Nurten ERK
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 21, 2002 02:02
Cüneyt Büyükbıçak adlı Türk işadamı, Kuzey Amerika Zeytinyağı Birliği Başkanlığına seçildi. Çoğu Amerikalı 150 firmanın üye olduğu Birliğin üyeleri arasında İngiliz, Kanadalı, İspanyol ve İtalyan şirketler de bulunuyor.
Büyükbıçak, ABD'de kurduğu Finex Trade adlı şirketiyle zeytinyağı ticareti yapıyor.
ABD ve Kanada pazarında faaliyet gösteren çoğunluğu Amerikalı 150 firmanın üye olduğu Kuzey Amerika Zeytinyağı Birliği Başkanlığı'na, 23 yıldır ABD'de yaşayan Türk işadamı Cüneyt Büyükbıçak getirildi. ABD ve Kanada dışında İngiltere, İspanya ve İtalya'dan zeytinyağı üreten ve ticaretini yapan firmaların da üye olduğu birlik, dünyada zeytinyağını tanıtarak tüketimi artırmak, pazarı büyütmek ve kaliteli üretimi teşvik etmek için faaliyetlerde bulunuyor.
On yıldır Kuzey Amerika Zeytinyağı Birliği'nin (North American Olive Oil Association) Kalite Kontrol Komitesi'nde aktif olarak çalışann, dört yıl önce de Yönetim Kurulu'na seçilen Cüneyt Büyükbıçak, son iki yıldır da birliğin Başkan Yardımcılığı görevini yürütüyordu.
Temmuz ayından itibaren iki yıl süreyle Kuzey Amerika Zeytinyağı Birliği Başkanlığı koltuğuna oturan Büyükbıçak, birliğin ABD ve Kanada'da zeytinyağının faydaları konusunda bilinçlendirmeye dönük faaliyetlerde bulunarak zeytinyağı tüketimini artırmayı ve pazarı genişletmeyi hedeflediğini söyledi.
Cüneyt Büyükbıçak'ın ABD'de kurduğu Finex Trade, Türkiye'nin yanısıra başka ülkelerden de ABD'ye yılda 5 bin ton civarında zeytinyağı ithal ediyor. Finex Trade, ABD'de zeytinyağının dışında başka gıda maddelerinin de ticaretini yapıyor. Büyükbıçak'ın zeytinyağı işine girmesinde ise Kırlangıç Zeytinyağı'nın eski ortağı, halen Atalan Dış Ticaret'in ortağı olan Ali Güreli rol oynamış.
TÜKETİM ARTIYOR
Başkan seçilmesinin ardından birkaç günlüğüne Bodrum'da dinlenmek için Türkiye'ye gelen Cüneyt Büyükbıçak, ABD'de son on yıl içinde zeytinyağı tüketiminin yılda 80 bin tondan 220 bin tona çıktığını, tüketimdeki bu artışta başkanı bulunduğu birliğin büyük katkısı olduğunu belirtti. Kanada'daki zeytinyağı tüketiminin de yılda 30 bin ton olduğunu söyleyen Büyükbıçak, Kuzey Amerika'nın dünyanın üretmeden tüketen en büyük pazarı olduğunu vurguladı.
Türkiye'de yılda 50-55 bin ton civarında olan zeytinyağı tüketiminin İspanya'da 500 bin ton, Yunanistan'da 100 bin ton olduğunu belirten Cüneyt Büyükbıçak, ‘‘ABD pazarında önümüzdeki çok büyük potansiyel var. ABD'de kişi başına zeytinyağı tüketimini Yunanistan ve İspanya seviyesine getirmek biraz zor. Ama bu ülkedeki tüketim Türkiye'deki kadar bile değil’’ dedi.
SAĞLIK YÖNÜ ÖNEMLİ
ABD'de zeytinyağının daha çok ne kadar sağlıklı bir ürün olduğunu tüketiciye anlatmaya çalıştıklarını söyleyen Büyükbıçak, şöyle konuştu:
‘‘Tıbbi kurumlara zeytinyağı konusunda araştırmalar yaptırıyoruz. Bu araştırmaların sonuçlarını tüketicilere zeytinyağının faydalarını anlatmada kulanıyoruz. Tanıtımlarda zeytinyağının kalbe iyi geldiğini, kolestrolü düşürdüğünü anlatarak tüketimi artırmaya çalışıyoruz. En önemlisi de her yıl yüzde 5-10 büyüyen bu pazarda kalitenin belli bir standardın altına düşürülmemesi için çaba gösteriyoruz.’’
Türkiye zeytinyağında ağırlığını koyamıyor
TÜRKİYE'nin zeytinyağı ihracatının 12 yıl önce 2 bin ton seviyelerinde olduğunu hatırlatan Cüneyt Büyükbıçak, bugün bu rakamın 13 bin tona çıktığını, ancak bunun yeterli olmadığını söyledi. Türk zeytinyağının ABD perakende pazarında çok az yer alabildiğini belirten Büyükbıçak, ‘‘Türkiye'den ABD'ye gönderilen dökme ve varilli dediğimiz zeytinyağı çoğunlukla makarna ve salata sosunda kullanılıyor. Türkiye'den ABD'ye kutu zeytinyağı ihracatı da var ama bunun oranı çok düşük’’ diye konuştu.
Türkiye'nin ABD'ye olan ihracatının pazarın büyümesiyle doğru orantılı olarak büyüyeceğine inandığını söyleyen Büyükbıçak, şöyle devam etti: ‘‘Amacım Türk zeytinyağına saygınlık kazandırmak ve Türkiye'nin ihracatının artmasına katkıda bulunmak. Ama bir Türk markasıyla ABD zeytinyağı pazarında yer almak zor. Zeytinyağında bir yıl üretim var bir yıl yok. Rakip ülkelerden İspanya'da yılda 1.4 milyon ton zeytinyağı üretilirken Türkiye'de bu rakam yılda ortalama 100 bin ton. Ürünün en fazla olduğu dönemde bile bu rakam 175 bin ton. Türkiye'nin zeytinyağı pazarında üretimiyle, markalarıyla ağırlığını koyabilecek hale gelmesi gerek.’’