Demet CENGİZ
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 09, 2004 01:15
Penti’nin üreticisi Öğretmen Çorap, İngiliz Adria ile evliliğe ilk adımı atıp, ünlü mağazalar zinciri Marks&Spencer’ın (M&S) çorapçısı oldu. Öğretmen Çorap Genel Müdürü Sami Kariyo, ‘Üretimin yüzde 23’ünü Adria’ya ayırdık. Dünyadaki M&S’lara Penti çorapları gidecek’ dedi.
PENTİ çoraplarının üreticisi Öğretmen Çorap, ünlü İngiliz mağazalar zinciri Marks&Spencer’a (M&S)çorap üretecek. Dünyanın ünlü giyim mağazaları H&M, Kaufhoff, Karlstadt ve Zara’da da ürettiği çoraplar satılan Öğretmen Çorap, İngiltere’nin en büyük çorap üreticisi olarak bilinen Adria ile imzaladığı anlaşmayla, M&S’nin dünyadaki tüm mağazalarında 5 yıl boyunca ürünlerini satacak.
Öğretmen Çorap Genel Müdürü Sami Kariyo, M&S’in İngiltere’deki çorap pazarının yüzde 23’ünü karşıladığını, Adria’nın ise ise M&S’da satılan çorapların yüzde 50’sini ürettiğini belirtirken, imzalanan anlaşma hakkında şu bilgileri verdi:
600 BİN DÜZİNE ÇORAP
‘Adria, 2003’te 76 milyon dolarlık satış gerçekleştirmiş bir şirket. Kárı 1.5 milyon
dolar civarında. M&S ve Victoria’s Secret Adria’nın en önemli iki müşterisi. 1936’da kurulmuş çok köklü bir şirket. Yıllık üretim kapasitesi 10 milyon düzine. 2004 için 600 bin düzine üretim yapacağız, yıl sonunda Adria’ya yaklaşık 5.7 milyon dolarlık bir satış planlıyoruz. Adria ile yaptığımız anlaşma çerçevesinde, biz Adria’nın M&S’a yapacağı üretimin ilk yıl yüzde 30, ikinci yıl yüzde 50 ve üçüncü yıl yüzde 80’ini karşılayacağız. Bu adetsel olarak 2005’te 1.3 milyon düzine ve 2006’da 1.7 milyon düzine çorap demek. Üretim kapasitemizin yüzde 23’ünü Adria’ya ayırdık. 5 yıllık anlaşma boyunca dünyadaki M&S’lara Penti çorapları gidecek.’
EVLİLİK YAKIN
Penti markasıyla Avrupalı bir oyuncu olmayı hedeflediklerini dile getiren Kariyo, ‘Bunun da en kısa yolu ise yabancı sermaye ile işbirliği yapmak’ dedi. Bunu Adria ile gerçekleştirmeyi planladıklarını açıklayan Kariyo, ‘İşbirliği anlaşmamız ortaklığa dönüşecektir. Adria ile şimdi nişanlıyız, daha sonra evleneceğiz. Ancak biz birleşmenin ardından da çoğunluk hisseyi elimizde tutacağız’ diye konuştu.
Üretimin yüzde 10’unu kendi markalarıyla komşu ülkelere ihraç ettiklerini anlatan Kariyo, ABD’nin yanında Kuzey ve Doğu Avrupa’ya ihracat gerçekleştirdiklerini belirtti. Kariyo, H&M, Kaufhoff, Karlstadt ve Zara’ya da üretim yaptıklarını dile getirerek, H&M’e bu yıl yaklaşık 800 bin dolarlık bir satış yapacaklarını söyledi.
HEDEF 28 TRİLYON CİRO
Geçen yılki cirolarının 21 trilyon lira olduğunu kaydeden Kariyo, 2004 ciro hedeflerinin 28 trilyon lira olduğunu vurguladı. 2002’de 3 milyon dolar olan ihracatı geçen yıl 4.5 milyon dolara çıkardıklarını söyleyen Kariyo, ‘Bu yıl 7.5 milyon dolarlık bir ihracat hedefimiz var ancak bu rakama Adria’ya yapacağımız üretim dahil değil’ diye konuştu.
Türkiye çorapta liderliğe oynuyor
TÜRKİYE’de genel çorap sektörünün ihracatının 1.7 milyar çiftlik bir büyüklüğe sahip olduğunu belirten Sami Kariyo, şu bilgileri verdi:
Türkiye’nin üretim kapasitesinin yüzde 80’i ihracata ayrılmış durumda. İhraç edilen tutar ise 450-500 milyon dolar civarında.
Dünyada çorap üretiminde ABD 5 milyar adetle birinciyken, Çin’den sonra 1.7 milyar adetle Türkiye geliyor.
İtalya ise 1.4 milyar adetle Türkiye’yi izliyor.
Çorap ihracatında da Çin’den sonra 500 milyon dolarla Türkiye ikinci.
Ancak İtalya’nın birim fiyatı 1.12
Euro ve Türkiye’nin ki ise 0.4 Euro. Bu nedenle Türkiye’nin ihracat rakamları, 1.4 milyar çift çorap ihraç eden İtalya’nın altında.
Türk kadını yılda 5 çorap eskitiyorTÜRKİYE’de kadın
çorabı üreten 4-5 firma olduğunu anlatan Sami Kariyo, pazar paylarının yüzde 20-25 olduğunu söyledi. Kariyo’nun verdiği bilgiye göre, Türkiye ince kadın çorabı pazarı 5.5-6 milyon düzine büyüklüğünde. Türkiye’de kadın başına yıllık çorap tüketimi ise 5 çift dolayında. Avrupa’da bu rakam 20 çifti buluyor.