Güncelleme Tarihi:
JAPONYA’da yaşan deprem ve tsunami felaketi, sadece Japon otomotiv devlerini değil, Avrupa ve Amerikalı devleri de etkiledi. Felaketin ardından ABD’li ve Avrupalı otomotiv şirketleri de tedarik konusunda yaşadıkları sıkıntı nedeniyle araç üretimine ara verdi.
ABD’li otomotiv devi General Motors (GM), pek çok modelinin elektronik aksamlarını üreten Japon şirketlerin, parça desteği sağlama konusunda sıkıntı yaşamasının ardından, ABD ve Avrupa’daki fabrikalarında gerçekleştirdiği üretimi askıya aldı. GM’in Kuzey Amerika’daki üretimini durdurduğu, GM, Chevrolet Colorado ve GMC Canyon pick-up modellerini ürettiği Lousiana’daki Shreveport fabrikasında üretime ara verdiği belirtildi. GM CEO’su Dan Akerson da, konuyla ilgili yaptığı açıklamada şunları söyledi: “Şirket olarak önemli göreve sahip parçaların tedariği konusunda sıkıntı çekiyoruz. Zararı en aza indirmeye çalışıyoruz. Tedarik zincirimizi şimdiden özenle yeniden gözden geçiriyoruz. Ancak Japonya’nın bize olan etkisini tam olarak 2 hafta içinde anlayacağız.”
Opel İspanya’da 2 hafta durdu
İspanya ve Almanya’daki fabrikaların hafta sonu boyunca üretime kapatılacağını açıklayan GM sözcüsü Klaus-Peter Martin ise, “İspanya-Zaragoza’daki fabrika 21 Mart tarihinde kapatılırken, Almanya’da ise 21 ve 22 mart tarihinde üretim gerçekleştirilmeyecek” açıklaması yaptı. Her iki fabrikadada Opel’in Corsa modelinin üretildiğini hatırlatan Martin, Zaragoza’da ayrıca küçük MPV model olan Meriva üretiminin gerçekleştiğini söyledi.
Fransız üretici Renault da, Güney Kore’deki fazla mesai saatlerinin ileri bir tarihe erteleneceğini açıkladı. Renault’un Samsung markası altında üretim gerçekleştirdiği Busan’daki fabrikanın özellikle motor tedariği konusunda sıkıntı çektiği ve üretimde 4 bin araçlık kesintinin meydana geleceği belirtildi. Busan’daki fabrikanın normal koşullarda ayda 20 bin araç ürettiği ve Japonya’dan gelen 3.0 litrelik motor ile şanzımanın üretimdeki kesintinin en önemli sebebi olduğu kaydedildi.
Alman devi Volkswagen endişeli
Renault tarafından yapılan açıklamada Samsung fabrikalarının diğer bölümlerinin de tedarik sıkıntısından etkilenebileceği belirtilirken, diğer bir Alman otomotiv devi Volkswagen’in CEO’su Martin Winterkorn da, Japonya’da üretilen vites kutularının tedariği konusunda endişeli olduğu açıklamasını yapmıştı. Japon otomobil üreticileri Mazda, Toyota, Honda ve Nissan da Japonya’daki fabrikalarında üretimi durdurduklarını açıklamıştı.
Brezilya’da üçüncü vardiyaya geçiyor
JAPONYA’da yaşananlardan sonra ortaya çıkan tedarik sıkıntısı nedeniyle bazı fabrikalarında üretime ara veren General Motors (GM), Brezilya’daki üretimini ise artırma kararı aldı. GM CEO’su Dan Akerson, GM’in, Brezilya Sao Paulo’daki fabrikasında üçüncü vardiyaya geçeceğini ve yıllık 50 bin adet olan üretimini 250 bine çıkarmayı planladığını ve bu kararında bir değişiklik olmadığını belirti.