Emre ÖZPEYNİRCİ
Oluşturulma Tarihi: Eylül 18, 2003 02:01
Japon Toyota, Adapazarı fabrikasını en iddialı model serisi olan Corolla ailesinin üretim üssü haline getiriyor. Corolla'nın sedan ve stationvagon modellerinden sonra 7 koltuklu MPV modeli de gelecek yıldan itibaren Türkiye'de üretilmeye başlıyor.
Toyota yetkililerinden edinilen bilgiye göre, Japon Toyota, İngiltere'de üretilen Corolla Hatcback'in de Adapazarı'nda üretilmesini gündeme almış.
Toyota'nın Adapazarı fabrikası, Corolla ailesinin üretim üssü haline geliyor. Toyota'nın Avrupa'daki en büyük silahı olan Corolla'nın sedan ve stationvagon modellerinden sonra 7 koltuklu MPV modeli de gelecek yıldan itibaren Türkiye'de üretilmeye başlıyor. Adapazarı Toyota fabrikası için sürpriz bir gelişme de, İngiltere'de üretilen Corolla Hatchback modelinin üretiminin Türkiye'ye kaydırılmasıyle ilgili yaşandı. Toyota yetkililerinden edinilen bilgiye göre, Japon Toyota, Corolla Hatcback'in Adapazarı'nda üretilmesini gündeme almış. Eğer bu gerçekleşirse Toyota Corolla ailesinin tüm modelleri Türkiye'de üretilmeye başlanacak.
Toyota'nın yan sanayi şirketi olan Toyoda Iron Works'ün (TIW) Gebze'de kurduğu Toyotetsu Otomotiv Parçaları Fabrikası'nın açılışı dün Sanayi ve Ticaret Bakanı Ali Coşkun, Toyota Avrupa Başkanı Dr. Shuhei Toyoda ve Toyoda Iron Work Başkanı Shigeru Hayakawa'nın katıldığı bir törenle yapıldı. 33 milyon dolarlık yatırımla kurulan fabrika için 2004 sonuna kadar 25 milyon dolarlık daha yeni yatırım yapılacak.
Toyota Avrupa Başkanı Shuhei Toyoda, Türkiye'ye duydukları güvende haklı çıktıklarını ve yatırımlarına hızla devam ettiklerini belirterek, ‘‘Toyotetsu fabrikasının açılması da bu güvenin bir göstergesi. Toyota olarak Avrupa'daki büyümemizi Türkiye'nin desteği ile sağlayacağız. Türkiye gerek otomobil gerekse yedek parça üretiminde bizim en önemli üssümüz olacak’’ dedi.
YARİS İÇİN PARÇA
Toyotetsu fabrikasında hem Türkiye'de üretilen hem de Avrupa'da üretilen Corolla modelleri için gövde üretimi yapılacağını belirten Toyoda, ‘‘Önümüzdeki yıldan itibaren Yaris modeli için de gövde üretimi Türkiye fabrikasında yapılacak. Bunu için görüşmelerimiz devam ediyor’’ diye konuştu. Toyota Türkiye'nin İngiltere ve Fransa'dan sonra Avrupa'daki üçüncü Toyota fabrikası olduğunu kaydeden Toyoda, sözlerini şöyle sürdürdü:
‘‘Avrupa'da pazar payımızı sürekli artırıyoruz. 2005 yılında Peugeot Citroen grubu ile ortak projelere katılmayı planlıyoruz. Bu şekilde 2010 yılına kadar Avrupa'da yılda 1.2 milyon araç satmayı hedefledik. Avrupa stratejimize göre Toyota Türkiye önümüzdeki yıl başında yeni bir projeye başlayacak. Bu projeler daha sonra da devam edecek. 2004 yılından itibaren Türkiye fabrikamızda 150 binden fazla Toyota markalı otomobil üretimi yapılacak. Bu sayı yeni projelerle yükselecek. Böylelikle Toyota Adapazarı fabrikası ve Toyotetsu fabrikası Türkiye'nin Avrupa operasyonlarındaki önemini gittikçe büyütecek. ’’
Toyota Iron Work Başkanı Shigeru Hayakawa, Türkiye'nin hem bölgesel hem de ekonomik açıdan bir Avrupa ülkesi olduklarını kaydederek, Toyotetsu fabrikasının Avrupa'da kurdukları çok önemli bir nokta olarak gördüklerini söyledi. TIW'in global stratejisinde Toyetetsu fabrikasının önemli bir yeri olduğuna dikat çeken hayakawa şöyle konuştu:
‘‘Burada otomobil parçası üreterek başta Türkiye olmak üzere Avrupa'daki otomotiv üretimine katkı yapmayı arzu ediyoruz. Toyotetsu bundan sonra da yeni yatırımlarla gelişmeye devam edecek. Gebze'deki fabrika Türk ekonomisinin gelişmesine de katkı sağlayacak. Toyotetsu fabrikası Avrupa'da kurduğumuz ilk ve çok önemli bir fabrika. Bu fabrika ile Avrupa'nın yedek parça üssü olacağız.’’
Coşkun: Otomotive desteğimiz sürecek
Sanayi ve Ticaret Bakanı Ali Coşkun, sektöre destek sağlayacak önemli çalışmalar yaptıklarını kaydederek, ‘Türkiye ekonomisi kalıcı istikrar yolunda önemli mesafeler aldı. Bizde bakanlık olarak sanayinin lokomotifi durumunda olan ve son zamanlarda özellikle dış ticaretimizde önemli bir mesafe katededen otomotiv sektörümüz için her türlü desteği vereceğiz’’dedi.