Güncelleme Tarihi:
ZÜCCACİYE ve hediyelik eşya sektörünün en büyük ve en önemlilerinden biri olarak nitelendirilen Frankfurt’ta düzenlenen Ambiante Fuarı’nda yer alan 96 Türk firmasının 200 milyon dolarlık iş bağlantısı yapması bekleniyor. 42’si bireysel, 54’ü İstanbul Maden ve Metaller İhracatçıları Birliği’nin (İMMİB) milli katılımıyla fuarda yer alan Türk firmaları yeni ihracat pazarları ararken, yurtdışında yapılan inşaatlara Türk standartlarının getirilmesiyle de ihracatın geliştirilmesi hedefleniyor. İstanbul Demir Demir Dışı Metaller İhracatçıları Birliği Başkanı (İDDMİB) Başkanı Tahsin Öztiryaki, hem mutfak eşyaları hem de inşaat malzemelerine konsantre olduklarını belirterek, “Proje çizen teknik müşavirler ile birlikte inşaatlarda Türk standartlarına uygun malzemelerin kullanımını kabul etmelerini sağlayacağız” dedi.
İnşaat destek olacak
İDDMİB Başkanı Tahsin Öztiryaki, Katar, Suriye, Libya gibi yatırım içinde olan ülkelere ihracatı artırmak için çalışmalar yaptıklarını belirterek, şunları söyledi: “Türkiye’nin plastik, cam, inşaat, mutfak malzemeleri ihracatı 23 milyar dolara çıkıyor. Türk imalatçı ve inşaatçısı yaptığı inşaatın malzemelerini Türkiye’den alıyor. Biz onun da gelişmesini arzu ediyoruz. Proje çizen İngiliz kendi ülkesinin firmasına göre çiziyor. Müşavirlik firmaları hangi markayı söylese inşaatı yapanlar onu kullanıyorlar. Biz şimdi işbirliği ile bu Türk standartlarını kabul ettirmeye çalışacağız.”
‘Buy from Turkey’ diyecek
Türkiye’de tasarım yapıldığını ve iyi kalitede mallar üretildiğini dünyaya anlatmanın gerektiğini söyleyen Öztiryaki, fuardaki tanıtım çalışmaları hakkında şu bilgileri verdi: “Türk üreticileri kaliteli ve farklı üretimiyle Çin ve Hindistan’dan ayrışmalı. Artık ürettiğimize yıldız takmamız gerekiyor. Türk ürünlerinin tanıtımı için fuarda bir mutfak bile kurduk. Türk yemeğinden şarabına bardak tabağına ve ocaklarına kadar prestij sağlayacak bir etkinlik içindeyiz. İMMİB’in projesi olan ‘buyfromturkey’ internet sitesi aracıılığıyla dünyadaki tüm alıcıların Türk firmalarına kolaylıkla erişip sipariş verebileceği projeyi ilk kez bu fuarda tanıtıyoruz. Şimdilik 26 sektörden 3 bin firmanın bulunduğu sitenin de ihracata katkısı büyük olacak.”
El ele verelim
Türk firmalarının yurt içinde rekabet etse de rakiplerini yurtdışına taşıyıp birlikte başarılı olunması gerektiğini kaydeden Tahsin Öztiryaki,”Eğer Türkiye’de mutfak ürünleri üretildiğini anlatamazsak biz de başarısız oluruz. Her firma rakibinin elini tutmak zorunda. Yabancı firmalar bunu bilecek ki önce Türkiye’den mutfak eşyası almaya gelsin. Çekim noktası olabilelim”
diye konuştu.
Libya’ya ihracat yüzde 111 arttı
TAHSİN Öztiryaki, ihracat yapan firmaların ve bakanlıkların ilişkilerinin geliştiğini ifade ederek, “Bu da ihracatın artmasında büyük rol oynadı. Artık telefon açıp sorunları iletebilecek duruma geldik. Karşılıklı güven oluştu. İhracatı böyle artırdık. Mutfak malzemelerinin yaklaşık 1.7 milyar dolar ihracatı ve 300 milyon dolarlık da ithalatı oldu. Bu yl 2 milyar dolar ihracat bekliyoruz. Sektörün Libya’ya olan ihracatı yüzde 111, Irak’a yüzde 40 Suriye aynı oranda arttı” diye konuştu.
