Güncelleme Tarihi:
Son yıllarda Antalya ve İzmir'deki başarılı örnekleri ile dikkati çeken sivil havacılık girişimleri, Adana'da da tartışılmaya başlandı.
Adana Ticaret Odasının (ATO) üstlendiği girişim, başta Orta Doğu ve Arap ülkelerine ticaret yapan iş çevreleri ile yönetici kademelerinden destek gördü.
Adana Valisi İlhan Atış, “Adana için her şeye varım, böyle bir girişimi canı gönülden desteklerim” derken, ticaret ve sanayi odaları ise bir an önce harekete geçilmesini istiyor.
Yatırımın öncülüğünü üstelenen ve fizibilite çalışmalarına başlayan ATO Başkanı Şaban Baş, kentte haftalık yayımlanan “Refleks” gazetesinin gündeme taşıdığı girişimlerinin, Avrupa'ya ihracatın global ekonomik kriz nedeniyle azaldığı ve Türk ihracatçısının yönünü Irak başta olmak üzere Orta Doğu ülkelerine çevirdiği dönemde ayrı bir öneme sahip olduğunu belirtti.
Özellikle savaşın ardından yeniden inşa edilen Irak'ta Türk firmalarına büyük iş düştüğünü belirten Baş, bu pazarda güçlü bir hakimiyet kurulabileceğini vurguladı.
Irak ve diğer Orta Doğu ülkelerindeki pazara ulaşmak için karayoluna alternatif ulaşımın sağlanması gerektiğini dile getiren Baş, şöyle konuştu:
“Bence en önemli konu, karayoluyla ulaşım ve sınırlarda yaşanan sıkıntılar. Geçen ay Irak'a bir ticaret heyetiyle giderek görüşmelerde bulunduk. Özellikle bu ticari gezide işadamlarının yaşayacakları ve yaşadıkları sıkıntıları gözlemledik. Karayoluyla gitmek tam bir sorun ve zaman kaybı. Bunun önüne geçebilmek için havayolunu kullanmak gerekir” dedi.
Baş, “Adana'nın kendine ait bir havayolu şirketinin kurulması” sayesinde hem bu sorunun çözümleneceğini hem de kentin önemli ölçüde kalkınacağını vurguladı.
Özellikle Erbil, Süleymaniye, Duhok'a karşılıklı uçak seferlerinin yapılabileceğini belirten Baş, şöyle devam etti:
“Adana merkezli havayolu şirketi kurmak için fizibilite çalışması içine girdik. Pegasus ve Atlasjet gibi havayollarının yöneticileriyle görüşmeler yapıyoruz. Böyle bir şirketin maliyeti 100 milyon dolardan az olmaz. Uçaklar satın alma veya kiralama yoluyla temin edilebilir. Adana'dan 1000 işadamı 100 biner dolar koysa şirket kurulur.
Adana'dan Doğu Anadolu'daki kentler ile İran, Irak, Suriye, Ürdün gibi Orta Doğu'nun önemli ticaret ülkelerine sefer yapılabilir. Biz bu ülkelere günlük sefer gerçekleştirirsek Adanalı ve çevre illerdeki işadamları İstanbul aktarmalı gitmek yerine doğrudan bu ülkelere gidebilir. Aynı şekilde o ülkelerdeki işadamları da doğrudan buraya gelir. Bu zaman açısından büyük kazanç getirir. Ticarette vakit nakittir. Bunu hiç unutmamak gerekir. Kurulacak bir havayolu şirketi Adana başta olmak üzere bölge ekonomisini şahlandırır.”
Baş, Adana'dan işadamlarının en çok hangi ülkeye gittiği yönünde anket çalışması da yaparak, bu yöndeki beklenti ve tepkileri de alacaklarını vurguladı.
Doğu Akdeniz Sanayici ve İşadamları Federasyonu (DASİFED) Başkanı Süleyman Onatça da hiçbir şey için geç kalınmadığını belirterek, Adana'nın böyle bir şirkete ihtiyacı olduğunu söyledi.
Söz konusu yatırımın büyük sermaye gerektirdiğini anımsatan Onatça, “Böyle bir girişimin düşünülmesi bile önemli bir adım. Bir an önce heyet oluşturup yatırımcı bulunmalı. Burada odalara, Çukurova Kalkınma Ajansı'na, sivil toplum kuruluşlarına büyük görevler düşüyor. Harekete geçilmesi durumunda yabancı yatırımcıların da geri dönüşü iyi olacağı için bu yatırıma sıcak bakacağını düşünüyorum” dedi.
İş dünyası için zamanın büyük önem taşıdığını belirten Onatça, ticari ilişkilerin gelişmesinde ulaşımın önemli payı olduğunu kaydetti.
Doğu Akdeniz'deki işadamlarının özellikle İran, Irak gibi Orta Doğu ülkelerine ziyaretlerinde zorluklar yaşadığını belirten Onatça, kentten gidişlerde ve dönüşlerde aktarmalı seferlerin kullanılmak zorunda kalındığını bildirdi.
“TİCARET KADAR TURİZMİ DE CANLANDIRIR”
Müstakil Sanayici ve İşadamları Derneği (MÜSİAD) Adana Şube Başkanı Bilal Nadir Gök ise kente ait bir havayolu şirketine gerekli desteği vermeye hazır olduklarını söyledi.
Söz konusu girişimin kentin ticari potansiyelinin yanında turizmini de canlandıracağını anlatan Gök, şöyle konuştu:
“Uluslararası statüde bir havaalanımız var, ancak taşımacılık yapacak bir şirketimiz yok. Halen aktarmalı seferlerle zaman kaybediyoruz. Direk uçuş bulunmaması ise Adana'nın potansiyelini farklı illere kaptırmasına neden oluyor. Ticarette zamanında ve hızlı ulaşımın önemi tartışılmaz. Şirket, bu eksikliği giderir. Bu girişimin tüm kesimler tarafından desteklenmesi gerek.”
“BÖLGE ÇOK ULUSLU ŞİRKETLERİ ÇEKER”
Irak'taki yatırımları ile dikkati çeken Adanalı işadamı Tarkan Kulak da hem Türk hem de yabancı yatırımcılar için kente ulaşımın en büyük sorun olduğunu bildirdi.
Adana'dan, başta Orta Doğu ülkelerinin başkentleri ve ticaret merkezleri ile Körfez ülkelerine direkt uçuşlar bulunmadığını anlatan Kulak, “Adana'da kurulacak bir havayolu şirketi, bizim gibi işadamları için çok önemli bir hizmet olur. Söz konusu şirketin kurularak faaliyete geçmesiyle kente yatırım yapmak isteyen çok uluslu şirketlerin önünü açar. Bu girişimciler daha kısa sürede gelip kentin imkanlarını görme fırsatı bulur. Ayrıca bu girişim kent ekonomisine de ciddi bir katma değer yaratır. İş dünyasının bir temsilcisi olarak bu girişimi yürekten destekliyorum” diye konuştu.
Öte yandan açılacak bir hava yolu şirketinin, ticari potansiyelin yanında Doğu ve Güney Doğu illerinden göçle kente gelen çok sayıda vatandaşa da hizmet sunabileceği kaydedildi.