OluÅŸturulma Tarihi: Ekim 23, 2003 00:00
Krizde bile piyasaya moral pompalayan Boyner Holding Murahhas Azası Cem Boyner, Perakende Günleri'nde, ‘‘Maliyetler ve fiyatlar aşağı gidiyor. normalde bu düşen fiyatlarla mala hücum olmayıldı. Ama memurun, işçinin aylığı da enflasyonun altında. Bu yüzden ‘ahali tırsık', piyasa tatsız’’ dedi.BOYNER Holding Murahhas Azası Cem Boyner, Perakende Günleri 2003’te, ‘‘Son Zamanlarda Yeni Ne Yaptınız?’’ başlıklı bir konferans verdi. Konuşmasında önce piyasanın genel durumuna değinen Boyner, daha sonra grup olarak 5 aydır sürdürdükleri T-box projesinin ayrıntılarını anlattı. Boyner, piyasa için ‘‘Ahali hálá tırsık, piyasaların çok tadı yok. Ama iyi bir yere doğru gidiyoruz. Hepsi o kadar’’ dedi.Boyner Hürriyet’in de sponsorları arasında bulunduğu toplantıda yaptığı konuşmada krizden sonraki süreç için deflasyon yaşanan bir dönem olduğunu belirterek, şöyle konuştu:‘‘Maliyetler ve fiyatlar aşağı gidiyor. Ama bu Türkiye'de çok daha çarpıcı bir etkiye sahip. Çünkü 70 kilometre hızla giderken bir anda 20 kilometreye inince çok ani fren yapmış oluyoruz, hatta insan geri gidiyormuş gibi hissediyor. Normalde bu düşen fiyatlarla mala hücum olmalıydı. Ama gelirlere zam yok ki olsun. Memurun işçinin aldığı da enflasyonun altında kaldı.’’GECİKEN TOPARLANMABoyner, ekonomide önümüzdeki dönemde geciken bir toparlanma yaşanacağını, ancak perakende sektörünün genel iyileşmeden daha az etkileneceğini kaydetti. Tüm perakendecileri önümüzdeki on yıl için de uyaran Boyner, ‘‘Dış faktörler de fiyatları aşağı çekmeye devam edecek. 2005'ten itibaren 10-12 yıl özellikle Çin etkisiyle fiyatlar her yıl yüzde 2 inmeye devam edecek. Bunu bilelim. Zor bir resim var. Ne yapacağız da müşteriye mal satacağız, Onu bulalım’’ dedi.Boyner, pazar küçülürken, pazardaki pasta payı için kavga etmenin çok anlamlı olmadığını belirterek, ‘‘Bu yüzden artık yepyeni şeyler, farklı şeyler gerekli’’ dedi. Boyner, ‘‘Müşteri her şeye para vermiyor. Heyecan, tutku, aşk, hayal kat diyor. Dünkü formülle fiyatları yüzde 10 indirmekle bu sorun çözülmez’’ diye konuştu.NEFES KESİCİ OLACAĞIZCem Boyner, Boyner Grubu olarak kendilerinin de böyle bir muhasebe yaptıklarını ve sürekli ‘‘nefes kesici’’ olmak için karar aldıklarını kaydetti. Boyner şöyle devam etti:‘‘Örneğin tüm ürün gruplarımızı yeniden masaya yatırdık. Bazı şeyleri de kazara öğrendik. Orta büyüklükte bir ürünümüzün bayan siparişlerine baktığımızda on yıl önce 38-40 bedende yoğunlaşan siparişlerin, bugün 40-42 bedene kaydığını gördük. Bu müşterimizin şişmanladığını, yaşlandığını gösteriyordu. Ve hemen 36-38-40 bedende yeni müşteriler kazanmamız gerektiğini gördük. Evet sadık müşteri çok önemli, pazarda yeni aşı gerekiyor. T-box paketleme işine de böyle girdik.’’ Benetton T-Box için 30 yıllık kuralını bozduCem Boyner, T-box projesinin başarısı üzerine konsept mağaza açacaklarını, Akmerkez'den sonra Rusya ve İtalya'da da T-Box mağazaları olacağını söyledi. Boyner, ‘‘T-Box için İtalya Benetton 30 yıllık kuralını bozdu. Bugüne kadar başka hiç bir markayı mağazalarında satmazken, T-box satma kararı aldı’’dedi. Türkiye'deki Benetton'un günlük satış hasılatının yüzde 10'unun T-box ürünleri olduğunu söyleyen Boyner, bu projenin nereye gideceğini bilmediğini ama eğlenceli bir şekilde umulmadık bir başarı elde ettiğini anlattı. Boyner şunları söyledi: ‘‘Ben ilk kez Advantage projesini anlatırken de böyle konuşmuştum. T-box başladığı günden beri 5 ay içinde 400 bin adet satıldı. 1 yıllık dönemde 1 milyon adet satışa ulaşmasını bekliyorum. T-box'ların yüzde 50'sini erkekler satın aldı. İlk bir ay içindeki satışların yüzde 74'ünün hediye amaçlı olduğu tespit edildi.’’Gıcık, maydanoz tipi işe almayınRETAIL Management Consultants (RMC) Başkanı George Whalin, Türk perakendecilere ‘‘İnsanları seven, iletişimi güçlü’’ personelle satış yapmalarını önerdi. Whalin, eleman alınırken çok ince eleyip sık dokunması tavsiyesinde bulundu ve ‘‘Öncelikle insanlarla iyi geçinen, hizmet etmeyi seven insanı işe almalısınız. Gıcık, maydonoz tipleri sakın işe almayın’’ dedi. Whalin, ‘‘Dev şirketler teknolojiye milyarlarca
