Ağırda Mercedes, hafifte Ford lider

Güncelleme Tarihi:

Ağırda Mercedes, hafifte Ford lider
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 08, 2014 01:16

Rekabet Kurumu’nun hazırladığı Motorlu Taşıtlar Sektör Raporu’na göre, araçların bakım onarım hizmetleriyle elde edilen ortalama kar marjı, satışlardan elde edilenin altı katı fazla oldu.

Haberin Devamı

Türkiye’deki araçların yüzde 37’si, 10 yaş ve üzerinde olması dikkat çekerken, üç yaş altındaki araçların oranı ise yüzde 23’te kaldı. Sektörün görüşleri de alınarak hazırlanan raporda birçok çarpıcı ayrıntıya yer verildi. Raporda, 2005 sonrası dönemde otomobil fiyatlarında enflasyonun gerisinde bir artış yaşandığı belirtilerek özetle şunlar kaydedildi:

ARAÇ FİYATINDA REELDE ARTIŞ YOK

“Dizel otomobillerin fiyatları, çoğunlukla enflasyona paralel bir seyir izlemiş, bir başka deyişle fiyatlarda kayda değer reel bir artış gerçekleşmemiştir. Marka bazındaki bazı benzinli araçların fiyat değişimlerine bakıldığında ise analize dahil edilen sağlayıcıların genelinde fiyat artışlarının enflasyon artışının gerisinde olduğu görülmektedir. Bir başka deyişle otomobil fiyatları reel olarak artmamıştır. Dolayısıyla, pazarda markalar arasında ciddi bir rekabetin olduğu söylenebilir. Türkiye’de araç parkındaki araçların yüzde 37,44’ünün 10 yaş ve üstünde olduğu dikkat çekmektedir. 3 yaş ve altı araçlar ise araç parkının yüzde 23,17’sini oluşturmaktadır. Yani araç parkının yüzde 76,83’ü 3 yaşın üstündedir. Araç parkına dair bu görünüm, gelecek dönemde yeni araç satışına olan talebi arttıracak unsurlardan biri olarak yorumlanabilir. Binek ve hafif ticari araçların yüzde 41’i 10 yaş üzerindedir. Ticari araçlarda bu oran yüzde 30 iken lüks segmentteki araçların yalnızca yüzde 10,26’sı 10 yaşın üstündedir.

Haberin Devamı

EN BÜYÜK OYUNCU FORD

Binek araç pazarında en yüksek pazar payına sahip olan marka Renault, 2009 yılında bu liderliğini Hyundai’ye bırakmakla birlikte devam eden yıllarda yine pazar liderliğini sürdürmüştür. Bunun yanı sıra pazar sıralamasında altlarda yer alan teşebbüslerin pazar paylarının da yıldan yıla değiştiği anlaşılmaktadır. Hafif ticari araçlar pazarında ise 2002 yılından bu yana yüzde 25’in üzerindeki pazar payıyla Ford pazarın lideridir. Ford’un pazar payı bazı yıllarda yüzde 30’a çok yaklaşmıştır. Fiat ise 2003-2008 döneminde yüzde 20’ye yaklaşan pazar payıyla pazarda ikinci büyük oyuncu olmayı sürdürmüş, 2009 yılından itibaren ise pazar payını yüzde 20’nin üzerine çıkarmıştır. 2009 yılından bu yana pazarın yüzde 50’den fazlası biri Ford ve diğeri Fiat olmak üzere iki teşebbüsün hakimiyeti altındadır. Ağır ticari araç pazarında ise Mercedes’in pazar lideri olduğu ve son iki yılda pazar payını yüzde 30 seviyesinin üzerine çıkardığı görülmektedir. Mercedes her yıl pazardaki liderliğini korurken pazardaki diğer teşebbüslerin pazar payları ve pazardaki sıralamaları yıllar içinde farklılık göstermektedir.

Haberin Devamı

RENAULT SIRAYI FIAT’A KAPTIRDI

Motorlu araçlar pazarı satış adedi bazında bir bütün olarak ele alındığında hem binek hem hafif hem de ağır ticari araç üreticisi ve dağıtıcısı olan Ford’un yüzde 15 seviyesindeki pazar payıyla 2003 yılından bu yana pazarın lideri olduğu anlaşılmaktadır. 2008 yılına kadar yüzde 12-14 seviyelerindeki pazar payıyla ikinci sırada yer alan Renault’un 2009 yılında sırasını Fiat’a kaptırdığı görülmektedir. Pazarın dördüncü, beşinci ve altıncı sırası ise yıllar içinde Volkswagen, Hyundai ve Opel arasında değişmektedir. Yedek parça satışlarından elde edilen kar oranı ise 20’ler seviyesinde seyretmektedir. 2005, 2006 ve 2007 yıllarında yüzde 25’i bulan ve geçen yedek parça satışı kar marjları 2011 yılında yüzde 22’ye gerilemiştir. Ayrıca 2003-2013 yıllarında sağlayıcılar araç satışından ortalama yüzde 4 ve yedek parça satışından ortalama yüzde 24 oranında kar marjı elde etmişlerdir. Verilerin açıkça işaret ettiği üzere araç sağlayıcıları bakımından yedek parça satışı araç satışına kıyasla daha karlı bir faaliyet alanıdır.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!