Oluşturulma Tarihi: Kasım 23, 2008 00:00
ABD’li otomotiv devleri 25 milyar dolarlık kredi desteği için Kongre’yi ikna edemedi. Kongre, otomotiv üreticilerine, krediyi nasıl kullanacaklarını ayrıntılı biçimde açıklayan yeni bir plan geliştirmeleri için 2 Aralık tarihine kadar süre verdi.
ABD’li otomotiv devlerinin 25 milyar dolarlık
kredi desteği için Kongre’yi ikna çabaları istenilen sonucu vermedi. Kongre, otomotiv üreticilerinin talep ettiği desteği nasıl kullanacaklarını ayrıntılı biçimde açıklayan yeni bir kurtarma planı geliştirmeleri konusunda 2 Aralık’a kadar süre tanıdı. Bu da dev otomobil üreticileri hakkında iflas fısıltılarının artmasına yol açtı. General Motors’un (GM), CEO’su Rick Wagoner’in kongrede savunduğunun aksine iflasa gidebileceği söylentisi çıktı.
Likidite sağlar mıWall Street Journal’ın GM’e yakın kaynaklara dayandırdığı haberine göre, otomotiv devinin çareleri giderek tükeniyor. Yönetim kurulunun iflas başvurusu da dahil olmak üzere her yolu denemeye hazır olduğunun altını çizen kaynaklar, "Buna karşın kurul bu kararın şirketin likidite problemlerini çözmesi açısından geçerli bir çözüm olup olmayacağı konusunu tartışmayı sürdürüyor" dedi.
Plan yoksa kurtarılmazABD Kongre binası Capitol Hill’de Temsilciler Meclisi Başkanı Demokrat Nancy Pelosi ve Demokrat Parti’nin Senato çoğunluk lideri Harry Reid, otomotiv üreticilerinin 2 Aralık’a kadar bir kurtarma planı geliştirmeleri gerektiğini ve bu planı 8 Aralık’ta başlayan haftada değerlendireceklerini açıkladı. Pelosi, otomotiv sektörünün nerede sorumlu tutulacağına ve sağlanacak kredinin şirketlerin finansal olarak varlıklarını nasıl sürdürebileceğine ilişkin plan olmadığı sürece kurtarma olmayacağını belirterek, "Onlar bize plan gösterinceye kadar, biz onlara para göstermeyeceğiz" dedi.
Halkı ikna edemedilerHarry Reid ise otomotiv şirketleri yöneticilerinin birlikte hareket etmeye ihtiyaçları olduğunu belirterek, "Bu şirketlerin yöneticileri bu kurtarmanın son olacağı konusunda Amerikan halkını ve Kongre’yi ikna edemedi" dedi. Bu arada, otomotiv şirketlerinin, Enerji Bakanlığı’nın aslında daha az yakıt harcayan araçların geliştirilmesini teşvik için hazırladığı ve eylül ayında Kongre’de onaylanan 25 milyar dolarlık krediyi kullanmasına izin verilecek. Otomotiv sektörü düzeldiğinde ise sektörün kullandığı kredileri geri vermesi ve böylece kredinin asıl amacı için kullanılması amaçlanıyor.
Şimdi harekete geçmeliBirleşik Otomotiv İşçileri Sendikası (UAW) Başkanı Ron Gettelfinger de talep edilen köprü kredi konusunda hemen harekete geçmesi gerektiğini, aksi halde bir ya da daha fazla şirketin yıl sonuna kadar batabileceğini vurgulayarak, "Şimdi, bugün harekete geçmek gerekiyor. Hareketsizlik bir seçenek değil" dedi. Bu hafta otomotiv sektörünün durumunun ele alındığı Kongre’deki görüşmelerde Demokratlar, bu şirketlerin kurtarılması amacıyla 25 milyar dolarlık bir kredi programı önerdi ve bu kaynağın 700 milyar dolarlık Sorunlu Varlıkları Kurtarma Programı’ndan (TARP) karşılanmasını istedi. Ancak, Beyaz Saray ve Cumhuriyetçiler ise otomotiv devlerinin kurtarma planından yararlandırılmasına karşı çıktı.