Hanife BAŞ
Oluşturulma Tarihi: Şubat 09, 2009 00:00
29 Mart’ta yapılacak yerel seçime hazırlanan adaylar, web siteleri, e-posta ve Facebook yoluyla yarışlarını sürdürüyor. Türkticaret.net Genel Müdürü Murat Yanıklar, seçimler nedeniyle site ve hosting talebinde yüzde 40 artış olduğunu belirterek, adayların videolu sitelere ilgi gösterdiğini söyledi. Bu eğilimi, Barack Obama’nın ABD’de kullandığı yöntem de etkiledi.
ABD Başkanı Barack Obama’nın
seçim kampanyasında kullandığı dijital yöntemleri örnek alan Türkiye’deki
yerel seçim adayları, geleneksel yöntemler yanında seçmenlerden internet üzerinden de oy istemede de yarışıyor. Site kuran, hedef kitlelerine doğrudan mailing yapan adaylar, son dönemim popüler sosyal ağı Facebook’ta da gruplar açıyor. Web hosting, site şablonu hizmeti veren Turkticaret.net Genel Müdürü Murat Yanıklar, internet sitesi, web hosting talebinde yerel seçimler nedeniyle yüzde 35-40 oranında artış olduğunu belirterek, "Adayların çoğu bulundukları bölgelere yönelik web sitesi kurdu. Geçen seçimlere göre kampanyalarda dijital yöntemlerin kulllanılmasında ciddi artış var" dedi.
Video site istiyorlarYanıklar, şöyle konuştu: "İnternetle adaylar genç kitleye daha yakın olurken, hedef kitlelerine yönelik interaktif ortam da yaratabiliyor. Son dönemde adayların çoğundan videolu internet sitesi kurulması yönünde talep geliyor. Sitelere video konularak, oradan seçmenlere seslenmek istiyorlar. Birçok adayın sitesine bunların kurulmasına başlandı. Ayrıca yeni trend olarak da kendi adları yanında aday oldukları bölgeyle ilgili alan adı alıyorlar."
1000-5 bin TL arası
Büyük parti adaylarının internetten seçimle ilgili çaba sarfetmesinin memnuniyet verici olduğunu ifade eden Yanıklar, web hosting yanında hazır tasarım ve şablonlarının kullanıldığını, kendilerine özel tasarım yaptıranlar yanında sunucularını da kullanmak isteyenlerin başvuruda bulunduğunu kaydetti. Murat Yanıklar, seçim nedeniyle web hosting satışlarında da yüzde 10 dolayında artış olduğuna da değinerek, şunları söyledi: "En çok talep Marmara Bölgesi’nden geliyor. Her partinin adayı ilgi gösteriyor ancak en çok AKP ve CHP adayları talep gösteriyor. Site kurmanın maliyeti 1000 ile 5 bin YTL arasında değişiyor."
Yeni mecra FacebookSon dönemde Türkiye’de popüler hale gelen sosyal paylaşım ağı Facebook da, 29 Mart’taki yerel seçimlere hazırlanan adayların yeni propaganda mecrası oldu. İstanbul, Ankara ve İzmir’deki şu anki büyükşehir belediyesi başkanları ve adayları Facebook’ta açtıkları gruplarda da çekişiyor. Kadir Topbaş, Kemal Kılıçdaroğlu, Melih Gökçek, Mansur Yavaşoğlu, Murat Karayalçın, Aziz Kocaoğlu, Facebook’ta grup kuran ünlü başkan ve adaylar arasında yer alıyor.
Facebook’ta hangi adayın kaç destekçisi varMurat Karayalçın (CHP Ankara Büyükşehir Adayı):
26 bin 597Melih Gökçek (Ankara Büyükşehir Belediye Başkanı-Yine AKP’den Aday):
2 bin 451Kadir Topbaş (İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı- Yine AKP’den aday):
Bin 424Kemal Kılıçdaroğlu (CHP İstanbul Büyükşehir Adayı):
108 bin Aziz Kocaoğlu (İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı-CHP’den yine aday):
4 bin 359Mansur Yavaş (MHP Ankara Büyükşehir Adayı):
5 bin 464Obama da Facebook ve MySpace’i kullandıABD’de başkan seçilen Barack Obama’nın seçim kampanyasında da internet büyük rol oynadı. Obama ve ekibi, kampanyasında sosyal siteleri, doğrudan e-posta kampanyaları ve arama motoru pazarlama tekniklerini kullandı. Obama, internetten doğrudan pazarlama denilen oy verenlere doğrudan internet aracılığıyla ulaşma taktiğini üst düzeyde kullanarak, büyük bir oyveren kitlesine birer birer ulaştı. Obama’nın sosyal ağlar olan MySpace ve Facebook’ta 2 milyon üyesi bulunuyordu.