve gövde altında kullanılıyor. Kompozit ve titanyum sağlam ve çok hafif malzemeler. Hafiflik sayesinde uçak rakiplerine göre A350XWB yüzde 25 daha az yakıt harcıyor. Genel maliyetler ise yeni nesil sistemler sayesinde yüzde 35 daha düşük.

A350XWB THY ihalesinde
/images/100/0x0/55ea5893f018fbb8f879f1a8


Türk Hava Yolları’nın (THY) alacağı 35’i uzun menzilli, toplam 105 uçaklık ihalede A350XWB teklif verilen uçaklar arasında yer alıyor. Airbus’ın yeni tasarımı uçağın ihalede rakipleri ise Amerikalı imalatçı Boeing tasarımı 787 Dreamliner ve 777 modelleri.

TUSAŞ, A350XWB’de hem tasarımcı hem imalatçı

AIRBUS’
ın yeni uçak projesine TUSAŞ hem tasarımcı hem de imalatçı olarak katılıyor. Geçen ay Ankara’da Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, EADS’nin CEO’su Louis Gallois ve Airbus’ın CEO’su Tom Enders’in katıldığı törenle imzalanan projede, TUSAŞ uçağın havada dönmesini sağlayan kanatçık parçasının hem tasarımını hem de imalatını gerçekleştirecek. TUSAŞ’ın "Risk Paylaşım Ortağı" olarak görev aldığı projede, 450 Türk mühendisi görev yapıyor. İlk etapta TUSAŞ’a 500 milyon dolarlık iş sağlayacak projenin ilerleyen yıllarda daha da büyüyerek, 1.5 milyar dolara çıkması bekleniyor.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!