A400M’de ‘aptalca’ sözleşme yaptık, Türkiye’de TAI stratejik ortağımız

Güncelleme Tarihi:

A400M’de ‘aptalca’ sözleşme yaptık, Türkiye’de TAI stratejik ortağımız
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 04, 2009 00:00

AIRBUS’ın Başkanı ve CEO’su Thomas Enders, şirketin merkezinin bulunduğu Toulouse’da sorularımızı yanıtladı. Enders, “İngiltere, Fransa, Almanya, İspanya, Belçika, Lüksemburg ve Türkiye’den oluşan 7 ülkenin ortak olduğu ‘A400M askeri nakliye uçağı’nda gerçekçi olmayan sözleşmelere imza atacak kadar aptallık yapmışız” dedi. Enders, Türkiye’de TAI’yi stratejik ortak gördüklerini söyledi.

AIRBUS Başkanı ve CEO’su Thomas Enders, İngiltere, Fransa, Almanya, İspanya, Belçika, Lüksemburg ve Türkiye’den oluşan 7 Avrupa ülkesinin ortağı olduğu ‘A400M askeri nakliye uçağı’ projesini yaşanan sorunlara rağmen hayata geçirmek istediklerini belirterek, “Üç aydır hükümetlerle sorunu çözmek için görüşüyoruz. Buradaki kriz nedir? Endüstri olarak bundan 7-8 yıl önce hükümetlerle bütçe ve zaman çizelgesi açısından hiç de gerçekçi olmayan bir sözleşme yapacak kadar aptaldık” diye konuştu. Enders, Türkiye’deki en önemli tedarikçilerinin ise TAI (Türk Havacılık ve Uzay Sanayii A.Ş) olduğuna işaret ederek, “Havacılık sektöründe fiyat ucuz diye sürekli tedarikçi değiştiremezsiniz. Güvendiğimiz TAI’yi stratejik ortak olarak görüyoruz” dedi. Airbus’ın ana üretim tesisinden biri ve merkezinin bulunduğu Fransa’nın Toulouse kentinde görüştüğümüz Enders, sorularımızı yanıtladı:
Hayata geçerse başarılı olur

Askeri nakliye uçağı A400M projesindeki sorun nedir? Türkiye’nin aralarında bulunduğu 7 ülke projenin ortağı. Bu ülkeler toplamda 180 uçaklık sipariş verdi ama teslimatta gecikme söz konusu. Proje hayata geçebilecek mi? Daha önce projenin başarıya ulaşamama riski olduğunu açıklamıştınız.
- Türkiye bu projenin hem önemli bir müşterisi hem de yüzde 5 ortağı konumunda. Üç aydır hükümetlerle A400M sorunu çözmek için görüşmelerde bulunuyoruz. Buradaki kriz nedir? Endüstri olarak bundan 7-8 yıl önce hükümetlerle bütçe ve zaman çizelgesi açısından hiç de gerçekçi olmayan bir sözleşme yapacak kadar aptaldık. Bu durumun böyle olduğunu son yıllarda fark ettik. Özellikle motor konusunda yaşanan gecikmeler bunun en güzel örneği oldu. Projenin ortağı olan Avrupalı hükümetler Avrupa’dan bir motor üreticisinin tedarikçi olmasını talep etti. Ancak Airbus olarak bu büyüklükteki uçaklarda tecrübesi olan Kanadalı şirketle çalışmak istedik. Şu anda hükümetlerle görüşüyoruz. Hükümetleri A400M’nin iyi bir uçak olduğu ve gecikmelerin aşılabileceği konusunda ikna etmeyi umuyoruz. Ayrıca gecikmelerle ilgili finansal sorunları çözdük. Yani yolumuza devam edebiliriz. Bu noktada, bir çözüm bulacağımız konusunda oldukça iyimserim. Ancak, önümüzde aşmamız gereken zorlu müzakerelere var. Kolay olmayacak ama bir çıkış yolu bulacağımıza inanıyorum. Bir de bu olaya tarihsel açıdan bakalım; birçok uçak projesi A400M’de olduğu gibi büyük sorunlar yaşadı, ama sonunda çok başarılı projeler oldu. Hiç şüphem yok ki, bu proje hayata geçerse çok başarılı olacak. Projenin ortağı 7 ülke dışından da uçak için siparişler geliyor.