dolar yatırım yapıyor, ama elemanlarına hiçbir yatırım yapmıyorlar. Perakendecilik robotla yapılan bir iÅŸ deÄŸil. Ä°nsanlara hizmet etmeyi seven satıcılarla yapılır’’ dedi.Mısır Çarşısı'nı gezdiÄŸini ve burada çok baÅŸarılı satıcılarla karşılaÅŸtığını kaydeden Whalin, ‘‘Bir satıcı bana refaket etti ve konuÅŸabildiÄŸim dili öğrenene kadar üç farklı dil konuÅŸtu. Benim Ä°ngilizce konuÅŸtuÄŸumu öğrenince de 'Nerelisin' diye sordu. Bir satıcı için bu yaklaşım çok güzel, çünkü müşteriye odaklanmış’’ diye konuÅŸtu. FARKLI OLUN, BAÅžARINABD'de çeÅŸitli yöntemlerle yeni konseptler geliÅŸtiren ve tamamen farklılaÅŸan maÄŸaza zincirleri bulunduÄŸunu söyleyen George Whalin, bu maÄŸazaların bazılarının tek başına 150-200 milyon dolar ciro yaptığını kaydetti. Whalin, şöyle konuÅŸtu:‘‘Aynı ürünleri satan birbirine benzeyen yüzlerce maÄŸaza var. Müşteri belli bir süre sonra sıkılıyor. Bunu keÅŸfeden perakendeciler her biri farklı düşünerek, yeni maÄŸaza zincirleri kurdu. Mesela Kaliforniya'daki bir giriÅŸimci sadece düğün mücevheri satarak iÅŸe baÅŸladı. Bir süre sonra müşterilerin isteÄŸine göre mücevher üretimi, nikahın yapılacağı kilise seçimi, düğün organizasyonu, balayı geçirilecek yer, derken tek bir paket, komple düğün hizmeti satan bir maÄŸaza zinciri ortaya çıktı. Bir baÅŸka giriÅŸimci de sadece çalışanlarına çok iyi davranan maÄŸaza zinciri olarak ün saldı ve büyümeyi baÅŸardı.’’Bu tür örnekleri sıraladıktan sonra bütün bunların ortak noktasına dikkat çeken George Whalin, şöyle konuÅŸtu: ‘‘Öncelikle bu maÄŸazaların hepsi birbirinden çok farklı. Kimisi binasını, kimisi iç mekanını, kimisi çalışanlarını, bazıları sattıkları ürünleriyle tüketicinin yeni ilgisini çektiler. Sizler de düşünün ve kendi kendinize sorun. Sizin maÄŸazanız ötekilerle aynıysa müşteri neden sizden alışveriÅŸ yapsın.’’Marketler taşınmayacakSanayi ve Ticaret Bakanı Ali CoÅŸkun, bugüne kadar kurulmuÅŸ olan hipermarketlerin mevcut haklarının korunacağını ve taşınmayacağını belirterek, ‘‘Yeni yasa taslağı ile bundan sonra hipermarketlerin kuruluÅŸuna iliÅŸkin kurallar konulacak’’ dedi. Soysal EÄŸitim Danışmanlık tarafından düzenlenen Perakende Günleri 2003'ün açılış oturumuna katılan CoÅŸkun, yasal boÅŸluk nedeniyle ÅŸehir içinde kurulmuÅŸ hipermarketlerin deprem, yangın, saÄŸlık standartlarına uygun olmadıklarını da tespit ettiklerini belirtti. Onlara gerekli müdahalenin yapılacağını söyleyen CoÅŸkun, ‘‘Çünkü alışveriÅŸ merkezlerinde binlerce kiÅŸi aynı anda bulunuyor. Bir deprem ya da yangın anında çok büyük felaketler olabilir. Ayrıca ÅŸehircilik açısından da konuya bakıyoruz’’ diye konuÅŸtu. CoÅŸkun, yeni yasa taslağı ile neler getirileceÄŸini şöyle özetledi:‘‘Bugüne kadar kurulmuÅŸ olan hipermarketlerin müktesep hakları var. Onlar taşınmayacak. Bundan sonra hipermarket kuruluÅŸuyla ilgili kurallar konulacak. Ä°mar planlarında belirtilen ticaret alanlarına hipermarketler kurulabilecek. BelirtilmemiÅŸse bu konuda valilik yetkili olacak. Ä°htilaf halinde de bakanlık devreye girecek.’’Perakende sektörünün önemine de iÅŸaret eden CoÅŸkun, bu sektörün kayıtlı ticareti geliÅŸtirdiÄŸini, kayıtlı istihdam ve vergi açısından hükümet için son derece önemli olduÄŸunu kaydetti. Â
button