2 milyon dolara ‘nano cam bardak’lar geliyor
FRANKFURT’ta düzenlenen Ambiante Fuarı’nda bireysel olarak yer alan Gürallar Art Craft, nano teknolojik cam ürünlerini pazara sunmak için hazırlıklarını sürdürüyor. Türkiye’de ve yurtdışında bir çok üniversite ile işbirliği yaparak nanoteknolojik ürünler geliştirmeyi hedeflediklerini söyleyen Gürallar Yönetim Kurulu Üyesi Esin Güral Argat, düz camda örnekleri bulunan nanoteknolojinin züccaciye camında olmadığını belirterek, “Camda nanoteknolojiyi uygulamak istiyoruz. Bunun için Ar-Ge ile birlikte 2 milyon dolar bütçe ayırdık” dedi.
Ar-Ge yatırımları yapıyor
Drexel Üniversitesi Nano Teknoloji Enstitüsü ile cam ürünlerinin geliştirilmesi üzerine ortak bir proje yürüttüklerini belirten Esin Güral Argat, “2007’de nanoteknoloji için çalışmalarımıza başladık. 2011’de bunun sonuçlarını almaya başlarız diye düşünüyoruz. Tam inovasyon olmasını umuyoruz” dedi. Yerel kaynakları etkin kullanmak istediklerini ve bunun için de üniversiteler ile işbirliği yaptıklarını belirten Argat, şunları söyledi: “2008’de ODTÜ’de 33 öğrenciye cam tasarımları dersi verdik. Derslerin sonunda tasarım yarışmaları yaptık. Bu tasarımları 2010’da sunmaya hazırlanıyoruz. Ar-ge konusunda da üniversiteler ile işbirliklerimiz var. Bilkent Üniversitesi ile ürün kalitesini artırmayı hedefleyen bir çalışmamız var. Ayrıca Hannover’da ve Kocaeli Üniversitesi ile işbirliğimiz var. Gürallar’ın kendi bünyesinde kurulu Teknopark’ta ise cam makinelerinin tasarımı ve geliştirilmesi, mevcut üretim makinelerinin verimliliklerinin artırılması üzerine çalışılıyor.”
ABD’de büyüme hedefi
Cam üretiminde dünyanın 7’nci büyük kapasitesine sahip olduklarını ve 76 ülkeye ihracat yaptıklarını kaydeden Esin Güral Argat, şöyle konuştu: “2009’da 52 milyon dolar ihracat yaptık. 2010’da ihracatımızın yüzde 15 artmasını hedefliyoruz. Karşımızda 76 adet Türkiye var. Avrupa en önemli pazarlarımızdan birisi. Afrika ise enteresan bir pazar. Güney Afrika, Mısır, Tunus, Fas, Angola ve Mozambik’te de varız. Bu yıl ABD’de büyümeyi hedefliyoruz. ABD’de 1200 ve 750 şubeye sahip iki büyük perakende zincirleri ile görüşmelerimiz sürüyor.”
2009 yılında 110 milyon dolar ciro elde ettiklerini de ifade eden Argat, 2010’da kapasite artırımı planladıklarını aktardı. 15 yeni ürün çeşidini pazara sunmaya planladıklarını dile getiren Argat, “Yılda 440 milyon adet üretim yapıyoruz. Kapasitemizi yüzde 7 artırdık. Bunun için 5 milyon Euro ek yatırım yaptık” diye konuştu.
Pazarların ihtiyacına göre üretim yapılıyor
SEKTÖRDE en çok ihracatın Fransa ve İtalya’ya yapıldığını bildiren Esin Güral Argat, “Pazarın ihtiyaçlarına ve hacimlerine göre üretim yapılıyor. Örneğin ABD’ye amöbalaj boyutu daha geniş ürünler gönderilirken, Almanya’ya 3’lü raf tipi ve ayaklı bardaklar ihraç ediliyor. Fransa’da boyalı bardaklar dikkat çekerken, Ortadoğu’da 6’lı bardak, kapalı kutu ve yaldızlı ürünlere dönüyor” dedi.