Bütün sorunlar çözülürse ilk A400M’yi ne zaman teslim edebilirsiniz?
- A400M’yi uygun motor olduğunda kasım veya aralık ayı gibi uçuşa hazır hale getirebiliriz. İlk uçağı bu ilk uçuştan yaklaşık 3 yıl sonra da teslim edebiliriz. Hükümetlere sunduğunuz plan bu.
TAI stratejik ortağımız

Türkiye’de Airbus’a parça üreten şirketler var. Türkiye’yi yeni projelerinize dahil edicek misiniz? TAI ile olan ilişikinizi nasıl değerlendiriyorsunuz?
- Türkiye’deki en önemli tedarikçimiz TAI. Uzun yıllardır süren iyi bir ilişkimiz var. A320 için parça üreten TAI, son yaptığımız anlaşmayla yeni uçağımız A350 projesinde de yer alıyor. A350’nin kanatları için ‘eleron’ parçasının tek üreticisi TAI olacak. TAI ile gelecekte başka projelerde de işbirliği yapacağımıza inanıyorum. Tabi Türkiye’de başka tedarikçilerle de çalışıyoruz. Ancak TAI’yi stratejik ortak görüyoruz ve güveniyoruz. Havacılık sektöründe fiyat ucuz diye sürekli tedarikçi değiştiremezsiniz. Stratejik ortak diyerek, uzun vadeli bir ilişkiyi kastediyorum.

THY büyümede, Airbus siparişlerde hırslı

THY’nin son yıllardaki hızlı büyümesini nasıl değerlendiriyorsunuz?
- THY, özellikle son yıllarda çok olumlu bir büyüme gösterdi. Şu anda filosunda 60 adetin üzerinde Airbus bulunuyor. THY önemli bir müşterimiz. THY, 105 yeni uçak alacak. THY’nin büyük bir potansiyeli var. Kriz ortamında büyük bir başarı gösterdiler.

Sizce, THY’nin almayı planladığı 105 uçacağın ne kadarı Airbus olacak?
- THY büyük bir havayolu şirketi. Filosunda farklı üreticilerin uçakları bulunuyor. Ama Airbus olarak 105 uçaklık siparişin tamamını almak istiyoruz. THY büyüme için ne kadar hırslıysa biz de bu siparişleri almak için o kadar almayı istiyoruz. THY’yi ikna etmek için çok çalışacağız ve elimizden geleni yapacağız.

‘En az kaza yapanım’ diye reklam yapılmaz

Bir Airbus’ın düştüğünü duyduğunuzda neler hissediyorsunuz ve ne yapıyorsunuz?
- Ne yazık ki böyle üzücü olaylar meydana gelebiliyor. Bu durumlar için bir kriz merkezi yönetimimiz var. Merkezde herkes böyle bir durumda ne yapacağını çok iyi biliyor. Müşterilerimize ihtiyaçları olan uzman desteği sağlıyoruz. Kazanın sebeplerinin belirlenmesi için standart prosedürler uyguluyoruz. İnsan hatası mı yoksa teknik bir sorun mu var onu araştırıyoruz. Son 10 yılda havadaki uçak sayısı önemli oranda artmasına rağmen kaza oranları ise büyük ölçüde düşüş gösterdi. Bunu sağlayan teknolojide yaşanan gelişmeler oldu. Uçak üreticileri en kaza oranı bizde diye reklam yapmazlar. Çünkü ertesi gün bir olay yaşanır.

A380’nin üretiminde 5 Türk mühendis çalışıyor

AIRBUS’ın dünya genelinde 16 üretim tesisi ve Fransa’nın Toulouse ve Almanya’nın Hamburg kentlerinde iki de montaj fabrikası bulunuyor. 88 ülkeden 57 bin çalışanı bulunan Airbus, dünyanın en büyük yolcu uçağı olan A380’ni Toulouse’da üretiyor. A380’nin üretiminde 5 Türk mühendis de görev alıyor.

Air France CEO’sunu ziyaret edip taziyelerimizi ilettim

Air France’ın uçağının okyanusa düştüğünü ilk duyduğunuzda ne hissettiniz, ne yaptınız?
- Kazayı haber alır almaz kriz merkezimizi harekete geçirdik. Kazanın ertesi günü, Air France CEO’sunu ziyaret ettim. Kendisine Airbus yönetimi ile çalışanlarının taziyelerini ilettim. Kazanın nedeninin gün ışığına çıkması için elimizden gelen tüm desteği vereceğimizi söyledim.

Uçağın düştüğü yeri okyanusta tespit etmek çok zor oldu. Sizce bu kazanın nedeni nedir?
- Fransız devletinin yetkilileri kazayla ilgili olarak bir soruşturma başlattı ve onların işlerini yapmalarına izin vermeliyiz, sabırlı davranmalıyız. Bu arada, ortaya çıkabilecek spekülasyonların yetkililerin çalışmalarını gölgelemesine izin verilmemeli. Bu konuyla ilgili herkes için gereksiz bir stres yaratır.

A400M’NİN TEKNİK ÖZELLİKLERİ

Taşıma Kapasitesi: 37 ton
Toplam Menzili: 8 bin 695 km
Gövde Uzunluğu: 45.1 metre
Kanat Açıklığı: 42.4 metre
Yükseklik: 14.7 metre
Yakıt Kapasitesi: 50.5 ton
Kalkış Pist Uzunluğu: 914 metre
İniş Pist Uzunluğu: 822 metre
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!