Nilgün KARATAŞ
Oluşturulma Tarihi: Ağustos 22, 2008 00:00
Dünyanın en çok kuruyemiş tüketen ülkesi Türkiye’de, 2.3 milyar dolarlık pazarda paketli ürünlerin payı artarken, Peyman hem yurtiçi hem de yurtdışı pazarda büyüme planları yapıyor. Yüzde 30’una ortak oldukları Peyman’ın her yıl yüzde 30 büyümesini öngördüklerini söyleyen Esas Holding Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Emine Sabancı Kamışlı, Türkiye’yi tüketimde olduğu gibi ihracatta da üst sıralara taşımak istediklerini açıkladı.
DÜNYADA en çok kuruyemiş Türkiye’de tüketiliyor. Kişi başına yıllık ortalama tüketim 3 kilogram civarında. Türkiye’yi Lübnan takip ediyor ancak oradaki tüketim Türkiye’nin yarısı kadar. Türkiye’de pazarın büyüklüğü 2.3 milyar
dolar civarında. Bunun sadece 350 milyon dolarlık bölümünü paketli ürünler oluşturuyor. Ancak pazarın bu durumu sektördeki firmalar için de önemli bir potansiyeli gösteriyor. Paketli ürünler bir yandan kendileri büyürken, bir yandan da pazarı büyütme planları yapıyor. Sektörün önde gelen firmalarından Peyman ise, bu konuda oldukça iddialı. Eskişehir’de Güneş, Mutlular, ve Kurtuluş Aileleri tarafından kurulan Peyman’ın yüzde 30’luk hissesini 11 milyon dolara Esas Holding’in alması, sektördeki iddiasını artırmış durumda. Gaziantep’de düzenlenen Peyman Hasat Şenliği’nde biraraya geldiğimiz Esas Holding Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Emine Sabancı Kamışlı, ilk alt markaları Dorleo hem içerde hem de yurtiçinde atağa geçeceklerini açıkladı.
Yolun başındayız2.3 milyar dolarlık kuruyemiş pazarında Peyman’ın 110 milyon YTL’lik cirosunu ’çok da büyük’ olarak görmeyen Emine Sabancı Kamışlı, "Pazarın birinci ve ikincisi aşağı yukarı bu cirolarda. Aslında pazar 2.3 milyar dolardan daha büyük olmalıydı, ama bu güne kadar hep küçük küçük şirketler olduğu için pazar da büyütülememiş. Hedef olarak 110 milyon dolar büyük değil" dedi. Peyman için "Her yıl yüzde 30 büyümesi lazım" diyen Kamışlı, bunu şöyle anlattı: "Çünkü yolun çok başında. Dorleo gerek ürün kalitesi, gerek paketleri ile henüz çok yeni bir gelişme içerisinde. Daha yolun başında iken 110 milyon YTL yakaladı. En az 5-6 yıl yüzde 30 büyümesini devam edecektir."
Markasıyla ihracat
2.3 milyar dolarlık pazarda paketli ürünlerin payının henüz yüzde 15’lerde olması Peymancılar için bir potansiyeli ifade ederken, hesaplar 5 yılda bu payın yüzde 50’leri bulacağı üzerine yapılıyor. Peyman’ın bir diğer iddialı alanı da ihracat. Peyman’ın "Kendi markası ile ihracat yapan" bir şirket olduğuna dikkat çeken Emine Kamışlı , bunu "Demek ki yolu açık" diye değerlendirdi. Türkiye’nin fındık kayısı, üzüm gibi pek çok üründe yüzde 70’lik üretim payı bulunduğunu hatırlatan Kamışlı, bunların paketlenip, marka olarak dünya pazarlarına sunulması gerektiğini vurguladı. Peyman’ın da bu doğruda yapılandığını anlatan Kamışlı, 2009’da ihracata ağırlık vereceklerini açıkladı.
Dorleo Pegasus’a girecek, 4 yeni marka daha gelecekHALEN Dorleo’nun 48 bin noktada satıldığını belirten Emine Sabancı Kamışlı, önümüzdeki günlerde City Farm ve Pegasus’ta da Dorleo ürünlerinin yer alacağını belirtti. Dorleo’nun Peyman’ın ilk alt markası olduğuna dikkat çeken Kamışlı, bunu başka ürün gruplarında başka markaların da izleyeceğini açıkladı. Peyman Genel Müdürü Müdürü Oğuz Yükselir de, 3 yıl içinde 4 yeni markanın planlandığını belirtirken, kuruyemiş denilince çok geniş bir ürün gamı bulunduğunu, meyve kuruları, meyve barları gibi ürün çeşitleri bulunduğunu da hatırlattı.
