Güncelleme Tarihi:
DTES Yönetim Kurulu Başkanı Burak Kuyan, “Tüketici limitinin sıfırlanması ile sektörde en önemli değişim rekabette yaşanacak” yorumunu yaptı.
ENERJİ Piyasası Düzenleme Kurumu’nun düzenlemesiyle, aylık faturası 134 lira ve üzeri olan elektrik abonelerine “serbest tüketici” olma yolu açıldı. Böylece, serbest elektrik tüketicisi sayısı yaklaşık 1 milyona çıkarken, sektör de hareketlendi. 2015 yılında limitin tamamen kaldırılması hedefleniyor. Yani dileyen tüm abonelere, tükettiği elektriği istediği tedarikçiden seçme hakkı doğacak. Bu da sektördeki hareketliliğin hızla artacağını, elektrikte de çeşitli promosyonların ve indirimlerin devreye gireceğini gösteriyor.
İNDİRİMLİ ELEKTRİK
Hürriyet Ekonomi Müdürü Sefer Levent ile Doğan Grubu’na ait DTES Elektrik’in Yönetim Kurulu Başkanı Burak Kuyan’ı Bandırma’da bulunan Şah RES’te ziyaret ettik. D-Smart ile yaptığı işbirliği ile elektrik abonelerine yüzde 15 indirimli elektrik sağlayan yeni kampanyasını devreye alan DTES’in, özellikle hanehalkı ve küçük sanayiciyi hedeflediğini dile getiren Kuyan,” Limit sıfırlandığında, dağıtım şirketleri sadece elektrik dağıtımı ve sayaç okumadan sorumlu olacak” diyor.
ENDİŞEYE GEREK YOK
Tüketicilerin bu noktada, “Elektriği dağıtım şirketinden başka bir şirketten alırsam elektriğim kesilir mi”, “Zorluk yaşar mıyım” şeklinde endişeleri olduğunu da vurgulayan Kuyan, şöyle devam ediyor: “Bu endişelere yer yok. Çünkü dağıtım şirketlerinin esas görevi, tüketicilere elektriği kesintisiz bir şekilde ulaştırmak. Elektrik tedarikçisini değiştirmek, tüketicinin hayatında avantajlı elektrik elde etmek dışında herhangi bir değişime yol açmayacak. Şirketlerin düzenleyeceği kampanyalarda indirim oranı ve müşteri hizmetlerinin kalitesi önemli olacak. Haneye özel çözümler üreten firmalar dikkat çekecek ve tabii çevreye duyarlı olan, yenilenebilir enerji kaynaklarından elektriğin üreten firmalar öne geçecek. Biz bunların hepsinde iddialıyız.”
Tek ödeme avantajı
SERBEST tüketici limitinin sıfırlanması ile sektörde özellikle reklam ve promosyon tarafında ciddi bir oyun alanı olacağını kaydeden Kuyan, şimdiden şirketlerin kampanyalarını devreye almaya başladığını anlatıyor. DTES’in de D-Smart ile başlattığı kampanyaya değinen Kuyan, şunları söylüyor: “Bu kampanyanın en önemli getirisi elektrik, internet ve dijital yayıncılık gibi artık hayatımızda vazgeçilmez olmuş hizmetlerde önemli fiyat avantajı sunması. Her ay farklı faturalar için farklı zaman ve dikkat alan işlerin bu kampanya sayesinde tek ödemede hallolması.”
Serbest tüketici nedir?
Elektrikte serbest tüketiciler, bölgesel dağıtım firmasından ya da tedarikçi lisansı olan firmalardan elektrik alabiliyor.
Firmalar, hediye çekinden, fatura indirimine, sabit fiyat garantisinden, ücretsiz hayat sigortasına kadar avantaj sunuyor
Tüketici, KDV, dağıtım ve iletim bedeli, kayıp-kaçak bedeli gibi kalemlerden muaf tutulmuyor.
Değişen tarifelerden etkilenen serbest tüketiciler, sözleşmeyle gelen indirimden yararlanabiliyor. Arızalarda ise bölgesel dağıtım şirketi sorumlu oluyor.
EPDK, 2014’te elektrik aboneleri için serbest tüketici limitini 4.500 kilovatsaat (aylık yaklaşık 134 TL fatura) olarak belirledi.
İndirimin sınırlı kalmasında, dağıtım şirketlerinin piyasanın serbestleşmesine sıcak bakmaması ve teknik altyapının yetersiz kalacağı endişesinin etkili olduğu belirtiliyor.
Serbest piyasada tüketici kazanır
ELEKTRİĞİN perakende tarafında tam rekabet sağlanmasının, tüketicileri ve elektrik fiyatlarını uzun vadede nasıl etkileyeceğini sorduğumuz Kuyan, “Türkiye elektrik piyasası liberalleşme yönünde halen adımlar atıyor. Avrupa ile özellikle İngiltere ve Almanya ile karşılaştırdığımızda ülkemizde daha atılması gereken adımların olduğunu görüyoruz. Serbest elektrik piyasasını sağlamak için ilk başta elektrik borsasının kurulması, elektrik piyasasının şeffaflığa kavuşması, özellikle doğalgazda da serbest piyasaya geçiş için adımların hızlı bir şekilde atılması gerekiyor. Serbest piyasası oluştuğunda, en büyük avantajı şüphesiz tüketiciler kazanacak. Çünkü sektör oyuncularının uzun vadeli planlar yapabilmeleri, tedarik maliyetlerini uzun vadeli bilebilecek olmaları, tüketicilere çok daha avantajlı tarifeler ve fiyatlar sunmalarını mümkün kılacak” yanıtını veriyor.