Güncelleme Tarihi:
AMERİKAN Ulusal Havacılık ve Uzay Dairesi NASA, ‘uzay taksisi’ inşa etmeleri için Boeing, SpaceX (Space Exploration Technologies Corp) ve Sierra Nevada şirketlerine 1.1 milyar dolarlık ödeme yapacaklarını açıkladı. Başarılı çalışmaları nedeniyle Türk kökenli Özmen Çifti’nin sahip olduğu Sierra Nevada Corporation şirketinin de fondan yararlanmaya devam edeceğinin açıklanmasının ardından şirketin Yönetim Kurulu Başkanı Eren Özmen ve CEO Fatih Özmen ile birlikte Hürriyet’e yaptıkları açıklamada, sahibi oldukları SNC’nin, NASA tarafından 212.5 milyon dolarlık bir anlaşmayla ödüllendirildiğini duyurdu.
Üç firmadan biri
SNC’nin Uluslarası Uzay İstasyonu’na astronot ve kargo taşıyacak güvenilir ve emniyetli bir uzay aracı geliştirmek için NASA ile ortaklık yaptığını belirten Özmen, şunları söyledi: “SNC Uzay Sistemleri Grubu, NASA’yla bu anlaşmayı Dream Chaser (Rüya Avcısı) Uzay Sistemi’nin testlerinin devamı için yaptı. Bu yapılan duyuru, SNC’nin saygın imajını küresel boyuta çıkarıyor. Bu kontrat kararı ile SNC, astronotları yerküre alçak yörüngesine uçuracak ticari personel taşıma yeteneğini geliştirecek, NASA tarafından seçilen, sadece üç firmadan biri olmuştur” diye konuştu.
Mekik programını geçen yıl sona erdirdikten sonra uzay uçuşlarını özel şirketlere devretmeye hazırlanan NASA, SNC dışında 440 milyon dolar California merkezli SpaceX’e, 460 milyon dolar da uçak üreticisi Boeing’e kaynak aktardı. 21 aylık anlaşma üç şirket için bu aydan itibaren başlayacak. SNC ilk turda NASA’dan 20 milyon dolar, ikinci turda da 80 milyon dolar almıştı. İkinci turda destek gören dört firma varken, üçüncü turda bu sayı üçe düştü. SNC, geliştirdiği Rüya Avcısı mekiğinin, NASA’nın bundan sonraki insanlı uzay uçuşlarında kullanacağı araç olması için çalışıyor.
Uçak gibi tasarlanıyor
Özmen Çifti’nin geliştirdiği, insanlı uzay uçuşları yapma kapasitesine sahip Rüya Avcısı mekiği, bir uçak gibi tasarlanıyor. Yedi kişiyi taşıması planlanan araçta mürettabatın uçuş sırasında karşılaşacağı G baskısının düşük olması hedefleniyor. Atlas V roketiyle dikey olarak kalkacak mekiğin, inişte ise normal bir uçak gibi bir pist kullanabileceği belirtiliyor. NASA ise kendisi bir uzay mekiği geliştirmek yerine, seçtiği şirketlere, belirlediği hedefler doğrultusunda fonlar aktarıyor. Önümüzdeki beş yıl içerisinde bunların arasından başarıya ulaşacak projeyle ise uzay uçuşları gerçekleştirmeyi planlıyor.
Hayalim Ay’a ilk ayak basıldığında başladı
HAYALİNİN çocukken Ay’a ilk ayak basılışını izlediğinde başladığını anlatan Eren Özmen, şunları söyledi: “Ama SNC olarak, halihazırda başarılı olduğumuz savunma teknolojisi alanına bir genişleme olarak iki şirketi bünyemize katıp uzay işine girmeye kararı aldığımızda, bu vizyon uygulanabilir bir hale geldi. Rüya Avcısı da, bu şirketlerden biri olan Space Dev tarafından 2004’te geliştirilmeye başlanan heyecan verici bir programdı. Aldığımız ilham ve son sınır olarak uzaya gitme hedefimiz, ABD uzay mekiğinin emekli olmasından sonra mürettebat ve geniş bir kargoyu uzaya taşıyıp dönüşte bir piste iniş yapabilecek inovatif bir uzay aracına ihtiyaç olduğuna inandığımızdan kapasitemizi daha ileriye taşıyacak yatırımlarla sonuçlandı. Rüya Avcısı’nı uluslararası bir uzay seyahati aracı olarak görüyoruz.”
Türk astronot Rüya Avcısı ile uzaya çıkabilir
EREN Özmen, Türkiye’nin de bir gün kendi uzay programını başarıp başaramayacağı konusunda da şunları söyledi: “Türkiye, havacılığı en erken benimseyen ülkelerden biri. TAI gibi şirketler aracılığıyla, havacılığın birçok alanında faaliyetlerini genişletiyor. Eğer Türkiye uzun dönemli bir strateji çerçevesinde uzayı kendine hedef olarak belirlerse, Türkiye Cumhuriyeti’nin 100’üncü kuruluş yıldönümüne kadar, yeni zirvelere ulaşabilir. Biz bir gün Türk astronot olacağına ve belki de bu kişinin Rüya Avcısı ile uçacağına inanıyoruz.”