Murat DELİKLİTAŞ/DHA
Oluşturulma Tarihi: Ekim 21, 2011 15:57
TÜRK Havacılık şirketi EA Havacılık A. Ş.’nin kurucu ortaklarından olduğu hafif jet üreticisi Eclipse Aerospace, ünlü helikopter üreticisi Sikorsky ile ortak oldu. Şirket, yakın zamanda yüzde yüz yerli yapım uçak yapmayı da hedefliyor.
Dünyanın ilk hafif jet üreticisi Eclipse Aviation’un iflasının ardından, K. Ekim Alptekin ile ortakları tarafından satın alınan ve adı Eclipse Aerospace olarak değiştirilen şirket, 2013 yılından itibaren çok hafif çift motorlu jet Eclipse 500’ün de üretimine yeniden başlıyor.
EA Havacılık A. Ş. Yönetim Kurulu Başkanı K. Ekim Alptekin ile Sikorsky Strateji ve Sinerjiden Sorumlu Başkan Yardımcısı Mark Cherry, Les Ottoman Otel’de yapılan basın toplantısında Sikorsky ile Eclipse Aerospace’nin ortaklığını duyurdu.
"TÜRK GİRİŞİMCİLİĞİNİN KANITIDIR"
Sikorsky’nin Eclipse Aerospace’ye yaptığı sermaye yatırım işleminin tamamlandığını belirten K. Ekim Alptekin, Eclipse Aerospace mühendisleri ve teknik ekibinin bilgi ve tecrübesinin Sikorsky’nin kaynakları ile birleşmesinin havacılık dünyasında yeni bir sayfa açtığını söyledi. Bu ortaklıkla Eclipse Aerospace’nin, Sikorsky’nin küresel tedarik zinciri ve parça dağıtım sistemi gibi geniş altyapı imkanlarından da faydalanma olanağına sahip olduğunu ifade eden Alptekin "Bu ortaklık Türk girişimciliğinin son yıllarda ne kadar geliştiğinin bir kanıtıdır. Türk sermayesiyle tekrar hayata geçen Eclipse, Sikorsky’nin de desteğiyle üretime geçip pazarını hızla büyütecektir. Havacılık dünyasında yeni bir dev oluşuyor" dedi.
Eclipse Aviation’un daha önceki sahiplerinin yanlış yönetimi sonucu iflas ettiğini kaydeden K. Ekim Alptekin, şirketi satın alma sürecini şöyle anlattı:
"Şirkette yatırımlarımız vardı. Fabrika iflas edince, ’kaybımızı telafi edebilir miyiz?’ diye Amerika Birleşik Devletleri’ne gittim. Mahkeme, fabrikanın ihale yoluyla satılmasına karar verdi. Başlangıçta rakibimiz olan başka yatırımcılarla birlikte piyasa değeri 1.5 milyar
dolar olan fabrikayı, 2009 yılında 40 milyon dolara aldık. Bu sayede, yüzde yüz yerli olmasa da bir Türk firması da uçak yapım işine girmiş oldu. Amerika Birleşik Devletleri’nde bir Türk grubunun uçak şirketine ortak olması azımsanacak bir şey değildir."
Eclipse Aviation’u aldıktan sonra ilk iş olarak üretimi duran fabrikayı işler hale getirdiklerini söyleyen Alptekin, "Fabrikanın büyük eksikleri vardı. Onları tamamladık. Çünkü satıştan dolayı bize geçen 260 uçağı tekrar hazır hale getirmek ve uçurmak hedefimiz vardı. Uçaklara yeni parçalar ekledik. Bazı parçaların eksikliği yüzünden uçaklar belirli bir yükseklikten yukarıya çıkamıyordu. Bu eksiklikleri tamamlayıp sorunu ortadan kaldırdık" diye konuştu.
Şimdilik ayda 2-3 jet üretebildiklerini ifade eden K. Ekim Alptekin, seri üretime geçtikten sonra bu sayının yılda 100 uçak olarak hedeflendiğini belirtti. Alptekin, Sikorsky ile ortaklıktan sonra 2013 yılından itibaren çift motorlu hafif jet Eclipse 500’ün de yeniden üretileceği müjdesini verdi.
YÜZDE YÜZ YERLİ YAPIM UÇAK HEDEFİ
Uçak parçalarının bir kısmının Türkiye’de üretileceğini kaydeden Alptekin "Yüzde yüz olmasa da uçak yapımında kullanılan bazı önemli parçalar Eskişehir’de üretilecek. Umarım yakın zamanda yüzde yüz yerli yapım uçak yapabiliriz. Şu an için yüzde yüz uçak üretemiyor olsak da E. A. Havacılık A. Ş. Olarak
Atatürk Havalimanı’nda kurduğu ilk Eclipse Aerospace Platin Servis Merkezi ile Eclipse 500 sahiplerine, bakım, onarım ve geliştirme hizmetleri sunuyoruz. Hatta ünlü Haribo Şirketi başkanı ve eski F1 pilotu Ralf Schumacher jetlerini bize getiriyor" dedi.
200 DOLARLIK YAKITLA 1 SAAT UÇUYOR
Sikorsky Strateji ve Sinerjiden Sorumlu Başkan Yardımcısı Mark Cherry ise "Eclipse Aerospace yönetimi Sikorsky’nin kaliteli ürün ve müşteri hizmetlerinin önemi konularındaki tutkusunu paylaşıyor. Bu sermaye yatırımını yapmaktan büyük mutluluk duyuyoruz ve Eclipse’le birlikte çalışmaya başlamak ve çift motorlu çok hafif jetini üretme planlarına destek vermek için sabırsızlanıyoruz" diye konuştu.
Eclipse 500’ün operasyonel kabiliyetleri ile en çok tercih edilen hafif jet olmaya devam ettiğini belirten Cherry şunları söyledi: "Eclipse 500 en yakın rakibinden yüzde 40 daha az yakıt harcayan bir jet. Lüks bir uçak değil. Kullanıcıya ekonomik değer yaratacak şekilde yaratıldı. 200 dolarlık bir yakıtla yaklaşık 1 saatlik uçuş gerçekleştirilebiliyor."