Peyman için fıstık topladıEMİNE Sabancı Kamışlı, Gaziantep’te fıstık hasadına giderken yanında ablası Sadıka Sabancı ve birkaç arkadaşı daha vardı. Şalvarını ayağına çekip, davul zurna eşliğinde, elleriyle fıstık toplayan Sabancı Kardeşler’in Gaziantep’e gelişi kentte de heyecan yarattı. Çarşı esnafı onların alışverişe çıkmasını beklerken, Sabancı Kardeşler hasat sonrası kentte pek fazla kalmadı.
Sırada Rusya ve Avrupa varEMİNE Sabancı Kamışlı, benzer alıkanlıklara sahip Balkan ülkeleri ve Türki Cumhuriyetleri’nin yanı sıra Avrupa ve Amerika pazarlarına girmeyi planladıklarını açıkladı. Peyman Yönetim Kurulu Başkanı Ayhan Güneş, mevcut çalışmalara ilişkin "Halen Romanya ve Kosova’ya ihracata başladık. Önümüzdeki ayda Rusya’ya ihracat başlayacağız" dedi. Genel Müdür Oğuz Yükselir de, ihracata tamamen kendi markalarıyla başladıklarını vurgulayarak, "Amerika’dan bir firma geliyor, bütün cezeryelerinize talibiz diyor, kabul etmiyoruz. Biz kendi markamızla, kendi dağıtım alanımızla yeni pazarlara girmek istiyoruz" diye konuştu.
İddaa ihalesini kazanırsak iddialıyızEMİNE Sabancı Kamışlı, "İddaa ihalesinde iddialı mısınız" sorularına ise, "İlk etapta kabul edilen 3 şirketten biriyiz. Şimdi teknik bir eleme olacak, burada başarılı olursak inşallah iddialı olacağız" yanıtını verdi. İddaa ihalesine giren Lotus’un Esas’ın iştiraklerinden biri olduğunu belirten Kamışlı, bu konuda şu bilgileri verdi: "İhaleye Lotus-Ladbrokes ortaklğıı ile girdik. Ladbrokes, bu konuda dünyanın 1 numaralı şirketi konumunda, 26 milyar dolar cirosu var. Bir yıldır onlarla bu işe hazırlanıyoruz."
’Sağlıklı ye’ kuruyemişe yarayacakDORLEO’nun büyüme ve ihracattaki iddiasının en büyük dayanaklarından biri de, ’sağlıklı ye’ trendinin yaygınlaşması ve tüketici bilincinin artması. Bunun hem iç hem de dış pazarı büyütecek bir akım olduğunu vurgulayan Emine Sabancı Kamışlı, şu değerlendirmeyi yaptı: "Doktorlar artık, ’günde 2 fındık, 2 badem ye, ilaç gibi’ diyor. Tansiyon için şunu ye, kolesterol için bunu ye deniliyor. İşte biz de bu ürünleri sunuyor, hiç bir katkı maddesi, koruyucu, ağartıcı yok içinde. Pazarı bir, bu akım yürütecek, bir de bizim gibi bu akımın istediği şekilde ürün yapanlar büyütecek. Biz ’günde 2 kayısı, 2 fındık, bir badem ye’ diyen insanların istediği kalitede sunuyoruz ürünlerimizi."
İş hayatında öyle saça döke, bol bulamaç olmazEMİNE Kamışlı Sabancı, ekonomide bir durgunluk olduğunu söylerken, sonbaharda da kurun bu seviyede olması halinde bir sıkıntı olabileceğini dikkat çekti. Ancak ekonomik krizler için "Bunlar hayatın cilveleri" diyen Kamışlı, "Mühim olan iş yapış şekliniz. İş hayatında öyle saça döke, bol bulamaç olmaz. Hep sıkı tutacaksın işi, yarın batacaksın gibi. Bir de adil olacaksın" diye konuştu.
Dorleo adını Eskişehir verdiPEYMAN’ın alt markası Dorleo daha çok yabancı bir isimmiş gibi dursa da, kurulduğu şehirden gelen bir isim. İlk ve ortaçağda Friglerin egemenliğindeki Eskişehir’in o yıllardaki başkenti Dorlion (Dorileaum) olarak biliniyor.